Broken Social Scene terug met duizendbloemenmanifest Hug of Thunder

10 augustus 2017

“If you’re going to do it, do it together. It is going to get better—they don’t want you to know that, but it is. Hold on.” Aldus clubleider Kevin Drew over de rode draad van terugkeerplaat Hug of Thunder. Hou vol, doe het samen. De cynist lacht er smakelijk om, en K. Drew weet het

In het licht van de aanslagen van Parijs in 2015 is het evenwel een boodschap die Drew meer dan bloedserieus neemt. Zo serieus, dat Drew na vijf jaar stilte het hele collectief de studio in dirigeert voor de opvolger van Forgiveness Rock Record (2010) – een plaat die ondanks alle geisers, explosies en zeventien deelnemers niet bijzonder veel indruk maakte.

Behalve de pauze van zeven jaar lijkt de hele relevantie van Broken Social Scene immer te bestaan uit doorbraakplaat You Forgot it in People uit 2002. Een volledig volgepropt werk uit gelijke delen Yo La Tengo en Godspeed You! Black Emperor. De energie van zeventien mensen in een kamer en voilà, een indierockmonument is geboren. Eén met een gigantische schaduw van vijftien jaar, waar dus ook het  het pastel-getinte servet van Hug of Thunder niet aan ontsnapt.

K. Drew en het Duizend-Bloemenmanifest
Ondanks deze historische ballast gaat Broken Social Scene er opnieuw met twee gestrekte benen in. De horde van Don Quichot, gewapend met slogans die niet zouden misstaan op de twitterfeed van 4positiveit:

Well, it is whatever it is / And you are wherever you are (Protest Song); Rise and shine with dirt in your eyes / Sun in your head and never forget / That it’s alright (Stay Happy) en Do what you think is why you’re who you are (Victim Lover).

De plaat wordt echter pas echt indrukwekkend als K. Drew en de zijnen het Duizend-Bloemenmanifest achterwege laten en Leslie Feist heel gewoon for once haar nummer laten zingen. Met de rem erop, tekstuele details voor het geestesoog, de stem van Feist diep in het oor en met afstand de schoonste melodie van het uur. Niet lang daarna gaan echter de bozige banieren en bordkartonnen slogans weer fier de lucht in. Partijprogramma van het anti-cynisme. Opdat we het nog eens samen zullen proberen.

(Ik haal mijn schouders op en verdwijn).