Interview

Kim Janssen gaat dit najaar op tour en wij vroegen ons af wat hij onderweg zoal luistert


24 oktober 2018

Kim Janssen
Woensdag 1 november

Wat zijn je favoriete nummers op dit moment? Met die vraag gingen we naar Kim Janssen die volgende week weer op tour door Nederland gaat. Hij stelde speciaal voor ons een playlist samen en wij belden hem op om het erover te hebben. Een ‘standaard top tien’ had hij niet, maar wel een verrassende top elf.

Het was dan ook verdomd lang geleden dat wij met Janssen spraken. De laatste keer was in 2013. Het is nou niet dat hij stil heeft gezeten: hij bracht vorig jaar nog het album Cousins uit en hij kan ons al vertellen dat hij druk bezig is met het schrijven van een opvolger: “Om er echt inhoudelijke details over bloot te kunnen geven, is het iets te vroeg. Het enige dat ik kan vertellen is dat we er druk mee bezig zijn en dat we al aardig ver zijn”, zegt hij. “Daarom is het fijn dat de tour eraan komt, want dan kun je wat nieuwe nummers proberen. Na de tour gaan we ons weer focussen op het album, die we volgend jaar hopen op te kunnen nemen.”

We spreken Janssen als hij thuis is in zijn Utrechtse woning, maar nog niet zo lang geleden was hij in Japan voor een kleine clubtour met I Am Oak. Hoewel Kim is opgegroeid in Bangkok, Phnom Penh en Kathmandu, was hij op deze Aziatische bestemming nog nooit geweest: “De shows hadden een heel intieme sfeer. De mensen daar zijn enorm respectvol. Dat merk je al in de trein en op straat. Ze zijn heel stil. Het is daar ook echt not done om bijvoorbeeld niet een show te kijken van de support-act.” Zijn vierde show werd echter afgeblazen, omdat er een tyfoon over Tokyo raasde, wat direct de krachtigste storm in 25 jaar was waar Japan te maken heeft gehad. Enigszins gerustgesteld nemen we zijn favoriete elf nummers van het moment door.

 

Casanova van Rayland Baxter
“Ik ken hem pas sinds een paar dagen, want ik zag hem op Rambling Roots Festival in Utrecht. Hij speelde die avond met een bassist, een drummer en hijzelf op gitaar en dat knalde echt van het podium af! Dat je zo met zijn drieën kan rocken. Ik heb het zelden dat ik iemand na een optreden meteen zó leuk vind. Hierbij dacht ik meteen: ‘dit ga ik vaker opzetten’. Casanova vind ik een van de leukste nummers van de plaat. Het klinkt op de plaat allemaal wel net iets meer gepolijst dan live – die minimale bezetting bij het optreden vond ik juist wel wat hebben.”

Right Now van Dirty Projectors
“Ik heb veel bewondering voor zanger en gitarist David Longstreth en de manier waarop hij schrijft en produceert, toch is het niet zo dat ik zijn nummers heel graag opzet. Dat had ik wel met dit nummer, vooral het refrein vind ik supermooi. De echo-zang tussen hem en de zangeres is te gek. Het is wel echt weer een typische Longstreth productie”, lacht Janssen. “De akoestische gitaar is heel scherp en hard, en halverwege het nummer komt er opeens een Nintendo-achtige synth-solo voorbij en af en toe blazen er wat dissonante midi-blazers door alles heen. Hij houdt gewoon van dat soort dingen. Hij kan denk ik niet ‘gewoon’ een lekker klinkend liedje maken. Het refrein is hier dan voor Longsteth’s doen heel ingetogen en teder, maar bevat alsnog een enorme hook vind ik.”

Better Off van Ariana Grandé
“Ik snap het: dit is nogal een opvallende keuze voor een man van dertig. Een vriend van mij stuurde niet zo lang geleden een link naar die laatste plaat en zei dat ik het eens moest checken. Ik heb wel een zwak voor dit soort hele zoete dingen en R&B. Ik vind die plaat erg gaaf en ingetogen, zeker als je je bedenkt dat ze een van de meest beluisterde artiesten van het moment is. Haar thema’s hebben diezelfde ingetogenheid. Het is niet het overdreven drama dat we kennen uit veel mainstream-pop. Het lijkt dichtbij haarzelf te staan. Dit nummer is denk ik mijn favoriet van de plaat, melancholisch met een mooie tekst. Ze zingt bijvoorbeeld: ‘I’d rather your body than half of your heart‘, dat vind ik goed gevonden. Meestal in liefdesliedjes gaat het over dat iemand juist meer wil dan alleen fysiek contact, dat zegt zij nu ook maar ze geeft aan dat het vaak niet zo zwart-wit is en dat zij dan toch op wat voor manier dan ook contact wil met die persoon.

Tonya Harding van Sufjan Stevens
“Ik vind het heel tof hoe filmisch dit nummer is, misschien nog wel filmischer dan de film die over Tonya Harding gemaakt is. Alle emotie, drama, actie van haar verhaal, zitten in dit nummer. Ik kende alle details van tevoren niet, toch wist Sufjan me helemaal mee te sleuren. Het is bijzonder hoe hij van een stukje biografie – een alinea op Wikipedia bij wijze van – zo’n mooi nummer heeft weten te maken.”

This is America van Childish Gambino
“Ik was meteen door dit nummer geïntrigeerd toen ik de videoclip zag. Heb je die gezien?! Enorm sterk! Dat maakte ontzettend veel impact. Ik heb hem gelijk opnieuw gekeken en dat doe ik niet zo vaak met videoclips. Het nummer heeft zo’n punch. Het contrast tussen het overdreven vrolijk klinkende refrein en de donkere, dreigende coupletten in combinatie met de botte, politiek geladen tekst is geniaal.”

Take It With Me van Tom Waits
Ik kende de plaat Mule Variations van Tom Waits wel, maar niet heel goed. Laatst was ik bij S. Carey, de drummer van Bon Iver die ook een soloproject heeft in EKKO en hij coverde dit. Ik vond het echt waanzinnig mooi, sindsdien zet ik weer regelmatig het origineel op. Sindsdien zet ik weer vrij regelmatig het origineel van Tom Waits op. Een tijdloze ballad. Het refrein is prachtig en tijdloos met die fenomenale zin: ‘I’m going to take it with me when I go.’ Ik vind het mooi hoe de tekst zo poëtisch is maar toch heel natuurlijk overkomt, alsof hij het op dat moment bedenkt en vertelt aan een vriend. Ik wou dat ik zo kon schrijven.”

Fire van KIDS SEE GHOSTS
“Die akoestische gitaar en percussie die doen denken aan een dreigend Johnny Cash-nummer en dan Kanye West die er keihard overheen rapt – fantastisch, zo goed gevonden. Vurige, opzwepende track, de rest van de plaat heb ik ook veel geluisterd. Ik vind deze plaat vetter dan Kanye’s laatste plaat onder eigen naam.”

Star Treatment van Arctic Monkeys
“Ik vind dit veruit het tofste nummer van Arctic Monkeys. Er is gewoon iets aan dit akkoordenschema, dat loopje op de toetsen en de gitaar, wat ik prachtig vind. De tekst is trippy en speels, echt te gek. Dit is wat meer mijn ding dan die spierballenriffs van de band zijn eerdere platen, hoewel ik dat ook kan waarderen. De rest van de plaat gaat wel een beetje langs mij heen, maar de pianomelodie in dit nummer is er een waar je niet omheen kan. Dat laid back seventies soul-achtige gevoel in dit nummer vind ik heel tof.”

I Like That van Janelle Monaé
“Haar nieuwe plaat vind ik heel fijn. Het oudere werk wat ik van haar kende was meer funk, dit is meer soul en R&B. Het minimalistische van de coupletten vind ik heel sterk. Een bas die zo laag is dat je hem met iPod-dopjes niet zou kunnen horen, een trapbeat, en haar stem is heel rustig en zwoel, echt fantastisch. Ik kan deze track blijven draaien.”

Don’t Let The Sun Catch You Crying van Ray Charles
“Laatst was ik de film James White aan het kijken en daar komt deze track in voor. Super mooi en een fijne tekst. Het origineel is van Joe Greene en werd voor het eerst opgenomen door Louis Jordan en zijn band in 1946. Ik heb die versie opgezocht en hij klinkt behoorlijk anders, het is toch echt Ray Charles die hier een meesterwerk van maakt wat mij betreft. Sowieso houd ik van oude soul. De teksten en zangmelodieën vind ik over het algemeen prachtig, die zijn zo tijdloos. Je zou bijna al die nummers a capella op kunnen nemen en dan zouden ze nog steeds werken. Een beetje zoals gospel dat ook heeft. De teksten zijn vaak speels, en kunnen toch gaan over de meest tragische dingen in het leven. De productie en arrangementen zijn vaak eenvoudig en toch heel ingrijpend.”

Ol’ Man River van Frank Sinatra
“Als Frank Sinatra begint te zinnen, raakt mij dat altijd. Ik ervaar een sterk gevoel van nostalgie en melancholiek als ik hem hoor, terwijl ik niet ben opgegroeid met zijn muziek. De laatste minuut van deze versie vind ik zo krachtig. Het omvat het leven zoals hij zingt over een rivier die gewoon door blijft stromen en geen antwoorden geeft. Het nummer bouwt op, hij gaat steeds vuriger zingen en eindigt dan met: ‘I’m tired of living, but I’m scared of dying’. Het voelt alsof het regelrecht uit zijn ziel komt. Kippenvel.”