Sevdaliza’s zing-en-klap rijmpje Oh My God is een onderhuidse bloeding
6 februari 2020
Oh my God, who should I be? (O) Mijn God, wie zal ik zijn: dat kan net zo goed een inwendige uitroep zijn van een onzekere puber voor een overvolle garderobekast als een religieuze uitroep naar boven.
In de bijna vier Oh My God-minuten stelt Sevdaliza de vraag maar liefst negen keer; vanzelfsprekend zonder pasklaar antwoord, of het moet het ‘True that you’re not alone‘ zijn, wat als antwoord niet echt volstaat. Sevda Alizadeh brengt de vraag als een hand-klap-spelletje dat vijfjarigen op een schoolplein kunnen spelen: een simpel zing-rijmpje met hand-bewegingen.
FKA twigs op een somber schoolplein.
Na een serie ijskoude geluidsbewerkingen trekt de autotune Sevda’s stem naar het smurf-achtige bereik van een peuter. Het zingt: ‘Every time, you’re another evil / Waiting for an angel that you bring to hell.’ Eerst gaan de haren in je nek recht overeind staan, dan je maaginhoud. Jamie Stewart van Xiu Xiu is trots.
Dat zijn namelijk teksten die een tot kind verwerkte stem-robot niet hoort te zingen. Met de informatie dat Sevdaliza in Teheran geboren is verschijnen allerlei mogelijke, politiek geladen interpretaties. Het is bovendien niet de eerste keer dat Sevdaliza zich in haar muziek al dan niet direct uitspreekt over de spanningen tussen de Verenigde Staten en Iran. Maar wat Oh My God wel of niet uit te staan heeft met de actualiteit: de onderhuidse spanning is voelbaar. Als een onderhuidse bloeding.
Oh My God is afkomstig van het waarschijnlijk tegen eind april te verschijnen S2. Een definitieve release-datum is op het moment van schrijven onbekend.