New Music

In première: Mo Bedick heeft met Catdog een dubbelzinnig liedje over jou geschreven


31 juli 2019

Met een nieuwe EP die is geproduceerd door GOD, een gloednieuwe video én de aankondiging van een The Daily Indie Presents-show in Cinetol: is het vandaag Mo Bedick-dag op The Daily Indie.

Wil je naar de show van Mo Bedick in Cinetol? Word dan lid van The Daily Indie en mail naar ricardo@thedailyindie.nl, dan zetten wij je op de lijst!

In Cinetol hosten we op 17 september de show van het gezelschap, maar eerst gaan we het hebben over de nieuwe EP van de band en de nieuwe video bij de single Catdog. De muziek is wederom om zachtjes langs je gezicht te halen als een natte handdoek op een snikhete dag. Met intiem imploderende phasers, tintelende drums en galmende fabriekshal-vocalen die liefhebbers van bands als The Homesick goed binnen zullen houden.

De video daarentegen is een onverklaarbare, waarin we de band zien als een soort amateur-voetbalteam. Op een rijtje voor de aftrap van een onzichtbare wedstrijd, rennend door een dierentuin, de bal uit de vijver vissend en kleine kinderen omver trappend. Dat laatste is niet waar, maar het had wel erg vermakelijk geweest.

Om nog wat meer over de band en het nieuwe werk te weten te komen, vroegen we frontman Maurijn Wieringa naar alle ins en outs.

Hoe gaat het met de band op het moment, waar zijn jullie allemaal mee bezig?
“Eigenlijk best wel goed. Achter de schermen zijn we al een jaar verder dan we eigenlijk zijn: vorig jaar hebben we de tweede EP SKATE 4 opgenomen in een lang weekend in een huis op de Veluwe (Mo Bedick Mansion) en die ben ik nu aan het mixen. Verder zijn we qua muziek veel experimenteler bezig, door iedereen zijn kwaliteiten optimaal gebruiken waardoor we nu een paar tunes hebben die eerder in het straatje van brokenbeats en future-jazz à la STUFF. en Yussef Kamaal vallen dan het DIIV-straatje waar we ons huisje eerst hadden staan.”

Over de nieuwe single: waar gaat deze persoonlijk voor jou over?
“Catdog was de eerste tune waarbij ik echt van tevoren dacht: deze gaat over jou. Het gaat over iemand met twee gezichten, vandaar de titel Catdog, zoals die tekenfilm. Een epische openingstune had die show.”

Jullie droppen eveneens de nieuwe EP SICKO, hoe zag het schrijf- en opnameproces eruit voor die plaat?
“Eigenlijk duurde dit erg lang: we hadden eerst Michiel van KIEFF nog op drums en waren met zijn vijven, ik bouwde toen nog alle tunes en het was mijn projectje. Uiteindelijk is Mik wegens drukte van KIEFF gekapt, waardoor we met vier man verder konden. Hierna hebben we veel materiaal geschreven en herschreven en dat is uiteindelijk de EP geworden.”

“We hadden ooit een sessie in het conservatorium met Thijs van Bemmel (ook wel bekend als producer GOD), die naar schijt klonk door ons onvermogen. Toen we deze plaat wilde gaan opnemen heb ik hem bericht, en hij is inmiddels onze vijfde lid en producerguy. De plaat is voor een deel opgenomen in het conservatorium en de rest eigenlijk her en der: de woonkamer van m’n ouders, onze oefenruimte in Den Haag en de laatste loodjes tijdens onze Veluwe-sessie voor de tweede EP SKATE 4. Het was echt belachelijk nice, ik denk dat 75% van de tijd dat we opgenomen eigenlijk meer gebabbeld hebben over Toto, Steely Dan en onze crush op Lianne la Havas.”

Kun je ons wat meer vertellen over het ontstaan en het maken van de videoclip?
“Het was eigenlijk heel simpel: we zitten in een grote vriendengroep, elf man, ‘Kasteeltje’. Bestaat uit KIEFF, Mo Bedick, Mosterd na de Maaltijd, wat video-, editing- en fotografieguys die ook de clip hebben geschoten en muziekfreaks. Ook wel: BROCKHAMPTON light. Elf man is een voetbalteam en Frenkie de Jong is onze mascotte. Het kasteel dat je ziet op de achtergrond is het kasteel Oud Poelgeest, vier minuten van mijn huis. We zijn hier met zijn allen opgegroeid, sinds we veertien zijn is dat onze dagelijkse chill-plek. En we moesten naar Blijdorp want je moet wat hè, met zo’n videoclip. Grote shout-out naar Ian Young en Arthur van der Hoek voor het camera-werk en naar drummerboy Cors voor de video-edits.”

Wat zijn de plannen voor de rest van het jaar om Mo Bedick wereldberoemd te maken?
“Coachella headlinen, Messi kopen voor honderd miljoen voor backing vocals. In een gevecht belanden in Zweden zodat Trump ons komt redden. Slechte publiciteit is ook publiciteit. Gallagher-stylo.”