ALBUM REVIEW: Geertruida Kerst EP

24 december 2015

In 2013 rond de kerstdagen kwamen de drie Haarlemse toppers die het platenlabel Geertruida runnen, op de proppen met een EP vol indie-kerstknallers. Een zeven tracks tellend plaatje, vol met allemaal even lekkere kerstnummers (Snow in Santa Cruz draaien we zelfs het hele jaar door!), maar dan net een beetje anders. Dit jaar voelen we ons ook weer uitverkoren: er is een “Kerst EP II”.

Het krap twintig minuten durende EP’tje begint met een wanhopige – van The Black Cult bekende – Douwe Doorduin. Met volle overgave begint hij aan een zelfdestructieve ballade waarbij hij zijn niet zo succesvolle versierpogingen naar boven haalt. “Oh, I just wanna get laid for Christmas.”, zingt hij met een beteuterde stem, waarna hij zijn fuzz-pedaal opengooit en een bescheiden solo’tje naar boven brengt. Date, anyone?

Daarna is het de beurt aan de Deense mannen van Keminova, die een lekker beschaafd kerstnummertje ten gehore brengen. Subtiele synths, laid-back stem, dikke prima. Net als zijn onvergetelijke track op de eerste Kerst EP, heeft Floris Bates weer een hitje gescoord met zijn track Kissmass. Het nummer heeft alles wat je wilt met Kerst: zwoele backing vocals, een aanstekelijk gitaarloopje en zo’n herkenbaar zinnetje. In dit geval is het: “And I’ll kiss you underneath the cameltoe”. Lekker weer, Floris.

Verder brengt Bismuth met het nummer X String ons in andere sferen, en blijft het Silent Night van de Kliko’s en ET Explore Me lekker ingetogen. Op repeat gooien, tot de kerstman langskomt!