REVIEW: Los Craters – Low Tide Lover

12 december 2013

los craters band

Nu de Allah Las alweer een beetje naar de achtergrond zijn gesurft is er een waardige vervanger: Los Craters. Ook zij zijn afkomstig uit Los Angeles, ook zij hebben een typische alt-surf-rock plaat gemaakt en ook zij worden liever niet geassocieerd met indie. Alles aan hun debuutplaat ‘Low Tide Lover’ schreeuwt zon, zee, strand en surf. Iets wat we zeker wel kunnen gebruiken nu de herfst zich van haar somberste kant laat zien.

Surf, Soul & Shake Baby
Zelf beschrijven ze de plaat als sixties rock, beach, goth, freakbeat, garage punk, psychedelische, rock en surf pop. Wij beschrijven het vooral als ontzettend lekker. Typische surfrockriffjes vullen de plaat en bouwen hier door middel van de echo’s, en hier en daar een verdwaald orgeltje, een zomerse sfeer omheen. De nummers met de meest interessante titels zijn ook daadwerkelijk de meest interessante nummers. Denk aan Surf, Soul, Shake die als enige begint met geen pakkend surfpop deuntje maar met een rauwe elektrische gitaar, of Barbershop Blues waar de orgelpartijen zich lekker mengen met de rest. Ook Heartbreak Shugga Shugga is met zijn slome voortkabbelende geluid een uitschieter op de plaat.

Lekker voor de winter
Op deze na zijn de nummers nauwelijks van elkaar te onderscheiden, of dit een goed of een slecht gegeven is, daar valt over te discussiëren. Het brengt wel een ultiem relaxt gevoel met zich mee. Gelukkig is daar zanger Johann Richard Arango die om de zoveel nummers de hoogte inschiet met zijn zang, en het daarmee spannend houdt. Een lekkere relaxte plaat voor de komende winter.