ALBUM REVIEW: Yung – A Youthful Dream

13 juni 2016

Yung kennen we inmiddels allemaal van de meest legendarische TDI Video-sessie ooit, in het Geertruida-huis, waarvan wij nog steeds niet begrijpen hoe de buren niet zijn komen klagen. De vier Denen maken zeer relevante postpunky songs, die worden vergeleken met landgenoten Communions en Iceage. De band heeft een snoeiharde livereputatie, en een erg excentrieke sound.

Na even onder de radar te hebben geopereerd (de jongens hebben al een handvol EP’s op hun naam staan) werd EP These Thoughts Are Like Mandatory Chores uitgebracht op Fat Possum Records (o.a. Dinosaur JR. en Bass Drum of Death). De band met als frontman de pas 21-jarige Mikkel Holm Silkjær kreeg al snel de kans om op succesvol verlopen wereldtour te gaan. Ondanks de vele shows is er tijd gemaakt voor de studio en is daar het langverwachte debuutalbum: A Youthful Dream.

De plaat begint met een kleine handvol tracks die vol zitten met dissonante, catchy gitaarhooks. De duistere toon is meteen gezet. De stem van Silkjaer is urgent: alsof elk woord dat hij zingt er écht uit moet. Dat maakt A Youthful Dream al vanaf het eerste nummer sterk. Ondanks de obscuriteit van de plaat zijn de nummers stuk voor stuk toegankelijk op hun eigen manier. Het nummer Morning View bijvoorbeeld klinkt gevoeliger, in tegenstelling tot de tracks die eraan vooraf gaan. Het misstaat de band zeker niet.

Hier en daar komen wat invloeden voorbij die meer doen denken aan de boosheid van Protomartyr, maar zelfs voor dreampopliefhebbers is A Youthful Dream een aanrader, bijvoorbeeld de meer track Pills. ‘Just take those pills and then you’ll think straight again’, zingt Silkjaer met een nonchalante stem, bijgestaan door poppy achtergrondkoortjes. Ondanks de vele genres die de band bij elkaar pakt en de inspiratie die de band overduidelijk elders haalt, blijft Yung erg authentiek. A Youthful Dream is een album dat je absoluut niet mag missen.

WINACTIE!

Yung live zien? Vrijdag 17 juni speelt de band een show samen met Audacity in Oedipus Brewery. We mogen 2 x 2 kaarten weggeven voor deze show! Hebben? Mail robin@thedailyindie.nl wie je mee wil nemen en waarom en wie weet ben je erbij aanstaande vrijdag!