New Music

In première: Molino vangt mentale en fysieke isolatie in beeld en geluid op lo and behold


4 september 2020

Molino: de band die toekomstmuziek maakt uit vervlogen tijden. Met bandleden uit de hele wereld, zagen ze elkaar niet vaak de laatste maanden. Toch brengt de band vandaag zijn nieuwe single lo and behold uit, de titelsong van een bijzonder project.

Aan het roer van deze muzikale zeppelin staan Oliver Emmitt en Linus Kleinlosen, die gevestigd zijn in Amsterdam en Hamburg. De ‘denker’ en de ‘gestoorde professor’ van Molino, die je vorig jaar mogelijk wel tegen het lijf bent gelopen tijdens Popronde. Dit experimentele duo startte Molino op met een hoop koperen blaasinstrumenten, een invloed die nog steeds terug te horen is in de bijzondere sound van de band, die liedjes maakt tussen die zich in de schaduw begeven van acts als Balthazar, Efterklang en Tune-Yards.

Met leden uit Nieuw-Zeeland, Duitsland, Nederland en IJsland legt overigens iedereen in de band zijn eigen invloeden op tafel. Een ander voordeel daarvan: de band is gewend om op afstand te werken, waardoor Molino in deze pandemie een flinke voorsprong heeft. Zo werkte de band de afgelopen maanden stevig door en nam via de golven van het internet nummers op met muzikanten uit de hele wereld. Eerder verschenen al de singles Broken Machine en Unhealthy, vandaag het titelnummer van het project: lo and behold. Een onheilspellend nummer vol botsende instrumenten die je meezuigen in een geïsoleerde en ietwat angstaanjagende wereld.

We stelden het muzikale duo van Molino een aantal vragen om meer te weten te komen over de single en die caleidoscopische videoclip.

Kun je ons wat meer vertellen over waar Molino allemaal mee bezig is op het moment?
“We zijn onze ‘lo and behold-serie’ van negen liedjes af aan het ronden en daarnaast videoshoots aan het voorbereiden voor een trilogie, waarin we drie tracks met elkaar verbinden. In oktober komen we bij elkaar om opnames af te ronden in Amsterdam en nu zitten we in het postproductie-proces waarin we aan allerlei elektronische lagen aan het sleutelen zijn en met gastartiesten werken.”

Jullie nieuwe liedje lo and behold wordt vandaag uitgebracht: waar gaat het liedje over voor jullie?
“Het thema van het nummer is isolatie, mentale en fysieke isolatie. En het gaat over de discrepantie tussen ambities en realiteit. Zoals een abstracte afbeelding van iemand die in een plek zit waar hij niet uit kan ontsnappen.”

Dat klinkt een beetje als het gevoel dat op kan treden tijdens een lockdown.
“Er is zeker een link met de huidige corona-crisis en wat isolatie kan doen met iemands mentale gezondheid. Al was dat niet de intentie toen we het nummer schreven.”

De bandleden wonen in verschillende steden, hoe componeren jullie liedjes en nemen jullie muziek op?
“Meestal starten Oliver en ik met een aantal ideeën waar we samen aan werken. Hij laat horen wat hij heeft of vice versa en dan maken we er samen een liedje van. Tegenwoordig is het een heel natuurlijk proces, we spreken af in Amsterdam of Hamburg en werken een paar dagen aan de tracks. De basis van de eerste twee nummers hebben we thuis opgenomen in onze eigen studioruimtes en er zijn partijen opgenomen in Amsterdam, Hamburg en Berlijn, met verschillende gastmuzikanten die viool-, trompet-, zang- en gitaarpartijen toe hebben gevoegd.”

Hoe zit het met het ‘lo and behold-project’?
“Nadat we ons laatste album af hadden gerond, dat bestond uit vier losse EP’s, bleven we aan materiaal werken en we hadden genoeg materiaal om uit te kiezen. Sommige demo’s waren nog wat rauwer, andere waren al wat verder gevorderd qua arrangementen. In de zomer wilden we alles op gaan nemen, tot corona in ons leven kwam en we besloten om toch door te werken. Voor ons is het belangrijk om bezig te blijven, doelen te blijven stellen om naar toe te werken, et cetera. Zeker als er geen liveshows zijn om te spelen. Zo zijn we eigenlijk nog eerder op gaan nemen dan we hadden verwacht.”

Hoe zou je de nieuwe muziek omschrijven?
“Onze muziek heeft een soort speelse manier om naar actuele sociaal-politieke onderwerpen te kijken, zoals de digitale wereld, de bewondering voor spirituele leiders en demagogen en het streven naar individuele erkenning en veiligheid. Muzikaal houden we van de combinatie van synthetische geluiden en traditionele instrumenten omdat ze zulke verschillende eigenschappen hebben. De synthesizers representeren de moderne wereld en de vocalen, drums, blazers en snaarinstrumenten belichamen de menselijke kant.”

De video laat ons achter met een hoop vragen: wat was het idee achter deze caleidoscopische clip?
“Wij denken dat de westerse wereld vrij veel nadruk legt op het individualisme. Het zet de persoon in het midden en maakt ons verantwoordelijk voor onze acties. ‘Je kunt alles krijgen en bereiken, als je het maar graag genoeg wilt.’ Alleen soms werken dingen nu eenmaal niet zo. Vooral in deze tijden hebben we de tijd om te reflecteren over het belang van gemeenschap, of het nou ons sociale systeem of op cultureel gebied is. De dokter staat voor de gemeenschap, waar de hoofdrolspeler zich niet mee verbonden voelt. Hij voelt zich beoordeeld en bekritiseerd, maar wil voornamelijk gerespecteerd worden. Aan het einde wordt hij omsingeld door een fantasierijke laag van zijn eigen projecties, wat een abstract beeld is van de introspectieve aanpak waarmee hij zijn eigen psychologische gevangenis bouwt.”

Wat zijn jullie plannen voor de rest van het jaar?
“We gaan de volgende zes nummers afronden en daarna gaan we de videoclips opnemen voor de trilogie die eraan zit te komen. Daarnaast moeten we na blijven denken wat we kunnen gaan doen in 2021. Uiteraard zouden we ook graag onze nieuwe nummers live gaan spelen als het weer kan!”