ALBUM REVIEW: Glass Animals – How To Be A Human Being

29 augustus 2016

In 2014 sloeg debuutalbum ZABA van indieband Glass Animals uit Oxford als een bom in. Het album klonk tropisch, sexy, maar ook claustrofobisch en dikwijls mysterieus. Als een muzikale trip, waarvan je het einde nog niet kent. Nu is daar opvolger How to be a Human Being, een album dat zijn mysterie in een heel andere hoek zoekt.

Er zijn nog duidelijke verschillen hoorbaar tussen ZABA en How to be a Human Being. Dankzij het zelfvertrouwen dat ZABA de band duidelijk heeft opgeleverd, durfde Glass Animals ditmaal nog creatiever te werk te gaan. Met als sprekend resultaat bijvoorbeeld het nummer Season 2 Episode 3, dat volgestampt zit met samples uit psychedelische tekenfilms. Terwijl ZABA continu gehuld bleef in een sluier van mysterie, is How to be a Human Being een album met een heldere boodschap: menselijkheid.

Elke fractie van ieder nummer is namelijk menselijk en begrijpelijk tot op het bot. De nummers beschrijven allen een ander fictief karakter, gegrepen uit het leven. Van een volwassen vent die nog bij z’n ouders woont en naar aliens zoekt op Google Maps tot een serieverslaafd hipstermeisje. Van een zwerver tot een psychiatrische patiënt. Frontman Dave Bayley raakte tijdens het eindeloos touren voor ZABA in contact met heel veel mensen die hem van alles toevertrouwden. Hartbrekende, rare, fantastische en grappige verhalen over drugs, melancholie en depressies. Ondanks deze opmerkelijke verhalen blijft How to be a Human Being een poppy geluid hebben.

Na menig potentiele hit vinden we op het eind van How to be a Human Being de single Agnes, een episch slotnummer dat tegelijkertijd verdrietig en euforisch klinkt. Een perfecte afsluiter van een plaat waarvan wij denken dat het de doorbraak kan betekenen voor deze band uit Oxford. Brexit of geen Brexit.