TDI Tipt

Grauzone Festival staat op het punt van ontploffen met onder meer Shellac, Rendez Vous, N0V3L, Snapped Ankles The Messthetics (8 & 9 februari)


29 januari 2019

Grauzone Festival
Vrijdag 8 februari & zaterdag 9 februari
Den Haag

Den Haag maakt zich op voor een heerlijk weekendje Grauzone met krakers van namen. Op 8 en 9 februari wordt de stad omgetoverd tot een walhalla voor duisternis liefhebbende kunst- en muziekliefhebbers. Van de cultlegendes van Shellac, Lee Ranaldo tot spannende nieuwkomers als N0V3L en Snapped Ankles: ze zijn er allemaal.

Ja, waar moet je beginnen met Grauzone deze editie? Van een leger aan talentvolle en legendarische muzikanten tot symposia, films, een platenmarkt en exhibities, het is allemaal te beleven in Paard, Paardcafé, Koorenhuis, Billytown en Het Magazijn. We nemen je rustig mee door het programma en geven je onze tips.

Vrijdag 8 februari

Op de vrijdag en de zogenoemde GRAUNACHT vallen ons een aantal zaken direct op: GRAUKUNST, N0V3L en Nik Void en OZMA. Beginnen met de GRAUKUNST-expositie in galerie Billytown, om de hoek bij Grauzone-epicentrum Paard. Hier wordt vanaf 1 februari werk getoond van Genesis Breyer P-ORRIDGE, die naast de bands Throbbing Gristle en Psychic TV, vooral bekend is als beeldend kunstenaar. Er zijn meer dan dertig werken te zien van deze eigenzinnige kunstenaar, van collages tot foto’s, tekeningen, video’s en teksten. Op 8 februari is de tentoonstelling geopend van 12:00 tot 23:00 uur.

Muzikaal wordt de avond om 20:30 uur geopend in Paardcafé door een van onze favoriete nieuwe bands: N0V3L, waar we onlangs nog over schreven: ‘Qua referenties/related artists kun je de band prima plaatsen in een playlist met Talking Heads, Parquet Courts, Lithics, Preoccupations, Omni en Bodega. Vooral de singles Natural en To Whom It May Concern springen heerlijk uit hun velletje.’

Later op de avond zal er de nodige rumoer ontstaan rondom OZMA, een band die zo nieuw is, dat hij zelfs zijn allereerste show op Grauzone speelt. De band bestaat uit bandleden van Monomyth, Supersonic Blues en Elektrovolt, en muziek is online nog niet te vinden. We weten wel dat de band zijn inspiratie haalt uit de ‘Harmony of the Spheres’, wat zoveel betekent als dat ze buitenaardse signalen omzetten in krautrockerige kosmische sounds. Als je nieuwsgierig bent geworden, weet je wat je moet doen. De band speelt om kwart voor tien.

Later op de avond zie je nog een liveset van Nik Void, onder meer bekend als de helft van het techno-duo Factory Floor en een van de boeiendste experimentele producers van deze tijd. Je kunt al haar muzikale kanten bekijken, op vrijdag speelt ze niet alleen een liveset in Paardcafé, op zaterdag doet ze ook nog een dj-set in Het Magazijn.

Verder beuken kun je tot vijf uur in de nacht in Het Magazijn met duistere wave bij Butterslut. Stijn Dissen AKA Garçon Taupe dompelt je vervolgens onder in sicke acid-house en Pasiphae leegt een bak experimentele energie over Grauzone. Meer van de laatste Grieks/Haagse DJ kun je hier horen op de EP Made Of Glass of hieronder.

Zaterdag 9 februari

Op de zaterdag gaat het helemaal los, dus laten we rustig beginnen bij het begin. Mocht je het bont hebben gemaakt op de vrijdag, dan zou je vanaf 12 uur op adem kunnen komen bij GRAUKUNST in Billytown (mocht je er op vrijdag niet aan toegekomen zijn). Om 16:30 kun je anders je dag heerlijk beginnen in Koorenhuis (recht tegenover Paard), tijdens de Nederlandse première van The Image Is Rotten. Het is de documentaire rondom Johnny Rotten en zijn band Public Image Ltd (PiL). Een film over het ontstaan van de groep en hoe hij de band door de jaren heen altijd is blijven vernieuwen. Aan het woord komen huidige en oude bandleden plus artiesten als Flea en Thurston Moore.

Vervolgens kun je rustig blijven zitten voor de Q&A’s, beginnende met Blixa Bargeld. Ofwel de geestesvader van de roemruchte en experimentele band Einsturzende Neubauten plus voormalig bandlid van Nick Cave zijn Bad Seeds. Hij is vanaf 18:30 uur te gast in Koorenhuis, ’s avonds speelt Bargald in de Grote Zaal. En daar wordt de ene legende afgewisseld met de andere, want om 19:20 wordt Steve Albini geïnterviewd over zijn indrukwekkende en decennia lange carrière. De muzikant van onder meer Big Black en Shellac, de producer van honderden bands waaronder Nirvana, Ty Segall en The Stooges.

Het wordt dan wel even kiezen of delen, want op hetzelfde moment worden de eerste bands losgelaten op het Paard. Rendez Vous om maar iets te noemen, de band waarover wij onlangs nog schreven: ‘De vijf muzikanten hebben hun songs uiterst zorgvuldig in Superior State gegoten. Een album dat koude postpunk laat horen in de lijn van Preoccupations, Joy Division en shoegaze-invloeden deelt met bands als The KVB en The Soft Moon. Knauwende gitaren, loeistrakke snares en bevroren reverb op de zang: niets meer aan doen.’ Neem van ons aan: dat wordt een spannende show!

Ja, óf Snapped Ankles om 19:15 in Paardcafé! Oei, dat wordt nog een lastige. Wij zagen deze band vorig jaar op London Calling en werden compleet weggeblazen: ‘We gaan het allemaal laten gebeuren, het zweet over onze lijven laten glijden in de kleine zaal bij de meest opvallende verschijning van de dag: Snapped Ankles. Stel je een acid-trip in de jungle voor en je hebt een idee van deze overdadige gekte die de band uit Londen met zich meeneemt.’ Dit wordt hoe dan ook een van de hoogtepunten van het weekend, geloof ons!

En nu komt het tempo er helemaal goed in, want om 20:20 staat The Messthetics klaar, opnieuw een legendarische verschijning, aangezien Fugazi’s ritmesectie het podium van de Kleine Zaal betreedt. Drummer Brendan Canty en bassist Joe Lally komen voor het eerst sinds vijftien jaar bij elkaar en doen slechts een korte tour. Of je hier bij wilt zijn? Wat denk je zelf!

Iets anders dat ons opvalt, is Lebanon Hanover, de act van de excentrieke Larissa Iceglass en William Maybelline. Het duo maakt albums over onderwerpen als manische depressies en vergezellen zichzelf met kille postpunk-baslijnen en naargeestig zwoele synthesizers die soms worden verzopen in wavey Engels/Duitse teksten.

Volgende bestemming van de avond is de Duitse band Pink Turns Blue die voor het eerst sinds twintig jaar naar Nederland komt voor een show. De in 1985 opgerichte band is een van de grondleggers van de darkwave met albums als Meta en de ijskoude wave van het derde album Eremite en ondergrondse hits als Your Master Is Calling en Michelle.

Ondertussen is dan ook Lee Ranaldo bezig, de man die toch geen uitgebreide introductie nodig heeft als Sonic Youth-gitarist. Ranaldo komt exclusief naar Grauzone toe en hij krijgt hij bijna twee uur de tijd om liedjes te spelen van zijn laatste (en verdomd lekkere) album Electric Trim. De voorstelling heet niet voor niets ‘Songs & Stories’, want Ranaldo zal tussen de bedrijven door nog wat mooie verhalen vertellen over zijn vroegere New Yorkse dagen, inclusief een Q&A en de vertoning van een aantal korte films.

En dan start om 22:45 een van de meest legendarische acts van de avond: Shellac. Je weet bijna niet waar je moet beginnen met deze band die al bijna dertig jaar bestaat. Dat het een compleet sicke en intense show gaat worden, zal je waarschijnlijk niet verbazen. Ga voor die tijd nog eens rustig door de discografie van de band heen, want dat wordt een legendarische show die je van voor tot achteren mee wilt maken!

Dan zijn we inmiddels al diep in de avond gevallen en gaan we richting het nachtprogramma van de zaterdag met Sink Ya Teeth, die we eerder zagen en over concludeerden: ‘New wave-duo Sink Ya Teeth uit Norwich overtuigt met een Yazoo-achtige act voorzien van een funky bas, ijzige synths en bijpassend statisch danswerk van zangeres Maria Uzor. Het is even 1983.’

Rond dezelfde tijd speelt – die willen we je ook al niet onthouden – Tempers nog in Koorenhuis om 22:50 uur. De band bracht onlangs de laatste plaat Junkspace uit in samenwerking met Rem Koolhaas(!) en de titel van die plaat is eigenlijk precies hoe we deze muziek het beste kunnen omschrijven.

Fuzzy psychedelica is precies wat je nodig hebt in de Kleine Zaal, want daar vertrekt om 0:45 uur het ruimteschip van The Cosmic Dead. De Schotse band die kraut, acidrock en spacerock als geen ander weet te vervlechten en muziek maakt die doet denken aan NEU! en Spaceman 3. We kunnen uren lullen over alle associaties, je kunt het ook hieronder luisteren en vervolgens naar Grauzone gaan om het zelf te ervaren.

Naar Het Magazijn gaan daarna doe je als je de hele nacht door wilt gaan op DJ’s van elektrowave-godfather Rude 66 en de Spaanse synthpoppers van Fatamorgana die terugkeren naar Grauzone. Echt laat wordt het met de DJ-set van Nik Void en afsluiter van het festival: Knekelhuis, van het eigenzinnige label uit Amsterdam.


WEBSITE GRAUZONE | FACEBOOK-EVENT | TICKETS
Tickets voor Grauzone kosten 35 euro per stuk*