Interview

INTERVIEW: Ultimate Painting


20 februari 2015

Het hele jaar door bliepen er vanuit het niets bandjes op onze radar. Ultimate Painting, bestaande uit James Hoare van Veronica Falls en Jack Cooper van Mazes, is daar een sprankelend voorbeeld van. Twee muzikanten die elkaar vonden in een gemeenschappelijke en bijzonder diepgaande liefde voor The Beatles die resulteert in melodieuze en pakkende sixtiespop.

Jack en James vinden elkaar tijdens een Europese tour van hun beide bands. De twee kunnen het goed met elkaar vinden en beginnen bijna direct na de tour met het opnemen van muziek. “Tijdens de tour bleek dat we vrijwel dezelfde muzieksmaak hadden en we allebei op dat moment toe waren om iets anders te doen”, zegt Cooper. “Toen het idee omhoog kwam, besefte ik pas dat ik echt zin had in zoiets als dit”, zegt Hoare enthousiast. Hoare blijkt over een behoorlijk goed gevoel voor time management te beschikken, want in 2014 bracht hij namelijk nog een debuutplaat uit met zijn andere band: The Proper Ornaments. Een plaat die niet zozeer heel breed is opgepikt, maar zeer zeker de moeite waard is om eens snel te beluisteren op Spotify.

Thuis opnemen
Voor deze plaat duiken de twee de thuisstudio in die Hoare in zijn Londense flat heeft gebouwd. Maar wacht even: een plaat opnemen in een Londense flat? Hoe dan? “Ja, er was beneden wel een pensionado die af en toe klaagde over het geluid,” vertelt Hoare. “Verder is eigenlijk iedereen overdag aan het werk.” Maar juist door deze omstandigheden heeft de plaat zo’n eigen, relaxte sound gekregen, denkt Cooper: “De plaat is gevormd doordat we de versterkers niet zo hard konden zetten en nauwelijks konden drummen. We hebben beiden geen beste ervaringen met opnemen in normale studio’s. Er is altijd zoveel tijdsdruk en ik ben zelden echt tevreden met het resultaat, maar ik denk dat het een heel oprechte plaat is geworden. We hadden meer controle over wat we deden en hadden niemand die in onze nek zat te hijgen.” Inderdaad: de plaat klinkt als twee gelijkgestemde zielen die zonder druk of verwachtingen op hun gemak de tijd hebben genomen om samen muziek te maken. Hoare: “Als we onze dag niet hadden, dan hoefde het ook niet. Het gebeurde wel eens dat Jack na een half uur weer weg was, omdat we het niet voelden op dat moment.”

Trouble In Mind Records
Ultimate Painting zit niet graag stil. De jongens ronden in februari alweer hun tweede plaat af. Hoare: “Ja, de tour met White Fence kwam een beetje tussenbeide, want we touren in maart in Amerika en we willen daarvoor alles op hebben genomen.” De nieuwe plaat zal opnieuw worden uitgebracht door Trouble In Mind. De band gaf hun eerste album direct na de opnames aan een vriendin, die het naar het label in Chicago stuurde. “Twee, drie uur later kregen we een mail terug dat ze het wilden doen,” zegt Hoare. “Het voelde als een logische keuze. Het is heerlijk om meteen zo’n mooie partij achter je te hebben.” Wat begon als relaxed muziek maken naast andere bands, veranderde daarmee toch snel in een steeds serieuzer project. “Zeker, op zo’n manier is het eigenlijk ook wel extra leuk. Het was niet eens echt de bedoeling om live te spelen of wat dan ook, maar het gaat erg goed en nu willen we eigenlijk het liefst zoveel mogelijk eigen headlineshows spelen.”

 

The Beatles
Over de grote liefde voor The Beatles die de heren delen, kunnen ze uren praten. De twee worden dan ook helemaal enthousiast als uw dienstdoende interviewer vertelt dat hij stapels boeken heeft gelezen over The Fab Four en zelfs ooit voor de Hollandse fanclub schreef. “That’s so cool”, roept Hoare. “Ik ben al mijn hele leven geobsedeerd door The Beatles. Dat begon toen ik vier jaar oud was en mijn vader ‘The White Album’ opzette.” De twee zijn er wel snel uit wie hun favoriete Beatle is. Hoare: “John.” Cooper: “John.” “Ik heb wel een periode gehad dat George mijn favoriet was, maar ik hield mezelf voor de gek, ik kom altijd toch weer uit op John”, vertelt Hoare opgewonden.

Naast allerlei gekke verhalen over opnames, gear en verloren gegane solo’s, is Cooper er op zijn beurt zelfs mee bezig als hij door de straten van Londen wandelt: “Eén van de mooie dingen aan daar wonen, vind ik het feit dat ik af en toe langs bekende Beatles-plekken loop. Langs Savile Row bijvoorbeeld, waar het hoofdkantoor van Apple Records zat en waar de band hun laatste show ooit op het dak speelde. Laatst liep ik langs Wimpole Street, waar McCartney tijdens de Beatlemania bij zijn schoonfamilie woonde. In een aparte kamer, want hij mocht niet bij Jane Asher op de kamer slapen in die tijd, haha. Hij moest daar via de brandtrap ontsnappen aan zijn fans voor de deur. Toen heb ik toch even opgezocht welk huisnummer het ook alweer was.” Over hun favoriete plaat zijn ze nog helemaal uit, maar dat is dan ook een onmogelijke opgave. “Ik denk ‘Revolver’ of ‘The White Album’, die zijn allebei zó briljant”, zegt Hoare. Cooper denkt aan ‘Revolver’ of ‘Rubber Soul’. “Alhoewel ik het niet de beste vind, draai ik ‘Abbey Road’ nog het meest.” Hoare raakt licht geëmotioneerd over dat album: “Dat is inderdaad ook echt een buitengewone plaat: de sound en die medley zijn ongelooflijk. Ik kan er eerlijk gezegd heel moeilijk naar luisteren, ik word daar altijd zó emotioneel van omdat dat het allerlaatste is dat ze hebben gemaakt. I love them”, grijnst hij.