LIVE REVIEW: Wolf Alice + Sundara Karma – Paradiso (11/2)

12 februari 2016

Als één Britse rockband zich de doorbraak van vorig jaar mag noemen, dan is het Wolf Alice. Deze Daily Indie-darlings hadden vanaf het begin al veel aandacht te pakken met de ‘Blush’ en ‘Creature Songs’ EP’s, maar na de release van debuutalbums ‘My Love Is Cool’ begon de zegetocht pas echt. Nog geen drie maanden geleden bleek Bitterzoet vele malen te klein. Gisteren was het viertal terug voor het grootste eigen optreden in Nederland tot nu toe: Paradiso.

Uitverkocht is de avond niet, maar al bij voorprogramma Sundara Karma blijkt al snel dat het niet rustig zal blijven in de Grote Zaal. Wanneer de vier heren uit Reading aftikken met meest recente single A Young Understanding staan er al genoeg mensen voorin. Afsluiter Loveblood vormt een tweede hoogtepunt in een overall sterke, consistent en solide optreden. Goed geluid, goede songs, genoeg energie: strik er omheen en niks meer aan doen!

‘Amsterdam, what the fuck! Last time we played here it was for about 300 people!’  Het enthousiasme met een vleugje verbazing bij bassist Theo Ellis vat de bevlogenheid en energie van Wolf Alice op het podium goed samen. Met name gitarist Joff Oddie pakt alle momenten die er zijn om de voorste rijen op te zoeken, zijn gitaar alle kanten op te laten vliegen en daarmee Paradiso op te jutten. Dit lukt vooral goed bij de eerste drie à vijf meter aan publiek, die vanaf Bros (vanavond als derde track op de setlist) geen songs meer stil zullen staan.

De setlist, die naast nummers van ‘My Love Is Cool’ in totaal vier nummers van de eerder uitgebrachte EP’s bevat, is door het vele touren zo goed als perfect afgesteld. De beste nummers worden bewust verspreid over de avond gespeeld, en de rustige nummers worden precies zo geplaatst dat het er nooit meer dan twee achter elkaar zijn. Moaning Lisa Smile en Giant Peach bewijzen ook nu perfecte afsluiters te zijn van de reguliere set en het toegift.

De drie bewegingvolle meters vooraan zijn in een uur zeker verdubbeld. Wolf Alice heeft zich nadat de doorbraak een feit was ontpopt tot niet alleen een Daily Indie-darling, maar ook een lieveling van een publiek groot genoeg om Paradiso zo goed als uit te verkopen. Het zou zomaar kunnen dat ze bij een een succesvolle tweede plaat door kunnen stoten naar een hoger niveau. Als in Paradiso één ding duidelijk is geworden, is dat ze dat nog aan zouden kunnen ook.