Live

De (onbedoeld opgenomen) show van Mount Eerie op Le Guess Who? 2017 verschijnt 21 september op plaat als (after)


14 augustus 2018

De intenste show van 2017 leek unaniem naar Mount Eerie tijdens Le Guess Who? te gaan. Een publiek dat tot tranen toe ontroerd voor Phil Elverum in de Jacobikerk zat. Een moment in de tijd dat nooit meer voor zou komen. Van een album dat nooit echt bedoeld was om te verschijnen, verschijnt er nu een liveopname die nooit bedoeld was. Maar het gebeurde toch en overrompelde zelfs Elverum die het besluit uit te brengen.

Het begon allemaal met een kleine miscommunicatie waarbij de show, die niet opgenomen mocht worden, toch werd opgenomen door de geluidsman. Met een excuusmail stuurde het festival de opnames later door naar naar Elverum, inclusief de opmerking dat hij mocht doen met de opnames wat hij wilde. De muzikant was gelukkig niet in alle staten, maar juist heel erg blij met de rauwe en mooi klinkende opnames in de kerk.

In een uitgebreide verklaring verderop in dit bericht kun je Elverums verhaal lezen rondom de totstandkoming van A Crow Looked At Me en uiteindelijk dit livealbum waarvan de eerste single Soria Moria nu te beluisteren is. Een adembenemend, persoonlijk en onwijs puur en verdrietig album over het verlies van zijn vrouw en hoe Elverum – alleen achtergebleven met zijn jonge dochtertje – worstelt met zijn leven.

In het statement schrijft Elverum onder meer: “The concerts in 2017 and 2018 have been unusual, unexplainable, and great. The best one was at Le Guess Who? festival in Utrecht, Netherlands on November 10th, 2017. Nobody was supposed to be recording these shows but fortunately someone didn’t get that message and this beautiful recording of that show has surfaced. So now I’m plunged back into the apprehensions, now pushed into new territory.  What would it mean to release a live album of these songs that maybe shouldn’t have been written in the first place, let alone recorded or performed? Is it OK? Does it bring anything new to the songs to hear them in this way? My hope is: yes.”

Zodoende verschijnt (after) op vrijdag 21 september via zijn eigen label P.W. Elverum & Sun.

 

Absurde intimiteit en intensiteit 
Over de show tijdens het Utrechtse festival schreven wij vorig jaar: “Vanaf de eerste ademteug volgt een uur van absurde intimiteit en intensiteit, even prachtig als pijnlijk. Surrealistisch is het, hoe Elverum in al zijn zinnen – hoe specifiek ze soms ook zijn – een samenvatting lijkt te geven van zijn leven met en zonder zijn vrouw, die overleed aan kanker. De Amerikaan opent met de eerste drie nummers van zijn recente album en bezingt daarin dingen die niet voor onze oren benoemd zijn. We kijken gezamenlijk de rouw recht in het gezicht als Elverum praatzingt over het pakketje dat zijn vrouw stiekem had besteld voor hun dochtertje, het huis dat ze samen zouden bouwen op een eiland en haar kleren die hij weggaf aan de dorpelingen. Hij herinnert zich uitvoerig de kampeertripjes die ze samen ondernamen en drinkt tussendoor uit een gouden veldfles die hij wellicht toen ook bij zich droeg.”

Wil je nog meer weten over Phil Elverum en zijn werk? Lees dan hier onze feature van eerder dit jaar over de muzikant.


 

Complete statement Phil Elverum over (After):

While making the songs that would be released as “A Crow Looked At Me”, I wasn’t thinking at all about sharing them with other people, family or strangers.  Nobody.  I was only thinking of squeezing the constant flow of words that was crashing around in my head into a familiar form, a song, since that was my habitual method of processing that had accidentally developed since adolescence. I made my inner monologue into songs for no other reason than to release it from my skull. At some point during the writing I recognized a feeling in the vicinity of “pride” about the work. It was a strange realization.  These songs, and the facts of my life that the songs were made from, seemed like nothing to be proud of. They seemed like something purely brutal and new and apart from my usual conception of creative work, and the notion of having excitement stemming from these new songs was accompanied by so many apprehensions and uncertainties.  What does it mean to write things like this down? What would it mean to record it? What would it mean to share it with strangers? Where is the line of propriety? What is anyone supposed to do?

At every step I was uncertain if it was OK to be doing what I was doing. My hunch was almost always that it was wrong. Don’t write it, don’t record it, don’t sing it in front of people, don’t repeat it. But also I was surprised to discover that my internal response to this hesitation was almost always to double down and go deeper in; to write more nakedly, to go on another tour, etc. In the year that came after releasing A Crow Looked At Me I toured a lot. The United States, Canada, Europe, Australia, New Zealand, Japan. It wasn’t easy. The shows were emotionally difficult and the atmosphere was so delicate and strange, like reenacting a violent act on stage in front of a paying audience every night. On top of that, I had to tour with my daughter (and a nanny) so my mind was stretched between 2 big difficulties. But fortunately, with the help of so many understanding and helpful agents, bookers, organizers, I was lucky to get to perform these songs in very well suited and beautiful rooms, nice theaters and churches, to kind and supportive listeners. The concerts ended up being something beyond strange, macabre, gawk-shows. I don’t know what they were exactly. Just strangers gathered in beautiful rooms to pay close attention to one person’s difficult details, and to open up together, quietly. They have been the most powerful shows of my life, no question. 

Even so, every time it was clear that the audiences shared the same apprehensions that I had. After the first song, every time, there was a palpable hanging question in the air:  “should we clap?”. It’s a good question. What is this? Is it entertainment? What is applause for? What kind of ritual is this? Many close friends have still not listened to the records or come to a concert. What, beyond pain, is embodied here? I don’t know exactly what my job is, traveling around and delivering these feelings. The concerts in 2017 and 2018 have been unusual, unexplainable, and great. 

The best one was at Le Guess Who? festival in Utrecht, Netherlands on November 10th, 2017. Nobody was supposed to be recording these shows but fortunately someone didn’t get that message and this beautiful recording of that show has surfaced. 

So now I’m plunged back into the apprehensions, now pushed into new territory.  What would it mean to release a live album of these songs that maybe shouldn’t have been written in the first place, let alone recorded or performed? Is it OK? Does it bring anything new to the songs to hear them in this way? My hope is:  yes. You can hear the breath in the room. You can feel the simultaneous intimacy and immensity. Foregrounded by the hyper-bare instrumentation (minimal acoustic guitar), the words burn brighter even than on the albums, more legible. This is a recording of these ultra-intimate songs living in the real world among people, and of peoples’ wide eyed accepting silence, and clapping.”