ALBUM REVIEW: Car Seat Headrest – Teens Of Style

8 november 2015

Ontstond lo-fimuziek ooit als het onvermijdelijke eindproduct van low-budgetopnames, tegenwoordig wordt het steeds meer een opzichzelfstaand genre. Muzikanten die ongetwijfeld hoogwaardige productietechnieken tot hun beschikking hebben, verleggen zich doelbewust tot een slaapkamersound. Eén van die muzikanten is Will Toledo, een Amerikaanse multi-instrumentalist die zijn Bandcamp-pagina in de afgelopen vijf jaar rijkelijk met albums heeft weten te vullen onder het pseudoniem Car Seat Headrest. Inmiddels heeft Toledo getekend bij het roemruchte label Matador Records en dient een groter publiek zich aan, dat op zijn wenken bediend wordt met de release van ‘Teens Of Style’.

Voor ‘Teens Of Style’ koos Toledo ervoor om het allerbeste van Car Seat Headrest opnieuw op te nemen en dit van een iets helderder geluid te voorzien. Een iéts helderder geluid, want aan de theatrale bombast die was ontstaan als dit elftal nummers in high fidelity was uitgevoerd, had zelfs Arcade Fire niet kunnen tippen. De grillige indierock van Car Seat Headrest blijft op deze manier zowel meeslepend als intiem, zowel groots als gevoelig. Gevoelig is ook het schrijven van Will Toledo, die zich als een ongeveinsde autobiograaf blootgeeft. Op misschien-wel-de-mooiste-track-van-het-jaar, ‘Times To Die’, zingt hij over zijn leven als muzikant in een omgeving waar niemand het muzikantenleven waardeert, met daarin zelfs een shoutout naar Matador-oprichter Chris Lombardi (“It’s a deal / I want a deal”) en op ‘Something Soon’ jammert Toledo over de troosteloosheid van zijn routineuze bestaan. Vaak is het onbeschroomd, hard en hartverscheurend.

‘Teens Of Style’ is niet alleen een compilatie van Toledo’s beste nummers; de beste facetten van bijna zes decennia aan rockmuziek komen aan de orde. Soms heel direct – de stem van Toledo vertoont een wonderlijke gelijkenis met die van Julian Casablancas – maar veel vaker verstopt onder de oppervlakte. Het is ontroerende muziek, het is weerzinwekkende muziek, het is eclectische muziek, het is nerveuze muziek, het is herriemuziek, het is wonderschone muziek, maar bovenal is het overweldigende muziek. De muziek die Toledo speelt en de teksten die hij schrijft sluiten naadloos aan bij de ongepolijste productie. Vergeet de kinderachtige naam: Car Seat Headrest ademt lo-fi perfectie.