Feature

Interview: naar welke drie platen gaat Jane Weaver op zoek tijdens de grootste platenbeurs ter wereld tijdens Le Guess Who?


17 september 2017

Le Guess Who?
9 t/m 12 november

 

In november slaat Le Guess Who? opnieuw zijn vleugels uit rondom Utrecht en verandert de stad in een muzikaal walhalla – met meer dan 150 artiesten die komen spelen in theater, poppodia, kerken en winkels. Dit jaar is er onder meer een gecureerd programma door Perfume Genius, James Holden, Grouper en Shabazz Palaces, maar ook optredens van Protomartyr, Mount Eerie, Aldous Harding, Sun Kil Moon, Mozart’s Sister en Weyes Blood.

Maar goed, dat is natuurlijk niet het enige dat voor muziekliefhebbers rood omcirkeld in de agenda staat voor november: hetzelfde weekend vindt ook de Mega Record & CD Beurs plaats in Utrecht. Met zo’n 12.500 vierkante meter aan vloeroppervlak met daarop zo’n vijfhonderd platenstands, wordt het gezien als de grootste platenbeurs van de wereld. Om erachter te komen welke platen de Britse singer-songwriter Jane Weaver nog aan haar collectie toe zou willen voegen, vroegen we het haar. (Lees deel één met Angus Andrew van Liars hier terug en deel 2 met Jenny Hval hier.)

 

Jane, naar welke drie platen ga je op zoek tijdens de grootste platenbeurs ter wereld?
“Ik ben begonnen met het verzamelen van Arabische muziek uit de jaren zestig en zeventig, met voornamelijk vrouwelijke zangeressen. Ik ben een beginner en er is zo veel te ontdekken en te leren. Het is ook niet echt makkelijk te vertalen allemaal en er zijn verschillende fonetische vertalingen van songtitels, dus het is één grote puzzel! Fairouz, Warda al Jazaria, Sabah, Nagat Al Saghira zijn waarschijnlijk mijn favoriete artiesten.”

“In Utrecht zou ik op zoek gaan naar Wahdon van Fairouz. Mijn popkant is vooral op zoek naar I’m 28 van Toni Basil, wat de B-kant is van Breakaway. En dan… zou mijn verdrietige kant op zoek gaan naar de soundtrack van de film Manhunter!

 

Wanneer en hoe heb je deze platen op het spoor gekomen?
“Ik hoorde een plaat die mijn man had gevonden tijdens een Turkse car boot sale en ik was voelde mij zo aangetrokken tot die muziek, het opende echt een totaal nieuwe wereld voor mij. Het bleek de Egyptische zangeres Nagat te zijn. Het is heel erg hypnotisch, er is iets met zijn muzikale intonatie dat mij aanspreekt. Daarna leerde ik Fairouz kennen en nog veel meer vrouwelijke artiesten. Mijn naam gaat twee keer per jaar naar Utrecht en komt dan terug met een tas vol muziek uit Libanon, Egypte en Algerije voor mij.

 

“De Toni Basil-plaat hoorde ik jaren geleden op een Girl Group-compilatie en dat is mijn favoriete plaat sindsdien. De Manhunter-soundtrack is niet zo exclusief, maar ik hou ontzettend van de synth-track Grahams Theme van Michel Rubini. Het is een fantastische film, gebaseerd op het boek Red Dragon, de voorganger van Silence Of The Lambs. Dat gezegd hebbende, ik ben al tijden op zoek naar de plaat Goodbye Horses van Q Lazzarus.”

Wat is er zo speciaal aan deze album, en waarom raad je deze aan andere muziekliefhebbers aan?
“Veel Fairouz-nummers die ik mooi vind, zijn traditioneel en georkestreerd. Niets dat echt te funky is, maar je hoort regelmatig wel westerse invloeden in de muziek. Haar stem is simpelweg briljant.”

“Het nummer I’m 28 van Tonis Basil is een geweldig nummer. Tekstueel is ze gedreven door angst, omdat ze geen liefde heeft kunnen vinden en ze het idee heeft dat ze ‘op de plank blijft liggen’ op haar leeftijd. Bizar genoeg is het geschreven door Graham Gouldman, die 10cc op heeft gericht!”

 

“De soundtrack van Manhunter zit vol met nostalgische jaren tachtig-synths, het is een soort duister Mimai Vice. Ik denk dat het de eerste keer is geweest dat ik In A Gadda Da Vida van Iron Butterfly heb gehoord. Ik kende alleen de Slayer-versie.”

Welk album heb je het laatste jaar veel geluisterd?
“Ik houd heel erg van Law Saalook van Warda al Jazaria. Het is een live-opname en je hoort dat het publiek een beetje opstandig begint te worden, het heeft een heel spannende sfeer. Ik weet nog niet genoeg van traditionele, Arabische muziek of instrumenten, maar ik heb geen idee waarom ik zo aangetrokken word door die muziek. Ik houd van het dwingende en het verbuigende in haar stem. Ik kan mij wel voorstellen dat het voor veel mensen misschien een beetje te veel van het goede is. Normaal gesproken ben ik niet zo’n fan van live-opnames, maar dit is zo rauw en emotioneel. Ik weet ook niet wat ze zegt, maar het is allemaal heel mysterieus en betoverend.”

Jane Weaver speelt tijdens Le Guess Who? op zondag 12 november, naast onder meer Mount Eerie, Protomartyr, Weyes Blood, William Basinski, Tiny Vipers, Kelly Lee Owens en Pissed Jeans. Meer informatie over de line-up plus kaarten vind je op http://www.leguesswho.com/

Disclaimer: dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op The Line Of Best Fit.