ALBUM REVIEW: Beach House – Thank Your Lucky Stars

11 december 2015

Nog geen twee maanden na het vijfde studioalbum ‘Depression Cherry’, komt Beach House met een nieuwe plaat, ‘Thank Your Lucky Stars’. Een die volgens de band absoluut geen B-sides of companion van het vorige album genoemd mag worden en na één keer luisteren begrijp je waarom. Deze plaat kent een geheel eigen stijl, eentje die flink afwijkt van ‘Depression Cherry’. Het zesde album van Beach House vormt een uniek geheel op zich, persoonlijker en intiemer dan eerst.

Toch merk je bij ‘Thank Your Lucky Stars’ een heel andere sfeer dan hiervoor. Waar het vorige album meer (voor Beach House-begrippen) up-tempo nummers had met een vol geluid, is dit album veel intiemer. Het is er eentje voor een heldere middernacht, tijdens een lange, het liefst 41 minuten durende, fietstocht door de stad.

Of het nu gaat over het blijven van The Common Girl, want speciaal zijn levert niets op voor een ander. Of over de onnozelheid van het altijd maar jezelf moeten bewijzen, zoals in Majorette wordt neergezet. De thematiek van iemand tegenover de buitenwereld zie je in meerdere nummers op het album terugkomen en maken het album zeer persoonlijk. Door de combinatie van de tekst en de bekende continue drumtrack en harmonieuze synthesizer creëert Beach House soms haast filmische scenes. Zo wals je door een lege danszaal in Somewhere Tonight en beland je bij Rough Song op een dystopische vodka cocktailparty.

Mocht je zowel ‘Depression Cherry’ als ‘Thank Your Lucky Stars’ nog niet hebben geluisterd, dan zou het de perfecte test zijn om beide albums één keer te luisteren. Grote kans dat je daarna per nummer zou kunnen zeggen bij welk album het hoort. Het is interessant hoe twee albums die zó kort na elkaar zijn geschreven en geproduceerd zo van elkaar kunnen verschillen. Deze plaat is niet per se beter of slechter dan andere, maar laat vooral een nieuwe, meer dromerige kant van Beach House zien. Eentje die we hopelijk vaker gaan horen.

Luister het complete album hieronder!