Interview

Een interview met de Amsterdamse Cross-Linx-ambassadeur Brendan Jan Walsh

| Een internationale dorpsgek die wil laten zien wat je nog meer kunt doen met klassieke muziek


26 februari 2017

Cross-linx
2 tot en met 5 maart
Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Amsterdam

De goed besnorde Brendan Jan Walsh is van alles in het dagelijks leven. Niet alleen is hij cellist, dirigent, dj, presentator, producer en artistiek directeur van onder meer Classical Music Rave, is hij druk met zijn eigen onderneming Brending, maar is hij dit jaar ook de ambassadeur van de Amsterdamse editie van Cross-Linx op 5 maart. Het rondreizende festival dat dit jaar van 2 tot en met 5 maart weer Eindhoven, Groningen, Rotterdam en Amsterdam aandoet. Met de indieclassical-vertegenwoordiger duikt The Daily Indie dieper in het genre en zijn rol tijdens Cross-Linx.

 De Cross-Linx-karavaan trekt zondag 5 maart langs Muziekgebouw ’t IJ, waar Walsh (37) zijn ambassadeursrol vervult dit jaar. De in Engeland geboren en in België opgegroeide muzikant is een van de wegbereiders van indieclassical en vertelt ons meer over het fenomeen. “Een jaar of tien geleden is deze scene ontstaan in New York en sinds een jaar of vier wordt het ook zo benoemd in Europa. Ergens tussen generatie X en Y ontstond er het gevoel van: ‘het kan ook anders.’ De relatie die wij als musici hebben met ons publiek en wat wij klassiek vinden, hoeft niet klassiek-klassiek te zijn. Die eendimensionale benadering kun je vrij eenvoudig veranderen”, vertelt hij. “Het heeft niet de pretentie om klassieke muziek helemaal ‘hip’ te maken of het mensen ‘te leren begrijpen’, daar spreekt iets elitairs uit. Indieclassical is meer een omschrijving, een verzamelnaam voor een stroming musici die nieuwe wegen bewandelen en elementen combineren die elkaar misschien nog nooit eerder tegen zijn gekomen.”

 

Indieclassical staat volgens Walsh vooral voor het loslaten van muzikale grenzen of ‘hoe het hoort’. Een nieuwe manier van omgaan met muziek die we al honderden jaren kennen. “Klassieke muziek wordt in feite uit het puristische hokje getrokken, het is allemaal nogal een stijve bedoeling geworden en er zijn vooral beperkingen in plaats van mogelijkheden. Het is haast iets kerkelijks geworden, waarbij je twee uur lang stilzit en je mond moet houden”, vertelt Walsh. “Indieclassical probeert ook de beleving te veranderen. Het is een vreemde term, maar je moet er toch iets aan hangen, zo werkt dat nu eenmaal. Judd Greenstein van New Amsterdam Records omschrijft het heel mooi vind ik, hij noemt het postgenre-muziek. Dat is passend, want het is daardoor niet in een hokje te stoppen”, zegt hij. “Het vertrekt allemaal vanuit klassieke muziek en vanuit de kennis en liefde voor muziek. Want het is simpelweg allemaal muziek, hoe je daar dan mee omgaat of wat je communiceert, dat is voor iedereen anders. Toch vertrekt het allemaal vanuit hetzelfde punt”, zegt hij. “Indieclassical vertrekt vanuit het individu en de persoonlijke ervaringen die je verwerkt in je muziek. Waar je terechtkomt? Dat is elke keer weer een verrassing.”

 

 

Classical Musical Rave & Ambassadeurschap
Walsh is onder meer bekend van de Classical Music Rave. Als je je afvraagt wat dat is? Nou, precies wat er staat. Een rave met klassieke muziek, waarom ook niet?! Dat bleek ook geen gek idee, want over de hele wereld staan er hallen en fabrieksloodsen vol met honderden mensen. “Dat raakte kennelijk een snaar, bij ons eerste evenement in Amsterdam-Noord kwamen direct vijfhonderd mensen opdagen. Een heel divers publiek van hipsters tot ravers, klassieke muziekpuristen en ouderen. Die feestjes gaan ook rustig tot een uur of vijf ’s nachts door en hebben we inmiddels op meerdere plekken in de wereld georganiseerd. We zijn het concept nu overigens door aan het ontwikkelen tot een opera-rave”, vertelt Walsh.

 In Amsterdam is Walsh dus de ambassadeur van Cross-Linx, waar hij onder meer een unieke bijeenkomst op gaat zetten. “Om 15:00 uur organiseer ik de eerste Indieclassical Network Meeting in Nederland. Waarbij artiesten en professionals uit de muziekwereld samenkomen om te praten over wat er op dit vlak gebeurt in de wereld en in Nederland. Van pers, programmeurs, agents, mensen die met technologie bezig zijn of er simpelweg in geïnteresseerd zijn. Om zo mensen aan elkaar te koppelen en niet iedereen op zijn eigen eilandje het wiel opnieuw uit hoeft te vinden. We kunnen elkaar helpen bij het vinden van de juiste muzikanten, locaties, partners, labels, de organisatie van een event of het ontwikkelen van businessmodellen. Cross-Linx is het evenement dat dit genre bij elkaar brengt, dus dit is een uitgelezen kans om er dieper op in te gaan met iedereen die ermee bezig is. Iedereen is welkom, want elke groep mensen – van publiek tot artiest – is onderdeel van het verhaal.”

 

 

“Dat samenwerken is voor mij ook wel een van de kenmerken van indieclassical. Samen maken, samen delen en samen op ontdekkingstocht gaan. Want er is niets akeliger dan dat alleen te doen. Durf te vragen, er zijn altijd mensen die je willen helpen. Misschien dat mijn rol die van een internationale dorpsgek is, eentje die laat zien dat dingen ook op een andere manier kunnen. Ik probeer ruimte te scheppen voor mensen die met nieuwe dingen aan de slag willen gaan en hulp kunnen gebruiken van gelijkgestemden.” Mocht je Walsh ook tijdens de avond nog in actie willen zien tijdens Cross-Linx, dat kan ook. “Ik zal ook dj’en die avond. Uiteindelijk hoop ik dat de avond eindigt in één grote jam, ook al komen er maar een paar mensen met instrumenten bij de dj-booth staan. Dat zou geweldig zijn. Er mag meer geïmproviseerd worden binnen de klassieke muziek. Why not?!”

De Cross-Linx-tips van Walsh
Genoeg moois op de line-up van het festival, maar bij welke acts staat Walsh zelf op de voorste rij? “Ik houd zelf ontzettend van het music mining, dat vind ik briljant aan Cross-Linx. Dat je in de donkere krochten van het gebouw overal kleine en opkomende ensembles kunt ontdekken. Van dat programma vind ik Jerboah waanzinnig goed, met drums, gitaar en een aantal blokfluiten weten zij ontzettend poppy en offbeat muziek te maken die helemaal geworteld is in klassieke muziek. Perforator met Marlies op hobo en Akim die met een joystick en elektronica de meest waanzinnige dingen doet. Zij spelen echt met klank en beweging, dat vind ik heerlijk”, vertelt Walsh zichtbaar genietend. Hij is duidelijk niet zomaar ambassadeur, hij is een oprechte liefhebber van alle muzikanten die deze week op Cross-Linx spelen. Aan zijn ogen zie je hem al genieten voordat er nog een noot is gespeeld.

 

 

“Ik ben zelf heel nieuwsgierig naar In Code. Gwyneth Wentink gaat samen met Wouter Snoei en Arnout Hulskamp een audiovisuele performance maken van Terry Riley zijn stuk In C. Waar ik ook absoluut ga kijken, is bij VanDryver. Prachtig mooie muziek en de band brengt binnenkort een nieuwe plaat uit, daar kijk ik erg naar uit. En ja, de stem van Shara Nova, wauw. Zij is indieclassical ten top! Zij speelt natuurlijk ook met haar eigen band My Brightest Diamond en ze doet mee aan het project Unremembered van Sarah Kirkland Snider. Dat wordt een druk weekend voor haar”, zegt hij lachend. “Maar natuurlijk ook Ane Brun met Zapp4, dat belooft ook een zeer unieke show te worden. De muzikanten van Zapp4 zijn precies zoals muzikanten horen te zijn. Zij hebben een totaal open blik, spreken de taal en leren elke dag nieuwe muzikale woorden en zinconstructies bouwen door hun samenwerking met andere muzikanten. Dan komt Hauschka natuurlijk ook nog. Hij is een soort tovenaar die in een grot woont, af en toe naar buiten komt als hij weer een heel nieuwe wereld heeft ontdekt op de piano. Zeer imponerend.”

 

 

Tuin der Ontdekkingen
Er is genoeg te zien en te doen komend weekend, haast té veel. “Je hebt al snel een fear of missing out als je op het festival bent. Maar je moet Cross-Linx ook meer zien als een soort tuin waarin je op zoek kunt gaan naar jouw favoriete kruiden en geuren. Snuffel overal even aan en vind je het niets? Dan loop je weer verder. Vind je het mooi? Nou, dan blijf je even wat langer hangen. Uiteindelijk gaat het allemaal om ‘ontdekken’, dat is het sleutelwoord. Als je ook maar een greintje nieuwsgierigheid in je lijf hebt: ga naar Cross-Linx!”

 

 

[KGVID]http://www.thedailyindie.nl/wp-content/uploads/2017/02/Cross-linx-Amsterdam-2017.mov[/KGVID]

 

WEBSITE FESTIVAL: www.cross-linx.nl
FACEBOOK-EVENT: https://www.facebook.com/crosslinxNL/
TDI FESTIVALPREVIEW: http://www.thedailyindie.nl/van-efterklang-tot-dm-stith