Hendrik Lasure dompelt je onder in zijn klankwereld met ‘Warm Bad’: “Het is een soort verhaaltje geworden”
18 april 2019
Hoe lager de landen, hoe beter de muziek. Daarom wisselen The Daily Indie en onze Vlaamse vrienden van Indiestyle elkaar voortaan tips uit van spannende muzikanten die je dringend moet (her)ontdekken.
Vanaf vrijdag 29 maart kunnen we een plons nemen in Hendrik Lasure zijn Warm Bad en het album Garden Head, vandaag lees je al wat daar zoal in ronddrijft.
Bezieler van het project Hendrik Lasure (SCHNTZL, Bombataz) wilde naar eigen zeggen een toegankelijke plaat creëren met scherpe randjes. Dat is Garden Head geworden. Het titelnummer ligt de naar Brussel uitgeweken muzikant nauw aan het hart. “Het gaat over muziek als ontsnapping. De bevrijding die je voelt als je problemen hebt, muziek opzet en hoe die problemen dan even lijken te verdwijnen, dat probeerde ik hier te vatten. Je zit in de stad met alles waar daar in gebeurt, maar met je hoofd zit je in een zorgeloze tuin. Ik heb de boodschap proberen te vatten in de muziek. Zelf luister ik namelijk niet echt naar teksten. ”
Enkele weken geleden kregen we met Jonas en A Paradise For Sam al enkele hints hoe Garden Head zou gaan klinken. De eerste single die op het publiek werd losgelaten, was Jonas. Dat lied werd gebaseerd op een personage uit een theaterstuk van Suze Milius’ TALK SHOW dat in een existentiële crisis zat. Hij heeft al zijn spullen die hij niet meer nodig had, overboord gesmeten. Hij droeg elke dag dezelfde kleren en had alleen maar jeansbroeken en witte hemden, zodat hij daar al geen keuzes meer over hoefde te maken. Daar gaat Jonas over.” In A Paradise For Sam horen we dan weer van de weinige solo’s op de plaat. “Ik wilde een stuk schrijven waarin saxofonist Sam Comerford de hoofdrol speelt, want ik hou van de taal die hij als muzikant spreekt.”
Een ander nummer waar Lasure nog iets over kwijt wil, is Diamond Dash. Daarin toont hij zich kritisch tegenover sociale media en hoe mensen zich anders voordoen op het internet. ‘Who has a house of glass and thinks he’s made of diamonds‘ zingt hij. “Op het internet is het alsof je in een glazen box zit en naar buiten kan kijken. Je kan alles doen en zeggen, zonder daar de gevolgen van te moeten dragen. Dat uit zich op verschillende niveau’s en ik heb er zelf ook last van. Ik maak graag muziek, maar ik vind het bijvoorbeeld moeilijk om dat op een familiefeest te spelen. Dat is iets heel simpel, maar onze generatie vindt het moeilijk om van bepaalde dingen de sociale gevolgen te dragen.”
Wie aandachtig naar Garden Head luistert, zal ontdekken dat er in elk nummer verschillende lagen zitten. “Dat is de natuur van onze muziek. In het begin werkte ik meer met melodieën, maar dat vond ik net iets te vrijblijvend, het klonk niet specifiek genoeg.” Daarom liet Lasure zich voor Warm Bad inspireren door artiesten als Arthur Russell en James Blake. Hij creëerde een klankkleur, waarin de artiesten dan hun eigen schakering konden kiezen. “Ik wil nog steeds dat de mensen mijn klankwereld herkennen in de muziek. Zo is er altijd iets herkenbaar terug te vinden in de nummers. Dat zorgt ervoor dat er altijd een soort van toegankelijkheid blijft en toch een zekere hoekigheid, waar ik wel fan van ben. Mensen moeten merken dat het een samenhangend geheel is. Je blijft natuurlijk op elk niveau veel details hebben, omdat alle muzikanten van Warm Bad gewend zijn om te improviseren. Ik ben heel blij met het resultaat, het is een soort verhaaltje geworden.”
Het album afwerken was al een doel op zich. “Met Warm Bad wou ik eigenlijk enkel een plaat maken, en die is er nu. Ik heb er een jaar lang enorm veel tijd in gestoken. Nu besef ik dat pas dat we ook live gaan moeten spelen.”
Of het project langer zal duren weet Lasure niet. “Misschien wel? Waarom niet? Ik ben trots op het resultaat en ben blij dat we dit zo hebben kunnen verwezenlijken. Na de release van dit album ga ik me wel terug meer focussen op mijn andere projecten, zoals een nieuwe plaat voor SCHNTZL die hoogstwaarschijnlijk uitkomt in 2020. Ook ga ik touren met Bombataz en An Pierlé.”
Garden Head is verschenen via W.E.R.F. Records. Een lijst met geplande shows vind je op de website van JazzLab.