New Music

Op Lust and Learn klinkt The Slow Show nóg rijker dan voorheen


7 september 2019

Nadat The Slow Show een jaar na het verbluffende debuut White Water al met een opvolger op de proppen kwam, hebben Robin Goodwin en zijn kompanen voor het derde studioalbum wat meer tijd genomen. Door het unieke en eigen geluid van de eerste twee albums, hebben de Britten zichzelf in rap tempo zo sterk gelabeld, dat je nu al kunt stellen dat Lust and Learn een typisch Slow Show-album is.

En toch is de derde worp van de Mancunians niet zomaar een herhaling van zetten. Volgens frontman Robin Goodwin is Lust and Learn ‘directer’ dan zijn voorgangers: een omschrijving die je al snel begrijpt wanneer je de plaat opzet. Zo komen bepaalde motieven of refreinen eerder aan bod, met een minder lange opbouw dan op Dream Darling en het debuutalbum. Deze minder lange opbouw wordt als het ware gecompenseerd door de enorme gelaagdheid die The Slow Show in zijn songs verwerkt. Op Lust and Learn heeft de band hier nog meer aandacht aan besteed dan voorheen, waardoor het typische geluid van The Slow Show nog rijker is geworden.

Samen met toetsenist Frederik ’t Kindt heeft Goodwin anderhalf jaar lang geschaafd aan de composities van Lust and Learn. Pas als een nummer tot in de kleinste details aan de wensen van het tweetal voldeed, en deze tevredenheid maandenlang vast kon houden, was het nummer geslaagd. Op die manier hoopt de band geen muziek te maken waar mensen na tien luisterbeurten wel klaar mee zijn, maar muziek te maken die blijvend is.

Grootse plannen
Wat ook is gebleven, is de prachtige stem van Kesha Ellis. De verlegen amateurzangeres uit Manchester zong op Dream Darling nog twee keer mee, maar is op de nieuwe plaat maar liefst drie keer te horen, op Hard to Hide, The Fall en Exit Wounds. Bassist James Longden horen we overigens niet meer terug: hij heeft de band na het vorige album en de bijbehorende toer als goede vriend verlaten. Op Lust and Learn komt het basgeluid onder ander van samples, keyboard en strijkinstrumenten.

Voor de toer die bij het nieuwe album hoort, hebben de heren grootse plannen, zo vertelt ’t Kindt: “We want to work with more musicians when we play live. If we get a bigger platform, we’d take a choir or half an orchestra on tour. If we had more money, we’d get extra people in rather than spend it on ourselves!”

In oktober komt de band naar Nederland: op 15 oktober speelt de band in TivoliVredenburg en op 16 oktober in de Maastrichtse Muziekgieterij. Dan zal blijken of het rijke geluid, dan wel met of zonder koor of orkest, ook live tot zijn recht komt