Album Review

Platen om nog eens in het zonnetje te zetten: Kaytranada, Leon Vynehall en Weval


31 december 2016

Het jaar zit er nu écht bijna op, tijd om nog een aantal platen in de spotlight te zetten die wat ons betreft over het hoofd zijn gezien dit jaar. Vandaag een trio in de spotlight: Kaytranada, Leon Vynehall en Weval 

 

Kaytranada – 99.9%

De Canadese Haïtiaan Kaytranada is nog maar 24 jaar oud, maar heeft nu al een ijzersterk debuut op zijn naam. Hij gooide al hoge ogen toen hij in 2013 met een debuut-EP op de proppen kwam en overtuigde op het PITCH-festival in Amsterdam. In zijn vroege tracks hoor je al meteen een heel eigen geluid: diepe, broeierige bassen vormen het fundament van de Kaytranada-sound, een breed scala aan hi-hats en tropische ritmesecties maken de nummers zo veelzijdig. Ook op 99.9%, het debuutalbum dat afgelopen mei verscheen, hoor je die geheel eigen sound terug, maar dan nog verder en kleurrijker uitgewerkt, inclusief een A+ gastenlijst (Vic Mensa, BadBadNotGood, AlunaGeorge, Craig David, Anderson .Paak). De combinatie van R&B, house, hiphop, exotica en disco laat zich niet makkelijk in een hokje vangen. Maar dat maakt niet uit, deze plaat klinkt goed op de dansvloer, op de fiets, in de auto, in de woonkamer, bij een cocktail, overal.

Leon Vynehall – Rojus (Designed To Dance)

What’s in a name? Deze plaat is gemaakt om te dansen! Strakke beats, diepe melancholische melodieën, veel toeters en bellen en een energieke, opzwepende vibe. Geeft opnieuw een frisse wind aan de trippy dance à la DJ Koze, Jamie xx, en de plaat die Disclosure maar niet wil maken. Prima op een vrijdag- of zaterdagavond, deze all killer no filler-plaat die de prachtige middenweg tussen lounge en house opzoekt.

Weval – Weval

Een van de meest veelbelovende debuutalbums sinds tijden komt gewoon uit Nederland. Harm Coolen en Merijn Scholten Aalbers kwamen elkaar tegen als huisgenoten en besloten – met een creatieve drive en liefde voor muziek als gemene deler – elektronische muziek te gaan maken onder de noemer Weval. De EP Half Age gooide al hoge ogen in het buitenland, de verdere EP’s bleken ook een succes en Weval kreeg een contract bij het prestigieuze Keulse label Kompakt. Dit duo schuwt zowel op plaat als live het experiment niet en creëert daarmee een subtiel doch dansbaar eigen geluid. Ook Pitchfork is al fan.