Interview

Rhye: “Alle muziek die ik maak, laat horen waar ik op dit moment sta”


7 juni 2019

Rhye
Dinsdag 18 juni

Trendy klinkende platen zijn meestal gedoemd om snel weer vergeten te worden in muziekland. Met Woman, het debuut van Rhye, is iets bijzonders aan de hand. Toen de plaat uitkwam in 2013, weerklonk het juiste geluid op het juiste moment. In zes jaar veranderde de muziekwereld radicaal, maar Woman klinkt nog steeds even actueel. Iets dat eveneens staat te gebeuren met zijn nieuwe werk Spirit waarmee hij naar Nederland komt.

Wil je naar de show van Rhye toe én Spirit op LP winnen?! Mail dan vóór 17 juni naar ricardo@thedailyindie.nl en vertel ons waarom je erbij wilt zijn.

Lang was er niets bekend over Rhye. De liedjes, de clips en zeker ook de androgyne stem van de zanger lieten veel te raden over. Toch is het mysterie rondom Rhye inmiddels grotendeels opgelost. “Het was nooit de intentie om Rhye als een mysterieuze act neer te zetten”, reflecteert de Canadese muzikant Mike Milosh nu. “Ik wilde dat mensen in de eerste plaats de muziek ontdekten, zonder vooroordelen. De muziek moest voor zichzelf spreken.” Milosh slaagde daarin. Hoewel het gonsde rondom de groep en er van alle kanten aan de band getrokken werd, bleef Milosh dicht bij zichzelf. Hij wachtte, repeteerde en liet zich niet meesleuren door de waan van de dag. 

Vitaal onderdeel
Ruim twee jaar na Woman maakte Rhye zijn Nederlandse podiumdebuut op Down The Rabbit Hole. Sindsdien heeft de band een flinke reputatie als liveact opgebouwd. Door uit de anonimiteit te stappen en live voor grote groepen mensen te spelen, veranderde Rhye. Milosh bestempelt optreden nu als een vitaal onderdeel van zijn creatieve proces. “Ons geluid is op een natuurlijke manier geëvolueerd. Dit komt vooral doordat we jaren opgetreden hebben over de hele wereld. We hebben bijvoorbeeld net shows in Hawaï en Japan gedaan. Ik houd van reizen en live spelen. We hebben er zin in om nu naar Europa te komen!”

En daar zitten een hoop liefhebbers van Rhye eveneens op te wachten. Het komt dan ook niet vaak voor dat een groep een geluid vindt dat zoveel betekenissen heeft voor verschillende mensen. “Ik denk dat dit komt doordat luisteraars zelf kunnen invullen hoe ze de muziek willen beleven. We maken erg intieme muziek. Hopelijk vertaalt dit zich in muziek die bezoekers verbindt omwille van de intimiteit.” Het is Rhye ten voeten uit. Een band die nooit te veel invult. De politiek-maatschappelijke vraag die we Milosh voorleggen wordt nonchalant terzijde geschoven. “We prefer to stick to the musical element, if that’s allright.” Het is een antwoord dat bij Rhye past.

Foto: Genevieve Medow Jenkins

Piano-rituelen
Een nadeel van de haast eindeloze wereldtournees, is dat ze tijdrovend zijn. Hectisch ook. Toen een uitgeputte Milosh thuis kwam na een van zijn vele tournees, stond er een verrassing op hem te wachten. “Een vriend van mijn vriendin gaf ons een baby grand piano te leen. De gezochte opslagplek werd bij ons in de woonkamer gevonden. Zelf had ik lange tijd geen piano, maar nu ging ik elke ochtend, voor het ontbijt, weer spelen. Het werd een ritueel, een geweldige manier om wakker te worden en aan de dag te beginnen.”

Acht van die meditatieve en ritualistische stukken werden gebundeld op Milosh derde – en meest kale – album: Spirit, verschenen in mei. “Deze plaat laat zien, net als alles wat ik maak, waar ik op dit moment sta. Met Rhye waren we een jaar lang op een intensieve tournee geweest na de release van ons album Blood. Door achter de piano te ontdekken welke mellow music ik in mij had, werd ik innerlijk kalm. Een fijne afwisseling na een hectisch jaar on the road. Door terug te gaan naar mijn dagelijks routine en zonder vooropgezet plan gewoon lol te maken in de studio kon ik mijn balans terugvinden.”

Geen mysterie meer
Milosh is nu weer klaar om te doen wat hij het liefste doet: spelen. Toch is Rhye op het podium verre van een soloproject. “Met de muzikanten die live betrokken zijn bij Rhye, neig ik steeds meer naar samenwerking. Op plaat begint ieder nummer persoonlijk en uniek, zoals de liedjes op Spirit ook klinken. Ze beginnen met piano en keyboard, maar evolueerden daarna in een bandgeluid.” Rhye is dus zijn band, maar Milosh gaat op in het sensuele geheel. Geen mysterie meer, maar nog steeds met het geluid van nu.

Rhye speelt dinsdag 18 juni in TivoliVredenburg met City Park als supportact.


WEBSITE TIVOLIVREDENBURG | FACEBOOK-EVENT | TICKETS