ALBUM REVIEW: Tame Impala – Currents

16 september 2015

Wie die de glitters alweer op het gezicht had geplakt en voor de eerste keer ‘Currents’ op de platenspeler legt… Die kan ze gerust laten zitten. De Oceanische Koning van de psychrock heeft de gitaren ingeruild voor zwierige, levendige synths en verslavende basloopjes waarbij er niet bezuinigd is op goede effectpedalen. Een misschien onvoorziene, maar uiterst logische stap binnen het spectrum van Tame Impala. Het lijkt haast onmogelijk met een plaat die zo rijk is aan al het goede dat muziek te bieden heeft, maar zo goed als alles wat je hoort op deze plaat is door Kevin Parker gedaan: van het schrijven en het opnemen tot en met het mixen.

In zijn strandhuisje/studio in Perth, West-Australië leefde hij compleet teruggetrokken van de mensheid en werkte hij tot diep in de nacht, vergezeld door altijd voorradige alcohol en sigaretten. Ver weg van de verdringende maatschappij, oude liefdes en zakelijke illusies. Zichzelf obsessief opofferend voor de magische sprookjes die hij als geen ander weet te schrijven. Het resultaat is verbluffend overweldigend. De basisformule van de 29-jarige Parker is grotendeels gelijk gebleven: melancholische eenzaamheid die zich uit in psychedelische opera’s voor de koptelefoon. Tel daar bij op dat ‘Currents’ een onderhuidse break-upplaat is, waarbij de liefdesperikelen uit de gekleurde vinylgroeven spatten. Ondanks dit niet al te vrolijke thema, lijken veel nummers wel geschreven voor de dansvloer, een richting die al naar boven kwam drijven bij de samenwerking met Mark Ronson eerder dit jaar. Hoogtepunt is The Less I Know The Better, muzikaal synoniem voor rollerskates, gelakte hardhouten vloeren en 1001 verblindende lichtjes die uit loom draaiende discobollen schitteren.

Parker – die steeds Bijbelser vormen aan begint te nemen met luchtige gewaden en wapperend lang bruin haar plus puntig baardje lijkt toch echt te zijn gezonden door een aantal niet te onderschatten muziekgoden. Hij vliegt mijlen hoog op een felgekleurde paradijsvogel die met een onweerstaanbare souplesse al zijn prachtige veren toont. Een vernieuwer die zichzelf lijkt te verbazen en alles en ‘de rest’ ver achter zich laat. Met de zon achter zich aan brandend tegen een hemelsblauwe lucht, wapperen zijn lange lokken op het ritme van de bassen en klappert zijn shawl op de bezielende drumpartijen die alle emoties weten samen te vatten in een klap op een vel. Zo veel gevoel, precisie, nuance en talent: het is haast kleinerend. Hallucinerend vuurwerk schiet door alle ruimtes waar ‘Currents’ zijn vleugels uitslaat en zuigt alle aandacht als in een vacuüm in zich op. Er is geen enkele dissonantie, de lucht trilt in perfecte harmonie. Kevin Parker is de Koning der Psych, Meester van de Moderne Soul, Hertog van de Groove, Markies van Perfectie, Keizer van Authentieke en Autodidactische Disco. Erfgenaam van verloren funkgrootmeesters en aanstichter van veel bands.

‘Currents’ hoeft zich nergens tussen te voegen of zichzelf mee te vergelijken, het is een perfecte toevoeging op het inmiddels al indrukwekkend oeuvre dat Kevin Parket met Tame Impala op heeft gebouwd. Hij laat je bijna een uur lang in zijn kielzog meevliegen boven zijn wondere wereld. Zorgvuldig bedacht, opgebouwd, afgetast en bijgeschaafd. Een eiland, los van de wereld, los van de tijd. Een fabelwereld vol dansbare muziek, die in je bloed kruipt, je hersenen vervoert naar een ander bewustzijn. Met de ogen gesloten, de oren gespitst, een bank onder de rug, is het heerlijk genieten van het intense, imaginaire uitzicht.

Let it happen.