ALBUM REVIEW: The Proper Ornaments – Wooden Head

15 juli 2014

In 2010 komen bij een toevallige ontmoeting in een Londense vintage schoenenwinkel de Argentijnse gitarist Max Claps (wiens kleptomanische vriendin een paar aan het stelen was) en Veronica Falls-gitarist Andrew Hoare elkaar tegen. Hoare leest een boek over The Velvet Underground, Claps begint een praatje en nu is er een debuut genaamd ‘Wooden Head’.

Het heeft een tijdje geduurd, na wat losse EP’s en releases, maar sinds een paar maanden is er eindelijk wat wind in de zeilen van de band gekomen. Mede doordat The Proper Ornaments support-werkzaamheden verrichte bij bands als Real Estate, Woods, TOY, Metronomy en The Horrors. Maar ook vooral door hun nieuwe plaat ‘Wooden Head’, waarop een gezonde en opwindende mix van sixties gitaarpopbands als The Byrds, Love, Beach Boys, Brian Jonestown Massacre en (vrolijkere) Velvet Underground is te horen. Alles samengevat is The Proper Ornaments misschien het best te omschrijven als het relaxte West Coast-broertje van Temples. De plaat begint bedaard met vredige en lazy guitar pop, maar versnelt gestaag naarmate de plaat vordert. Alsof je op vakantie rustig ontwaakt na een heerlijk nacht slaap met een goede bak koffie, een krantje en een warm ontbijt.

Claps en Hoare klinken op de plaat overtuigend en vloeiend, alsof ze zonder al te veel inspanning op hebben genomen. Die oprechte en ongedwongen stijl heeft ook zeker iets weg van The Velvet Underground, die dat als geen ander geheel frank en vrij klonken. Dat is ook de kracht van de plaat, ‘Wooden Head’ is een charmant debuut dat je zonder moeite de hele dag door kunt/wilt draaien. Alle nummers zijn op zichzelf sterk, maar zijn op hun best als één geheel. Dat de meeste nummers zich ergens tussen de twee en drie minuten duren maakt het een vlot en afwisselend ensemble.

Dat het duo haar muzikale invloeden af en toe wel heel duidelijk tentoonstelt, heeft de band toch een warme, zon geblakerde en distinctieve sound, die gemaakt lijkt te zijn voor zacht broeierig weer. ‘Wooden Head’ neemt je mee naar een slome en vredige wereld waar je nooit meer weg wilt gaan. Een zomerse plaat om lief te hebben.