Feature

Poliça en s t a r g a z e maakten een hoopvolle soundtrack voor het einde van de wereld


28 februari 2018

Cross-linx
Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven en Enschede
Donderdag 1 tot en met zondag 4 maart

 

Een paar jaar geleden vinden twee innovatieve muziekgroepen elkaar in een liefde voor grensverleggende muziek. Enerzijds de melancholische en duistere elektropoppers popartiesten van Poliça uit Minneapolis en anderzijds het borrelende en vooruitstrevende ensemble uit Berlijn: s t a r g a z e. Uit de twee muzikale breinen groeit iets compleet nieuws, er wordt een album opgenomen en dit weekend speelt het complete gezelschap een aantal exclusieve shows tijdens Cross-linx.

Music For The Long Emergency heet het politiek beladen album dat de twee groepen hebben gemaakt. Een plaat over politiek en cultuur in de donkere en roerige tijden waar we ons in bevinden. Een wereld waarin iedereen zijn eigen stukje geluk probeert te vinden tussen de puinhopen. Over tegenstellingen in het leven, hoe je door tragedies en oorlogen kunt leven en nog steeds romantische problemen kunt hebben.

Virtual residency
Het begon allemaal in 2016, toen de twee groepen aan elkaar werden gekoppeld in een virtual residency, opgezet door Liquid Music. Met het idee om een digitale plek te creëeren waar een project kon aarden dat over muzikale grenzen heen zou stijgen. Er is vooral contact via Facebook en Skype, terwijl beide acts de wereld overreizen met hun eigen muziek.

Op het National Sawdust Blog vertelt s t a r g a z e-leider André de Ridder onlangs over de eerste fysieke ontmoeting van de muzikanten: “Luckily, I was in the states for something else in advance of the collaboration and able to visit the band in Minneapolis, start talking and listening. Then Poliça came to Berlin on tour and we spend a day at my house in return, with some members of s t a r g a z e around, had a first very open session and played, arranged, improvised some music and textures together.”

In de begeleidende tekst over het album vertelt De Ridder daar nog meer over: “They were not even song structures, just electronic textures. And we started playing over them. But it was so important that the starting point was in the same room. Because we could see how their faces lit up when we played. I guess that’s where our minds met.”

Meer weten over de samenwerking, hieronder kun je een korte documentaire zien over de totstandkoming van het project.

 

Onrust en vraagtekens
Je voelt het al aan je water: muzikaal kan dat erg spannend worden. Maar het is begin 2016 en over de wereld waait een nieuwe politieke wind, het inmiddels bekende rijtje van Brexit en de uitverkiezing van Trump als president. Al het nieuws overspoelt Poliça-frontvrouw Channy Leaneagh, ze vraagt zichzelf af hoe ze er op een gezonde manier mee om kan gaan. Het is het recept voor een album vol onrust, vraagtekens en toch een zeker wakkerend lichtje in de duisternis. Er gloort een zekere hoop door

Voor De Ridder vertelt het album het volgende verhaal: “It had a meaning of music being a haven, giving you a ray of hope. An alternative reality. And that became a theme of the music too. Quite a lot of the music is a little dark, and it does reflect what has been going on, but also incredible beauty at the same time which we hung onto because we needed to”, vertelt hij in de liner notes van het album.

Het moet allemaal gebeuren via de weg van het internet, waar bestanden heen en weer worden gepingpongd. De volgende achttien maanden is er een lange afstandsrelatie tussen de acts, bestaande uit emails, mp3-bestanden, videogesprekken en zo nu en dan ontmoeten de gezelschappen elkaar in Berlijn of Minneapolis. Een zeer 21ste eeuwse manier van samenwerken, die toch pas echt tot leven komt als alle eind november muzikanten samenkomen in Berlijn voor een festival in het Funkhaus. Ineens worden al die digitale bestandjes werkelijkheid en klinkt het nog beter dan ze gehoopt hadden.

 

Dystopische paranoia
Het nieuwe project zou prima als een soundtrack voor het einde van de wereld kunnen dienen. Een bitterzoet en duister slotstuk. Een ontknoping waarbij de aarde schudt en scheurt, terwijl er in de verte lichte en hoopvolle klanken klinken. Een clash van elektronica en klassiek, die tegen elkaar aan duwen en tollend om hun as in elkaar opgaan.

De prachtige teksten van Leaneagh worden omwonden en begeleid door het ervaren s t a r g a z e-collectief rondom André de Ridder, dat door de jaren heen een behoorlijke staat van dienst heeft opgebouwd. Nils Frahm, Lee Ranaldo van Sonic Youth, Villagers, Julia Holter, Deerhoof en Owen Pallett: allemaal werkte ze samen met het ensemble. Tijdens het maken van het album heeft het collectief de smaak zo te pakken dat ze een Steve Reich-bewerking hebben gemaakt van Music For Pieces Of Wood.

 

Actueel liefdesverhaal
Het maken van The Music For The Long Emergency is een prachtig, muzikaal en actueel liefdesverhaal geworden: “I fell in love with s t a r g a z e because they have a sense of abandonment about what you’re supposed to do. They’re excited about making, creating, and using their instruments in ways that they haven’t before. Making music with people is always a form of falling in love, of courting each other in a non-sexual way, but communicating a love language.”

De intense samenwerking gaat deze week (voorlopig) zijn laatste fase in en de concerten die Poliça en s t a r g a z e tijdens Cross-linx geven zullen de laatste in deze vorm zijn. Luister hieronder nog eens naar het album en stel je voor hoe indrukwekkend dit in een van de vier muziektheaters klinkt.


 

WEBSITE CROSS-LINX | FACEBOOK-PAGINA | TICKETS