Interview

Interview Faces on TV: “Ik ben er achteraf van geschrokken hoe persoonlijk deze plaat is geworden”


5 april 2018

Motel Mozaique Festival
Donderdag 19 t/m zaterdag 21 april

 

De hofleverancier van de Belgische sound, de architect van die vreemd proevende metalige sound gecombineerd met warme-dekentjes-elektro-R&B. Jasper Maekelberg (1989) is de muzikant/producer achter Marble Sounds, Warhola, Warhaus, Nordmann, Yuko, Tsar B, Bear Run, Jef Neve, Gabriel Rios, Douglas Firs, Tin Fingers en zo kunnen we nog wel even doorgaan (zijn Discogs-lijst is indrukwekkend). Maar nu is het tijd om de focus te verleggen naar zijn eigen en onwaarschijnlijk fijne band Faces on TV, die zaterdag 21 april op MoMo speelt.

We spreken de Gentse muzikant terwijl zijn nieuwe single Dancing After All net is verschenen en het aftellen naar de debuutplaat Night Funeral echt is begonnen, die op 20 april verschijnt via Unday Records. Maekelberg kijkt er logischerwijs al een tijdje naar uit: “Mega! De plaat is natuurlijk al eventjes klaar, dus ik heb er al wat afstand van kunnen nemen. Ik heb nu vooral veel zin om het naar buiten te brengen en live te gaan spelen”, vertelt hij.

Een plaat schrijven tijdens een tour
Het album heeft de muzikant grotendeels zelf geschreven en ingespeeld. “De nummers heb ik geschreven tijdens de tour met Warhaus, in een soort mobile home die we bij ons hadden. De momenten dat we weer thuis waren ben ik naar de studio gegaan met die ideeën om drums op te nemen en alle nummers laag voor laag in te kleuren. Die heb ik weer meegenomen op de volgende tour en daar ben ik gaan knippen en samplen. Zo is de plaat beetje-voor-beetje tot stand gekomen.”

“Het is me wel gelukt om dat te scheiden, want die Warhaus-nummers zitten dan toch in je vingers. Ik heb dat album ook geproduceerd, dus het voelt ook echt als een stuk van mij. Maar het was voor mij juist een inspirerende omgeving om in te werken. Ik zat in die sfeer, maar ik haalde elementen weg uit die muziek en voegde eigenlijk elementen toe.”

 

“Ik ben er achteraf van geschrokken hoe persoonlijk deze plaat is geworden”

 

In zeven sloten tegelijkertijd
Maekelberg vliegt al jaren van producties naar tours en weer door naar opnames en andere shows, voor nu is het even ‘Faces-tijd’ volgens de muzikant. “Ik verveel mij al heel snel, ik denk dat het daar vandaan komt dat ik altijd bezig ben. En ik ben altijd op zoek om mezelf uit te dagen. Toch heb ik een jaar lang geen producties aangenomen om mij te kunnen focussen op die plaat”, , vertelt Maekelberg. “Op dit moment is het vooral Faces en daarnaast ben ik veel bezig met de nieuwe Balthazar-plaat. Ik doe dus nog wel producties, maar ik ben meer gefocust op minder projecten”, zegt hij. “Eerst dat ik altijd honderd dingen tegelijkertijd, maar ik heb wel gemerkt dat dit toch wel beter werkt. Dat had ik ook wel nodig om deze plaat te maken.”

De muziek van Faces on TV heeft een duidelijke smoel en is direct herkenbaar sinds de release van de single Love/Dead uit 2015 en debuut-EP Traveling Blind een jaar later. Het is niet zozeer conceptuele muziek, maar er hangt wel degelijk een bepaald gevoel aan. “Ik begin simpelweg met schrijven aan nummers zonder al te veel voorbedachte rade. Het is moeilijk om je eigen muziek te omschrijven, maar in essentie bestaat de plaat uit sensuele en trippy nummers, met een paar echte popliedjes.”

“Ik heb er niet te veel bij nagedacht of een nummer commercieel klinkt of te alternatief, ik vind dat je uw eigenheid moet bewaren. Ook in de producties die ik doe vind ik dat belangrijk, je moet een oprecht gevoel naar buiten brengen, daar draait de muziek om.”

 

Niet-westere instrumentatie
De muziek van Faces on TV is niet voor één gat te vangen, zeker niet door de brede instrumentatie die de muziek zo kenmerkend maakt. “Er zit veel percussie op de plaat en ik wilde het vooral graag erg organisch laten klinken door bijvoorbeeld elektronische hiphopbeats echt in te spelen en niet te programmeren”, vertelt de muzikant.

En juist dat maakt die ‘nieuwe Vlaamse sound’ die ons inmiddels zo lekker vertrouwd in de oren klinkt. Toch is Maekelberg een stapje verder gegaan en mengde hij die neo-R&B-klanken met traditionele instrumenten uit compleet andere werelddelen. “Toen ik deze plaat ging maken, heb ik besloten om alle ‘reguliere’ instrumenten weg te gooien en op zoek te gaan naar andere invloeden en instrumentatie. Zo heb ik onder meer een Afrikaanse marimba gekocht, een balafon en een ngoni. Allemaal instrumenten die ik niet kon bespelen, maar daardoor daagde ik mezelf uit op een andere manier naar muziek te kijken en echt iets nieuws te creëren.”

“Ik kwam bij die instrumenten doordat ik in Brussel aan de praat raakte met iemand op café en we belandden op zijn zolderkamer waar hij allerlei instrumenten had staan. Daardoor was ik zo gedirigeerd, dat ik de spullen van hem gekocht heb.”

 

“Het geeft alle grote gevoelens weer die er in mijn leven spelen, het is eigenlijk een dagboek van mijn laatste jaar”

 

Night Funeral
Het is nog heel even wachten op het album, maar Maekelberg kan al wel vertellen dat het een heel intieme plaat is geworden. Misschien nog wel meer dan dat hij van tevoren verwacht had. “Ik ben er achteraf van geschrokken hoe persoonlijk deze plaat is geworden. Als je veel op tour bent, dan zit je in een soort bubbel en heb je weinig contact met de ‘echte wereld. Waardoor je wat vervreemd van vrienden en mogelijk zelfs van uw lief”, vertelt hij. “En daar gaat die plaat voor mij vooral over. Het geeft alle grote gevoelens weer die er in mijn leven spelen, het is eigenlijk een dagboek van mijn laatste jaar.”

“Het is wel goed om alles van je af te schrijven, ik ben wel leeg, maar op een goede manier. Net als klaarkomen ofzo. Nu dit eruit is heb ik trouwens wel echt waanzinnig veel zin om weer aan nieuw werk te beginnen.”

De Vlaamse sound
Dan toch nog even over die stortvloed aan gelikte Belgische bands die ons land al jaren binnen komt marcheren: waar komt dit vruchtbare generatie vandaan volgens een van de schakelpunten – Maekelberg – zelf? “We kennen elkaar allemaal, het is een erg kleine scene. Dus we spreken elkaar vaak over muziek, samengewerkt en op die manier beïnvloed je elkaar bewust en onbewust. Misschien is het toeval dat alles nu ineens samenkomt de laatste jaren en dat er een groepje muzikanten is die elkaar op een unieke manier aan weten te vullen.”

“Shows krijgen gaat als Belgische act vrij goed in Nederland, het is nog wel lastig om airplay te krijgen. Ik denk dat het radiolandschap heel anders is als je de twee met elkaar vergelijkt, het is in Nederland meer mainstream en hier is meer ruimte voor muziek van eigen bodem, die van zichzelf ook wat alternatiever is. Maar jullie maken volgens mij wel weer meer gebruik van Spotify, YouTube en dergelijke, dus jullie zoeken het zelf wel uit wat je wil horen. Hier heeft de radio toch wat meer macht, maar goed: dat zijn wel mooie zenders.”

 

Belgische tips
Wij vogelen inderdaad zelf wel uit wat we graag willen horen in plaats van dat we dat ons voor laten kauwen. Wij horen liever van insiders wat er gebeurt! Dus, Jasper, wat moeten we nou écht aan luisteren? “Wel een band die ik zelf heb geproduceerd, maar dat doe ik omdat ik ze tof vond, is Tin Fingers. De EP No Hero is vorig jaar verschenen, ik vind het echt tof wat die jongens doen”, zegt Maekelberg. “Een andere band die ik cool vind, is Glints, die zijn al een paar jaartjes bezig en dat begint steeds meer te marcheren.”

Faces on TV speelt op zaterdag 21 april om 19:00 uur in Rotown, kunnen we nog wat mooie dingen verwachten in zijn releaseweekend. “We nemen een drummer mee met heel veel percussie! De instrumenten zijn allemaal gesampled, want dat is live haast niet voor elkaar te krijgen”, vertelt Maekelberg. “Ik kijk er serieus wel écht naar uit, ik vind het een erg mooi festival. We zien je daar!”


 

WEBSITE MOTEL MOZAIQUE | FACEBOOK-EVENT | TICKETS