Feature

Interview Noorderzon: “Je loopt zo het terrein op en overal zijn kwalitatief hoogstaande voorstellingen”


8 augustus 2019

Noorderzon Festival
15 t/m 25 augustus

Vanaf 15 augustus wordt het Noorderplantsoen in Groningen door Noorderzon omgebouwd tot een soort kunsten-pretpark. Muziek, literatuur, theater, beeldende kunst, film, fotografie, comedy en wetenschap: het is er allemaal. Wat er ook is, is het contextprogramma, waar we het vandaag over gaan hebben met programmeur Henriëtte Poelman.

Een programma tijdens Noorderzon een dwarsdoorsnede biedt van de actuele stand van zaken in de kunst, en de wereld om ons heen. Door middel van lezingen, exposities, workshops, gesprekken en debatten, zorgt dit programma voor nog meer verdieping tijdens het festival.

Foto: Anouk Hulsebosch

Noorderzon-kenner van binnen en buiten
Sinds dit jaar is Poelman de samensteller van dit programma, maar helemaal nieuw is ze zeker niet bij Noorderzon. “Ik heb van alles gedaan tijdens het festival: locatiemanager, assistent-productie, artiestenbegeleiding, lokale voorstellingen samengesteld en ik heb zelf twee keer een theatervoorstelling voor Noorderzon gemaakt”, vertelt Poelman. “Ik woon al mijn halve leven in Groningen en ik vind het ontzettend tof om aan Noorderzon, waar ik al zolang kom, inhoudelijk iets bij te kunnen dragen en daar mijn eigen plekje te hebben.”

Want als Poelman aan Noorderzon denkt, wat schiet er dan direct door haar hoofd? “Ik denk dat het een mix is van het enorme aanbod en het feit dat het festival zo laagdrempelig is. Je kunt als bezoeker zo het terrein oplopen dat midden in de stad ligt en van alles gaan ontdekken, in veel gevallen voor niets. In combinatie met kwalitatief hoogstaande voorstellingen, die je in veel gevallen nergens anders kunt zien, is dat naar mijn idee het sterke punt van Noorderzon.”

Niet hoogdravend
Sinds dit jaar is ze ‘contextprogrammeur’, van een programma dat ze samenstelt met programmacoördinator Henk Bothof. Om die functie even in het juiste licht te zetten: wat houdt dat precies in? “Het hoofdgedeelte van festival richt zich op muziek, theater en dans, het contextprogramma biedt een verdieping rondom de kunst. We hebben veel wetenschappelijke lezingen, kunst-filosofische gesprekken en andere debatten om daarmee als het ware ‘achter de kunst’ te kijken”, zegt de programmeur. “Je kunt heerlijk naar Noorderzon om een voorstelling te kijken of een biertje te drinken, maar je kunt ook nog iets meer opsteken bij het contextprogramma. Dat doen we niet op een hoogdravende manier, maar juist op een niveau dat iedereen zo in kan stappen.”

Tijdens Noorderzon vindt het contextprogramma voornamelijk plaats in de Horatio-tent en deels in de Desdemona-tent, waar Poelman haar programma uit mag spinnen. “Het programmeren begint in samenwerking met de partners die we hebben. Zo werken we samen met onder meer Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), de Rijksuniversiteit, de Hanzehogeschool, Dagblad van het Noorden en Studium Generale. In een vroeg stadium gaan we dan bedenken welke verhalen we willen vertellen en waar we ons op gaan richten. Zo springt UMCG in op de Healthy Ageing Week in oktober, waarin ze nu het programma The Escape hebben gemaakt over mental health en geluk. En dat hangt dan weer mooi samen met een lezing van Dirk De Wachter, die voor Studium Generale een verhaal zal vertellen dat heet: Laat Ons Ongelukkig Zijn, waar het gaat over het feit dat we ons niet blind moeten staren op onze obsessie voor geluk.”

Wat doet kunst met je?
De onderdelen van het contextprogramma hebben een diverse insteek, toch staan er aantal vragen centraal binnen de programmering. “Een van de vragen die we onszelf stellen: ‘wat doet kunst met je?’ We hebben bijvoorbeeld een debat over de zin van theater en welke rol kunst in de samenleving vervuld. Daar is een politicus bij, een festivaldirecteur en een theaterdirecteur en -maker. Aan de andere kant hebben we een in samenwerking met Arts in Society en Rijksuniversiteit Groningen een interessante lezing van een aantal hoogleraren die het hebben over de neuro-wetenschappelijke kant van kunst. Die wordt echt leuk!”

Het contextprogramma bestaat dit jaar uit vijftien onderdelen, als Poelman er dan toch een paar moet kiezen: welke tipt ze dan aan onze lezers? “Ik ben zeer benieuwd naar Zin In Muziek, over hoe je naar muziek luistert. Het is geïnspireerd door René Gude, voormalig Denker des Vaderlands en daarbij gaan Trouw-journalist Peter Henk Steenhuis en altvioliste Annemieke Huls het onder meer hebben over hoe je met andere oren kunt leren horen en hoe ‘vertrouwde oren’ onze muziekervaring beïnvloeden”, vertelt Poelman.

“Een persoonlijke favoriet van mij is Naar De Maan Of Naar De Haaien van Michiel Lieuwma. Met de insteek: als je maar lang genoeg nadenkt over de toekomst van de wereld, dan kun je daar heel positief uitkomen en dan gaan met z’n allen naar de Maan. Of je komt er negatief uit en dan gaan we naar de haaien. Dat vertelt hij aan de hand van maar liefst 1.300 Powerpoint-slides in een uur”, lacht de programmeur. “Dat wordt een ontzettend leuke voorstelling. Lieuwma is geestig, scherp en hij zet je aan het denken.”

“Een andere voorstelling waar ik erg benieuwd naar ben, niet van het Contextprogramma, is Transfiguration van Olivier de Sagazan in het Grand Theatre. Met deze voorstelling is hij een jaar of twintig geleden begonnen en wat hij doet: hij brengt steeds meer klei op zijn lichaam aan, tot hij compleet onherkenbaar wordt. Dat lijkt mij zo vervreemdend en intrigerend, daar hoop ik écht naartoe te kunnen. Als ik het kan combineren met mijn eigen programma natuurlijk!”


WEBSITE NOORDERZON | FACEBOOK-EVENT | TICKETS