New Music

Foxygen voert zijn rammelende retrochaos nog een tandje op in nieuwe video Avalon


31 augustus 2017

Opeens was afgelopen jaar het ontspoorde duo Foxygen, bekend van de rammelende retrochaos van Take The Kids Of Broadway, de hippiepoprock van We Are The 21st Century Ambassadors Of Peace And Magic en de bombastische lo-fi glamprog van …And Star Power terug met het album Hang. Weer een andere richting voor Foxygen, die vanaf zijn doorbraak in 2012 al snel bekend kwam te staan om de flamboyante, doorgedraaide streken en zijn eveneens gestoorde muziek.

Ook op Hang is de kern van de muziek terug te voeren tot de explosieve combinatie van multi-instrumentalist Jonathan Rado’s rommelige doch virtuoze productie en de ontspoorde expressie van zanger Sam France. Er is echter één verschil: Foxygen haalde er voor hun vierde plaat een orkest bij én liet zich beïnvloeden door klassieke Amerikaanse musicals.

De nieuwe single Avalon ademt deze haast parodiërende musicalsound. Het nummer bijt de spits af met een honky tonkpiano, waarna Sam France zijn beste Broadway-impressie doet voor een soort gedrogeerde twist op La La Land. “They say that Avalon’s the land of dreams – but sometimes love just isn’t what it seems”, zingt plotselinge musicalster France, terwijl de strijkers en blazers hun accentjes toevoegen in de achtergrond. Opeens slaat het nummer over; weg is de broadwaysound en we bevinden ons midden in een glamrockerig meezingrefrein, waar de interactie van retrogroove en achtergrondkoortje doet denken aan acts als Wings, 10CC en zelfs een vleugje ABBA. Na vier minuten springen is de integratie van musical en de oh-zo-karakteristieke Foxygensound ten einde.

Ook bijzonder is de nieuwe video voor Avalon, Jonathan Rado zijn ‘regiedebuut’. In mockumentarystijl doet een camera verslag van de arrogante Rado die botst met France wanneer hun – overduidelijk gespeelde – ego’s op de set van Foxygens nieuwe video elkaar te veel worden. Na zes minuten aan droge humor komen Rado en France tot de realisatie dat ze elkaar nodig hebben en in het laatste refrein delen ze het podium.

Deze nieuwe stap in Foxygens tussenweg van parodie en kunst, toont maar weer waar ook al weer de kracht lag van het Californiaanse duo: de chaotische synergie van France en Rado houdt, met hun humor en onversneden muzikale experimenteerdrift, toch weer honderd procent je aandacht vast.