Album Review

Khruangbin vliegt naar eenzame hoogte en toont zich op Con Todo El Mundo een waardige wereldreiziger


6 februari 2018

Urenlang speuren door de (één euro-)bakken van de lokale platenspeciaalzaak is iets waarmee velen van ons gerust een zaterdagmiddag mee kunnen vullen, maar tussen weggooiertjes als Nana Mouskouri en BZN de echte obscure pareltjes vissen is een vak apart. Moeilijker nog lijkt het om in de eindeloze wirwar van streamingdiensten en archieven op ’t internet, weg van de mainstream, wegwijs te worden. Wat dat al betreft is Khruangbin heer en meester. Het Spotify-profiel van de band is een wereldreis op zichzelf, waar stoffige americana probleemloos aansluiting vind bij Azerbeidzjaanse folkmuziek en carnavalbeats uit Guadeloupe – ja, echt.

Op een zolderkamer in Houston, Texas verdwalen in online- en offline-verzamelingen van smooth soul en Ethio-jazz is één ding, maar al die inspiratiebronnen als band naar een coherent en vooral eigen sound vertalen vraagt een stuk meer virtuositeit. Die virtuositeit bezit Khruangbin. Met het debuut uit 2015, The Universe Smiles Upon You, wist het drietal het zijn zo geliefde Thaise funk-genre reeds eigen te maken, zonder het tot een prooi van cultural appropration te maken. Op tweede album Con Todo El Mundo wordt die liefde muzikaal uitgediept en langs de evenaar uitgestrekt.

Uit het Spaans laat de albumtitel zich vertalen naar ‘met iedereen’, of beter en letterlijker nog, ‘met de hele wereld’ – het was het vaste antwoord van bassist Laura Lee als haar Mexicaans-Amerikaanse opa haar vroeg hoeveel ze van hem hield. Die hele mundo is de wereld waarin, in navolging van Lee’s opa, Khruangbin zijn bestaan heeft. En nog meer dan drie jaar geleden, is die wereld een bouillabaisse van stijlen, allemaal in een fris funkjasje. Het meest saillante voorbeeld is single Maria También. Hoewel de track, zoals het merendeel op deze plaat, geheel instrumentaal is, spreekt de onweerstaanbare groove van gitarist Mark Speer kraakhelder voor de Perzische invloeden, die in de bijbehorende video, vol archiefbeelden van Iraanse vrouwen na de Islamitische Revolutie van 1979, nog evidenter worden.

 

Bewonderswaardige neutraliteit
Con Todo El Mundo is echter meer dan een bijeengeraapte stapel invloeden uit de Arabische en Perzische wereld, Thailand en de hispanofonie. Khruangbin doet aan ode noch imitatie, maar opent enkel het vizier iets verder dan de meeste landgenoten dat doen. Speer, Lee en percussionist Donald ‘DJ’ Johnson lijken het schier onmogelijke te doen en verlossen zichzelf van hun referentiekader. In het onderbewustzijn van Khruangbin staat een prominent Amerikaans collectief als The Isley Brothers op gelijke voet als een voor het grote publiek geheel onbekende Thaise funkband. De wortels van het uptempo hoogtepunt Evan Finds the Third Room zijn enerzijds eenvoudig te traceren. Tegelijkertijd schuilt ook in die track een bewonderenswaardige neutraliteit, waardoor Khruangbin mijlenver verwijderd blijft van de val van het eerdergenoemde cultural appropration, waar vele witte wereldmuzikanten vaak net niet of net wel in kukelen.

Na een sterk debuut vliegt Khruangbin (Thais voor ‘vliegtuig’) naar een hogere altitude en verder over internationale wateren en wordt daarmee zowel gevarieerder als ongrijpbaarder. Dat de band sinds kort een website heeft waar ze voor iedere vlucht naar ieder oord een op maat gemaakte playlist genereren, is dan ook bijzonder gepast.