Interview

INTERVIEW: Zulu Winter


17 juli 2012

Nummers als ‘We Should Be Swimming’ en ‘Silver Tongue’ gaven Zulu Winter  hun bekendheid, debuutalbum ‘Language’ bevestigde het muzikale talent van de Londense band. De indiepop die het vijftal maakt is catchy, dansbaar, gelaagd en strak. Een combinatie die niet onopgemerkt blijft.

Op de dag van London Calling geeft Zulu Winter een optreden in Concerto en een bijzonder concert in de Waalse Kerk: “Zo, dat was wel echt héél bijzonder om te doen. Fantastisch! Het geluid cirkelde door de hele kerk heen en samen met die hele atmosfeer was het prachtig”, vertelt Guy Henderson (drummer) met een grote glimlach op zijn gezicht. Zanger en gitarist Will Daunt vond vooral de sfeer fijn: “Iedereen was lekker stil, waardoor de muziek echt de kans kreeg en erg dynamisch over kon komen.” Na een jaar lang alleen maar binnenshuis aan het album te hebben gewerkt, is de band nu vooral kilometers aan het maken: “We komen echt net uit de UK vanaf onze eerste headlinetour. Dat is natuurlijk best wel spannend voor een nieuwe band om het land in te trekken als headliner. Maar er kwamen aardig wat mensen op af en dan zie je ook eindelijk wie je fans zijn”, zegt Daunt.

Zulu Winter heeft met haar singles binnen korte tijd een groot publiek weten te bereiken. Toch zegt die aandacht voor de band zelf niet zoveel volgens Henderson: “Het is nogal abstract voor ons, het zijn toch vaak maar cijfers en het is moeilijk in te schatten wat het effect is. Wij zien natuurlijk alleen het publiek en daar gaat het ook om natuurlijk.” Daunt valt bij: “Maar goed, het kan nooit kwaad natuurlijk, ha ha.”

Language
De band was vooral bekend van de singles die uit waren gebracht, wat af en toe wrong als de band live speelde: “Ik ben echt heel blij dat album nu uit is! Er valt echt een last van onze schouders. Tot dat moment lieten we, nog wel meer dan andere bands, een kant van onze muziek horen die maar de helft van het verhaal vertelde. ‘We Should Be Swimming’ en ‘Silver Tongue’ zijn snelle en dansbare nummers en het album is wat langzamer en is meer atmosferisch. Dus ik denk dat het publiek nu wel meer de muziek van ons begrijpt en weet wat ze kunnen verwachten als ze ons live zien”, vertelt Daunt. Op ‘Language’ werkte de band samen met Tom Morris, een jonge producer die hard aan de weg timmert: “We kennen Tom al heel lang en toen we besloten om een plaat op te nemen was hij in feite nog een junior producer. Hij had wel met wat bands gewerkt, maar zelf had hij nog niet veel grote projecten gedaan. Dus we hebben samen ontdekt hoe je een hele plaat maakt. Hij is nog jong en hij werkt nu voor het label 4AD, dus hij doet het erg goed”, vertelt Daunt.

Nieuwe EP?
De plaat is nog niet zo lang uit, maar in de wandelgangen van het internet wordt er alweer over een nieuwe EP gepraat. Wat wel blijkt te kloppen aan de reactie van de twee: “Wat?! Huh?! Staat dat op internet! Nu verwacht iedereen nieuw materiaal aan het eind van het jaar, ha ha ha! Ach, het zou ook zomaar kunnen weet je. We zouden het wel fijn vinden om een paar nieuwe nummers op te nemen en uit te brengen. Het is zo makkelijk om tegenwoordig iets uit te brengen. En dat is ook goed voor een band, want er wordt zoveel uitgebracht en alles gaat zo snel en vluchtig tegenwoordig. Maar goed, misschien wel, misschien niet” vertelt Daunt. Het nieuwe materiaal ligt volgens Henderson redelijk in dezelfde lijn als het huidige album: “Het is erg ‘beat-based’ en ritmisch, samen met het pop- en sfeergehalte dat het materiaal nu ook al heeft. Je moet dus niet niet gelijk aan experimentele en avant-garde-achtige toestanden gaan denken, haha.”