Feature

Interview: naar welke drie platen gaat Jenny Hval op zoek tijdens de grootste platenbeurs ter wereld tijdens Le Guess Who?


10 september 2017

Le Guess Who?
9 t/m 12 november

 

In november slaat Le Guess Who? opnieuw zijn vleugels uit rondom Utrecht en verandert de stad in een muzikaal walhalla – met meer dan 150 artiesten die komen spelen in theater, poppodia, kerken en winkels. Dit jaar is er onder meer een gecureerd programma door Perfume Genius, James Holden, Grouper en Shabazz Palaces, maar ook optredens van Protomartyr, Mount Eerie, Aldous Harding, Sun Kil Moon, Mozart’s Sister en Weyes Blood.

Maar goed, dat is natuurlijk niet het enige dat voor muziekliefhebbers rood omcirkeld in de agenda staat voor november: hetzelfde weekend vindt ook de Mega Record & CD Beurs plaats in Utrecht. Met zo’n 12.500 vierkante meter aan vloeroppervlak met daarop zo’n vijfhonderd platenstands, wordt het gezien als de grootste platenbeurs van de wereld. Om erachter te komen welke platen Jenny Hval nog aan haar collectie toe zou willen voegen, vroegen we het haar. (Lees deel één met Angus Andrew van Liars hier terug.)

Naar welke drie platen zou jij absoluut op zoek gaan tijdens de grootste platenbeurs ter wereld?
“Disclaimer: ik ben geen platen-fetisjist en dit scenario is dus volkomen fictief, want ik zou nooit naar een grote platenbeurs gaan. Ik cruise liever laat op de avond wat rond op Discogs. Ik zou ook nooit een dure, exclusieve plaat kopen. Dus dit zou een beetje willekeurig zijn.”

“Maar ik zou de Su Tissue-album Salon de Musique altijd kopen of I Got No Feelings van Annette Peacock. Die laatste is overigens prima verkrijgbaar nog, en ik zou het niet erg vinden om Prefab Stout’s album Steve McQueen tegen het lijf te lopen. Ik herinner mij net dat ik die plaat nog niet heb en dat is best onbeschoft, aangezien ik die zo vaak heb geluisterd!”

Wanneer en hoe leerde je deze platen kennen?
“Voor mijn plaat Apocalypse, Girl uitkwam, stuurde Joakim Haugland (van Smalltown Supersound, red.) de plaat van Su Tissue naar mij toe en ik vond het echt te gek. Su Tissue is trouwens ook de naam van het label waar ik in Noorwegen mee werk.”

 

Annette Peacock
“Mijn vader was altijd al fan van Annette Peacock en ik luisterde naar haar muziek toen ik opgroeide. I love her.”

 

Steve McQueen
“Ik bleef altijd een beetje weg van dit album, omdat ik dacht dat het alleen maar sleazy en poppy jazz-muzikanten waren met een verschrikkelijke smaak. Pas toen ik een paar nummers hoorde terwijl ik drie jaar geleden op tour was, viel het kwartje en dat hakte er flink in.”

 

Wat is er zo speciaal aan deze album en waarom zou je ze aanraden aan andere muziekliefhebbers?
“Su Tissue is een prachtige en ‘schurkachtige’ mix tussen Steve Reich en Virginia Woolf. Bij Annette Peacock ligt het net iets anders, dat is zo simpel en complex tegelijkertijd, zo nu en dan conventioneel mooi, maar ook ontzettend koppig. Het is mooi en verwarrend. Je denkt te weten waar de nummers naartoe gaan, maar je hebt geen idee! Als je die chaos omarmt, krijg je de beste luisterervaring”, zegt Hval. “Een kanttekening: ik doe ook de was terwijl ik dit schrijf. Mijn wasmachine is aan het centrifugeren met dat hoge, drone-achtige pitchgeluid. Dat geluid speelt zich tegelijkertijd af met een synth op het Peacock-album en dat is precies dezelfde noot”, vertelt de muzikante. “Over Prefab Sprout, ik hou van de spiraalvormige figuren op de beste nummers van dit album. Een van de beste songwriting architecture die ik ooit heb gehoord. Nummers als Appetite voelen aan als romans waar je terug en vooruit in de tijd gaat, maar het gebeurt allemaal op hetzelfde moment. Dat klinkt heel erg verwarrend… maar dat is het niet. Het creëert alleen een soort pop-hyperspace. Bovendien heb ik geen idee hoe zo’n cheesy productie toch zo verschrikkelijk goed kan klinken.”

Naar welke albums heb je het laatste jaar veel geluisterd?
“Dan kom ik uit bij alle albums van Sarah Davachi. Misschien The Untuning Of The Sky iets meer dan de rest, want dat was de plaat waarmee ik haar leerde kennen. Ze maakt drone-muziek die waanzinnig persoonlijk en emotioneel klinkt en ook subliem en subtiel. Ik houd van alles van wat ze doet.”

 

Jenny Hval speelt tijdens Le Guess Who? op vrijdag 10 november, naast onder meer Mount Eerie, Protomartyr, Weyes Blood, William Basinski, Tiny Vipers, Kelly Lee Owens en Pissed Jeans. Meer informatie over de line-up plus kaarten vind je op http://www.leguesswho.com/


*Disclaimer: dit artikel is oorspronkelijk verschenen bij onze muzikale vrienden van The Line Of Best Fit en met toestemming vertaald door The Daily Indie.