New Music

Father John Misty is terug met tweeluik To S. / To R.


19 augustus 2020

Als bijdrage aan de Sub Pop Singles Club Vol. 5 bracht Father John Misty deze week twee muzikale brieven uit: To S. en To R.. Het eerste nieuwe studiomateriaal dat Josh Tillman de wereld inslingert sinds zijn plaat God’s Favorite Customer uit 2018.

In de lockdown heeft Tillman wel het een en ander uitgebracht om geld op te halen voor MusiCares COVID-19 Relief Fund. Zo kwam in maart de liveopname Off-Key in Hamburg op Bandcamp te staan en in juli een verzameling covers genaamd Anthem +3. Nu zijn een stelletje Leonard Cohen-covers mooi, maar ze laten het hart van een Father John Misty-aanhanger natuurlijk niet zo hard kloppen dan wanneer er echt nieuw werk tentoongesteld wordt.

Moderne cultleider
Ik schrijf aanhanger, want daar vraagt het persona van Father John Misty wel een beetje om. Het stempeltje moderne cultleider werd ook al gauw op de ex-drummer van Fleet Foxes gedrukt toen hij onder zijn pseudoniem begon te schrijven. En het is ook niet voor niets dat Lana Del Rey hem heeft gecast als een Kool-Aid drinkende Manson-figuur met een schare van prachtige vrouwen om zich heen in haar videoclip voor Freak. Toch zijn het voornamelijk zijn maatschappijkritische inzichten en cynische levenslessen waar fans voor aan zijn lippen hangen. Luister maar eens midden in de lockdown naar het nihilistische en parodiërende album Pure Comedy en je zou niet geloven dat de meeste van deze vlijmscherpe teksten nog vóór het Trump-presidentschap al op papier zijn gezet. Als dát al zijn Apocalyps-plaat was, vraag je je af, wat heeft de profeet Misty dan te vertellen over 2020?

En dan verrast Father John Misty je opeens, want het tweeluik To S. / To R. is juist geen zwartkijkersplaat. To S. opent zachtjes met een piano en wat akoestische gitaar en er komen wat strijkers bij kijken in het refrein. Muzikaal doet het denken aan de laatste drie rustige nummers van God’s Favorite Customer en het lijkt dan ook alsof Father John Misty nog geen drastische stijlverandering heeft meegemaakt sinds die laatste plaat. De teksten blijven ook klassiek Mistiaans, aangezien binnen de eerste dertig seconden van To R. de dood van God is verkondigd. Persoon R. heeft de doodsengel binnen uitgenodigd en persoon S. lijkt te high om mee te communiceren. We weten niet wie deze penvrienden zijn, maar we moeten wel bezorgd zijn, lijkt het. De nummers voelen een beetje zoals de illustratie op de albumcover: als een warme knuffel van een grijnzend geraamte. De melodieën en de stem van Father John Misty zijn geruststellend, maar in deze omhelzing prikken de beenderige teksten toch tegen je ribben.