ALBUM REVIEW: of Montreal – Innocence Reaches

12 augustus 2016

Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat Innocence Reaches, het album waar u momenteel een recensie van leest, in de prullenbak terecht was gekomen, als de naam “of Montreal” niet prominent op de hoes geprijkt had. We kunnen het uitleggen.

De eerste seconden van openingstrack Let’s Relate doen een aantal belletjes rinkelen, waarbij namen als M83, Empire Of The Sun en CHVRCHES al snel uit het langetermijngeheugen boven komen drijven. De band in kwestie – het gerenommeerde collectief rondom multi-instrumentalist en beroepsweirdo Kevin Barnes uit Athens, Georgia – is in eerste instantie in geen velden of wegen te herkennen. Pas als de monotone klanken van het atmosferische Let’s Relate plaatsmaken voor de speelse disco van floorfiller It’s Different For Girls begint het te dagen: dit is of Montreal op de elektrische toer. Vaker dan niet klinkt Kevin Barnes als een frontman gone solo, waarbij de muziek het werk is van synthesizers en computers of instrumenten die zodanig zijn opgepoetst dat ze zo uit GarageBand hadden kunnen komen.

Eenmaal gaat Barnes hiermee daadwerkelijk de mist in, als op A Sport And A Pastime invloeden uit trap en industrial – met name de Venezolaanse producer Arca – de bovenhand krijgen en het resultaat vooral heel anoniem klinkt. Diezelfde invloeden weten daarentegen op Trashed Exes uitstekend te mengen met de aloude weirdness die we van of Montreal gewend zijn. Ook tracks als My Fair Lady en Nursing Slopes bewijzen dat Barnes’ werkwijze wel toe was aan een 21ste-eeuwse optater. Zodoende lukt het Of Montreal om trap, industrial, IDM en electronic disco onze playlist in te smokkelen en bewijst deze idiote virtuoos dat zijn band niet alleen springlevend is, maar ook nog eens hyperactueel kan zijn.