New Music

Dat beweegt een stuk vrijer: ROSALÍA maakt ruimte met het hyper-moderne geluid op Aute Cuture


12 juni 2019

Het is 2019 en Rosalía Vila Tobella staat voor de schone taak om haar opmerkelijke beweging voorwaarts van vorig jaar op te volgen met iets nieuws. Vooruit, met nieuwe single Aute Cuture heeft ROSALÍA er alvast niet voor gekozen om te blijven hangen in 2018.

De behoorlijk indrukwekkende nuevo flamenco van El Mal Querer is vooruit geproduceerd naar de tweede helft van 2019. De traditie levert in op een een hyper-gladde latin-pop-beat en gesynthetiseerde blazers. Het geheel doet aan als een opfrisbeurt van Gwen Stefani’s Hollaback Girl – van – kun je het geloven – vijftien jaar geleden.

De intenties van Aute Cuture zijn alvast duidelijk: bewegen. Of, in het Spaans: ‘Esto está encendí’o, na, na, na, na.’ Of: ‘This one is on fire, na, na, na, na.’ Ergens halverwege klinkt er een soort van bestraffend: ‘Rosalía, kind, kalm aan.’ De intenties van ROSALÍA zijn dus ook duidelijk voor de zuinig toekijkende grenswachters.

De stem van grootmoeder V. Tobella: Rosaliá, kind, kalm aan.

De schrijfwijze Aute Cuture is wat dat betreft een duidelijk signaal: de laatste cultuurbewakers mogen de zaal verlaten. Dit is nauwelijks hoog-cultuur. Het is zelfs vrij plat. ROSALÍA maakt zich, al bewegend, nog verder los van haar muzikale erfenis. Een verlies voor wie dat als zodanig opvat, lichtelijk bevrijdend voor, wie weet. Rosalía Vila Tobella, zelf. Dat beweegt toch een stuk vrijer.