Feature

Interview: “Wat we bij Sugarfactory programmeren moet nú aan de hand zijn, dat gevoel van nieuwheid en frisheid is erg belangrijk”


7 februari 2018

In een druk en kleurrijk 2017 liet Sugarfactory zien wat de zaal allemaal in huis heeft en hoe serieus de ambities zijn. De jonge zaal groeit met veel persoonlijk contact, een uitgekiende internationale programmering en een grote focus op de lokale scene. The Daily Indie is benieuwd naar het afgelopen jaar en wat de plannen voor 2018 zijn, dus ging op de koffie bij de Amsterdamse popzaal.

Voor mij zit het jonge en frisse live-programmeursteam Ilana van den Berg (31) en Jelle Stavasius (27). Als het duo zelf terugdenkt aan 2017, wat komt er dan direct naar boven? “We hebben hier en ook buiten de deur meer liveshows dan ooit geprogrammeerd, dus het was nogal… hectisch”, lacht Ilana. “Ons liveteam is daarom ook uitgebreid met extra mensen, zodat we alle concerten zo goed mogelijk kunnen begeleiden. Daardoor zijn we stabieler dan ooit en kunnen we meer doen.”

Jelle: “Sugarfactory is een plek waar je nieuwe muziek en jonge artiesten kunt ontdekken en het is hartstikke leuk om met bands in een vroeg stadium te werken, al is dat natuurlijk vaak wat lastiger te promoten dan een grotere act omdat ze vaak nog relatief onbekend zijn”, vertelt Jelle. “Het publiek moet daarom vertrouwen op onze smaak en ons inzicht. Die relatie zijn we nu steeds verder aan het opbouwen en we merken dat het vaste publiek groter wordt. Het is mooi om te zien dat het werkt wat we doen.”

Jelle Stavasius en Ilana van den Berg

 

Frisheid en actualiteit
Het blijkt al snel een terugkerend gespreksthema: de betrokkenheid van het compacte team bij de shows, de gedrevenheid om nieuw talent de ruimte te geven en de ambitie om concertgangers warm te maken voor onbekendere artiesten. Ilana: “Het is natuurlijk te gek om iets te programmeren dat direct uitverkoopt, maar het blijft toch wel bijzonder om op een dag iets totaal nieuws te ontdekken en dat na maanden van mailen en regelen bij elkaar te zien komen in een drukke zaal. Je moet er hard voor werken en overal vol bovenop zitten, maar het is wel extra gaaf als het dan lukt.”

Niet altijd even makkelijk, maar het streven naar een ‘actuele programmering’ is volgens Ilana een van de belangrijkste doelen van Sugarfactory. “Wat we programmeren moet nú aan de hand zijn, dat gevoel van nieuwheid en frisheid vind ik persoonlijk erg belangrijk. Het moet een eigentijds geluid hebben”, vertelt Ilana. “En dat kan van alles zijn, want de muzikale nieuwsgierigheid van het publiek wordt steeds groter. Dat zie je bij veel festivals maar ook steeds meer in de zalen. Samen met het publiek gaan we op zoek naar de grenzen.”

Kijkend naar het programma, waar zijn ze erg blij mee? Ilana: “Ik vind het tof dat we komend voorjaar veel vrouwelijke artiesten hebben staan als Lucy Dacus, Katie Von Schleicher, Clean Pete, Florist, The Orielles, Alice Boman, Dream Wife, Carmody, Soccer Mommy, L.A. Witch, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je ziet dat het aanbod beter en groter wordt en dat zie je terug in onze agenda”, vertelt Ilana. “Ook met bands als Preoccupations, Yellow Days, Akua Naru en Superorganism wordt ons profiel steeds breder en tegelijkertijd scherper. Het solo-optreden van Jamie Stewart (Xiu Xiu), dat we presenteren in Lab111, wordt ook zeker een bijzondere.”

Foto: Tess Janssen

 

Focus op kleinere acts
Het ontwikkelen van talent is altijd een belangrijke pijler geweest voor de popzaal en ook op dat gebied blijft Sugarfactory stappen zetten. Naast avonden als Indie In Town, Spelen voor de GRAP en Radio Mortale Live, krijgt lokaal talent nog meer ruimte om zich te ontwikkelen. “Vorig jaar hebben we besloten om bij elke show een support te boeken, ook in de kleine zaal. Dat is niet alleen goed voor de lokale band die met een buitenlandse band kan spelen, maar ook voor de headliner, die mogelijk voor de eerste keer in Amsterdam speelt en nog niet zo bekend is”, vertelt Ilana. “Op die manier kan een band van een supportshow in de kleine zaal doorgroeien naar een bandavond als Vuurwerk en uiteindelijk naar een eigen show in de grote zaal.”

Jelle: “Die begeleiding van bands vinden we ontzettend belangrijk. Veel artiesten zetten bij Sugarfactory hun eerste stapjes. Daar investeren we veel tijd in en we proberen de bands ook na te laten denken over hoe we die show tot een succes kunnen maken. Het gaat niet alleen maar om: ‘het poppodium boekt ons en dan komt het wel goed’, we moeten er samen voor gaan om er het maximale uit te halen.”

“Daarom blijven we ook samenwerken met hogescholen en conservatoria, zodat we die bands vanaf het begin een plek kunnen geven”, vertelt hij. “Die artiesten zijn dan ook al wat bekender bij ons publiek en kunnen dan ook eerder de grote zaal aan. Eerder deden we dat met een band als Mooon en binnenkort met The Silverfaces en de show van Jagd en Yasmine.”

Widowspeak backstage in Sugarfactory – Foto: Makayla Howard

 

Nieuwe concepten
Ondanks een uitgebreidere en diepere programmering, blijft er door de programmeurs altijd gezocht worden naar de perfecte mix. Aan de Lijnbaansgracht krijgt dus niet alleen talent de ruimte om zijn eerste stappen te zetten, de combinatie met de club-kant van de zaal wordt steeds beter gemaakt, zegt Jelle. “Het live- en clubgedeelte begint steeds meer te overlappen. Zo hebben we binnenkort weer de RCO Club Night, waar leden van het Koninklijk Concertgebouworkest kamermuziek komen spelen met aansluitend een dj en een nachtprogramma.”

“We willen geen bandjesfabriek zijn, maar scherpe keuzes maken en altijd kijken naar de mogelijkheden om er meer van te maken dan ‘een show’.”  Zoals met A Full Moon Party vorig jaar waar Moon Moon Moon, Goodnight Moonlight en Newmoon speelden. Het is tof om een thema aan zo’n avond te verbinden en de muziek, artwork, belichting en aankleding daarop aan te sluiten.”

Jelle: “Precies, en dan werkt het ook twee kanten op. Sommigen komen tijdens zo’n avond specifiek voor de artiesten, anderen komen op het concept af en worden vervolgens compleet verrast door de bands die er spelen. Dat is precies wat we willen bereiken. We stimuleren daarom ook niet alleen bands, maar ook mensen die nieuwe concepten neer willen zetten. Een avond als Indie In Town is een goed voorbeeld. Dat wordt gerund door twee broers en die organiseren zo’n avond met ongelooflijk veel enthousiasme. Ze zijn er continu mee bezig, betrekken er onder meer filmmakers en kunstenaars bij en denken overal over na. Op dat soort avonden komt alles samen.”


 

Alle artiesten die de komende tijdje bij Sugarfactory spelen, vind je ook in deze Spotify-lijst!

WEBSITE SUGARFACTORY | FACEBOOK SUGARFACTORY | AGENDA SUGARFACTORY


 

[KGVID]http://www.thedailyindie.nl/wp-content/uploads/2018/02/Banner-Sugarfactory-februari-2018.mov[/KGVID]