Feature

Interview: naar welke drie platen gaat Meredith Graves op zoek tijdens de grootste platenbeurs ter wereld tijdens Le Guess Who?


22 oktober 2017

Le Guess Who?
9 t/m 12 november

 

In november slaat Le Guess Who? opnieuw zijn vleugels uit rondom Utrecht en verandert de stad in een muzikaal walhalla – met meer dan 150 artiesten die komen spelen in theater, poppodia, kerken en winkels. Dit jaar is er onder meer een gecureerd programma door Perfume Genius, James Holden, Grouper en Shabazz Palaces, maar ook optredens van Protomartyr, Mount Eerie, Pharoah Sanders, Thurston Moore Group, Han Bennink, Abdel Karim Shaar, Moor Mother, John Maus, Aldous Harding, Sun Kil Moon, Mozart’s Sister en Weyes Blood.

Maar goed, dat is natuurlijk niet het enige dat voor muziekliefhebbers rood omcirkeld in de agenda staat voor november: hetzelfde weekend vindt ook de Mega Record & CD Beurs plaats in Utrecht. Met zo’n 12.500 vierkante meter aan vloeroppervlak met daarop zo’n vijfhonderd platenstands, wordt het gezien als de grootste platenbeurs van de wereld. Om erachter te komen welke platen Meredith Graves (ook van Perfect Pussy)  nog aan haar collectie toe zou willen voegen, vroegen we het haar.

Lees deel één met Liars hier terug, deel 2 met Jenny Hval hier, deel 3 met Jane Weaver hier, deel 4 met Avey Tare hier, deel 5 met Kevin Morby hier, deel 6 met Julianna Barwick hier en deel 7 met Zeal & Ardor hier.

 

Naar welke drie platen zou jij in Utrecht op zoek gaan tijdens de grootste platenbeurs ter wereld?
“Ornette Coleman met The Shape Of Jazz To Come, Poison Idea met Feel The Darkness en de zelfgetitelde plaat van Suburban Lawns.”

 

Wanneer en hoe heb je deze platen ontdekt?
“De Ornette-plaat was een van de eerste experimentele of left-of-center jazzplaten die ik mij kan herinneren als kind. De eerste van vele, aangezien mijn vader een gigantische jazzliefhebbers was, en is. Het album van Poison ken ik sinds het begin van mijn twintiger jaren en heeft een grote invloed op wat ik uiteindelijk doe met Perfect Pussy. En de Suburban Lawns, alhoewel er een reissue van bestaat, is gewoon een plaat waar ik erg graag een originele versie van zou willen hebben.”

 

Wat is er zo bijzonder aan deze albums?
“Ornette Coleman is als een uitgeblazen paardebloem over elk denkbaar genre, we zouden geen shape of punk to come hebben gehad zonder deze plaat. Het is ook een goede plaat om mee te starten als je bijvoorbeeld van Thundercat en Kamasi Washington houdt, maar nog niet zo ver in de jazzroots bent gekomen. Poison Idea is simpelweg een legendarische band die niet mogen verdwijnen in de annalen van de geschiedenis. en ik denk dat Feel The Darkness een sterk voorbeeld is van de dapperheid van die band. Suburban Lawns, ach, de ondoordringbare Su Tissue (zangeres, red.) is, voor mij, de ideale archetype van een slimme artiest. Get in, doe wat je wil, zeur over genitaliën, acteer in een rare Jonathan Demme-film, release stilletjes een surprise en avantgarde pianoalbum en verdwijn, voorgoed.”

 

Waar heb je het afgelopen veel naar geluisterd?
“Naar Corpus I van Show Me The Body. Ik ken geen betere plaat voor mijn geweld-lievende oren. Van de week zag ik nog 1984 op Broadway, een show die aardig wat controversiële reviews heeft gehad voor de gewelddadigheid ervan. Alhoewel de acteur die Winston speelde Brits was en een Amerikaans acecnt opzette, vond ik hem lijken op Julian, de frontman van SMTB. Het is een schokkende en kwetsbaar album vanaf het allereerste nummer. Uiteraard sta ik voor alle schurende, bloody knuckles-platen die stiekem over empathie en gevoelens gaan!

 


 

Meredith Graves treedt op met een spoken word-performance tijdens Le Guess Who? op vrijdag 10 november, naast onder meer Protomartyr, Thurston Moore Group, Jenny Hval, Moor Mother, Liars, METZ, and John Maus. Meer informatie over de line-up plus kaarten vind je op http://www.leguesswho.com/

Disclaimer: dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op The Line Of Best Fit.