Geertruida: “We zijn alleen DIY omdat we geen geld hebben om het door iemand anders te laten doen”
9 maart 2017
Haarlem is een bakfietsmoeder-stad. Gezinnen die niet willen dat hun kinderen in de drukte van Amsterdam opgroeien, maar wel dicht bij de hoofdstad willen wonen. De stad wordt getypeerd door Dille en Kamille–achtige zaakjes en is het toppunt van schattig en pittoresk. Artiesten als Chef’ Special en Roel van Velzen noemen het hun thuisstad. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar waar moeten de kids heen die alles tussen ambient-drone en vunzige garagerock willen ontdekken?
Tekst: Jente Lammerts & Jasper Boogaard
Er is één sleutelorganisatie die van Haarlem een te gekke plek maakt: het platenlabel (en van alles daaromheen) genaamd Geertruida. Wij gingen langs bij de drie labeleigenaren Bert, Yannick en Marijn op de plek waar het allemaal gebeurt: het huis waar het label haar naam aan te danken heeft.
Geertruida is een label begonnen in het huis waar het ook naar vernoemd is. Zo’n zes jaar geleden begonnen drie vrienden met het organiseren van shows, wat later een beetje ‘uit de hand liep’. Haarlem was saai en daar moest wat aan gebeuren. In zekere zin is Geertruida een soort micro-organisme waarin van alles gebeurt: het idyllische rijtjeshuis functioneert als kantoor van het label, een oefenruimte, een podium, een plek waar gesleuteld wordt aan pedalen, een zeefdruk-atelier en als gitaarwinkel (The Sound Lab). Als dat nog niet genoeg is, kun je als band er ook nog slapen in het met Bert en Ernie-lakens opgemaakte bed.
The Daily Indie Video: Yung live @ Geertruida
Toonaangevend in Nederland
Met releases van acts als Torii, Floris Bates, Creepy Karpis Those Foreign Kids en Iguana Death Cult is Geertruida er als de kippen bij wanneer het gaat om toonaangevende nieuwe bands in de Nederlandse indiescene. Ook weet Geertruida zich goed te onderscheiden van andere Nederlandse labels door goed te kijken naar interessante acts buiten onze grenzen. Het label is dan ook absoluut niet bang om buitenlandse releases op hun naam te zetten: bands als Häxxan en Spoilers (waarvan we een tijdje terug nog een cassette in het Londense Rough Trades Records vonden) hebben al meerdere releases op het label. Niet alleen bands die iets hebben uitgebracht op Geertruida weten ze te vinden: het gerucht gaat dat niemand minder dan Future Islands en Jaakko Eino Kalevi er hebben overnacht…
Concessies doen als label en de hekel aan ‘DIY’ en ‘underground’
Iets wat in ons gesprek duidelijk naar voren komt, is dat concessies af en toe gedaan moeten worden. Als klein label met een specifieke smaak – wat vaak inhoudt dat je zonder intenties alleen bands leuk vindt die onder de radar opereren – is het lastig om jezelf staande te houden. Ga je iets uitbrengen omdat je wil dat het gehoord wordt, of omdat het geld oplevert? Veelvoorkomende termen zoals DIY en underground zou je makkelijk op Geertruida kunnen plakken, maar dat komt niet door bewuste keuzes van de drie oprichters.
Support your local scene
Maar waar haalt het trio toch de tijd vandaan? Naast alle in-huis-activiteiten organiseert Geertruida regelmatig concerten in bijvoorbeeld het Patronaat of de vintage curiosawinkel The Irrational Library. Als er een toffe band in het Patronaat speelt, staat er vaak “Geertruida presents” bij en dat is een goede zaak. Voor de muzikale ontwikkeling van jongeren moeten er in elke stad plekken of organisaties zijn die de jongere, alternatieve generatie in een zekere zin opvoedt en een duwtje in de juiste richting geeft. Als het niet aan Geertruida (en ook aan Joshua Baumgarten, de New Yorkse oprichter van The Irrational Library) lag, zou er een stuk minder gebeuren op muzikaal gebied in de stad. Support your local scene, dat is eigenlijk wat de mannen duidelijk willen maken. Misschien gebeurt er op muzikaal gebied weinig in je woonplaats: jammer! Klagen is makkelijk. De boodschap van ons aan jullie dan ook: doe er dan lekker zelf wat aan!
Geertruida volgens hun artiesten
Een label is natuurlijk belangrijk, maar nog belangrijker zijn de artiesten op dat label. We vroegen aan twee van onze favoriete Geertruida-signings wat het label voor hen betekent:
Marnix Visscher (Creepy Karpis)
“Ik denk dat wij als Creepy Karpis rond de tijd van de cassette-release een redelijk losse band waren en een label zochten die dezelfde relaxte sfeer overdroeg en dat Geertruida daarom zo goed bij ons paste. Het zijn gewoon toffe gasten met een duidelijke visie en veel passie, maar zonder het formele. Je hebt niet het gevoel dat je iets uit handen geeft, maar dat je het echt samen doet. Dat sprak ons heel erg aan.”
Domenico Mangione (Torii)
“Het voelt weliswaar lichtelijk cliché als ik het zeg, maar Geertruida voelt voor mij echt als een thuis. Niet alleen doordat Geertruida allereerst ook echt een huis is, maar omdat het label ook fungeert als een stel jolige vaders die net een biertje te veel hebben gedronken en daardoor veel te gezellig zijn. Iedereen is altijd welkom en blijft dan ook, tot Yannicks lichte ergernis, nét iets te lang hangen.”
“Dat Geertruida ook een hostel voor bands is, waar langzamerhand vrijwel alle buitenlandse bands in ons kleine wereldje hebben geslapen, is natuurlijk bijzonder. Het is een sterke demonstratie van hun passie voor muziek en de mensen die het creëren. Geertruida is een onmisbare pilaar van de underground geworden.”
“Ja, het is een klein label waardoor ze niet dezelfde aandacht kunnen vragen als een major label, maar ze staan wel voor artistieke integriteit. Ze zouden ons, Torii, bijvoorbeeld nooit pushen om iets te doen waar we niet voor staan. Geertruida helpt slechts onze artistieke visie uit te voeren en daar kan ik alleen maar ontzettend dankbaar voor zijn.”
Meer van dit soort verhalen blijven lezen? Steun dan het werk van The Daily Indie door lid te worden!
Nu voor maar 10 euro per jaar