Interview

Interview AWKWARD i: muziek op basis van levensvreugde


29 oktober 2017

AWKWARD i
Woensdag 10 januari

 

Met aanstaande plaat KYD viert Djurre de Haan  – aka AWKWARD i – de overwinning. Een overwinning op een roerige periode waarin hij onbewust een kind verwekte en zijn moeder ziek zag worden. Een overwinning zoals alleen hij dat kan: droogkomisch en opgetogen. The Daily Indie presenteert zijn solo-optreden op 10 januari in het Burgerweeshuis te Deventer. Hier leert hij zijn nieuwe songs, zo’n drie maanden voor de release van AWKWARD i’s derde kennen.

We zijn getuige van zijn show in Molen de Ster in Utrecht. Op uitnodiging, want een dag eerder spraken we de singer-songwriter in Amsterdam-Oost. De Haan staat volledig solo op het kleine podium in de houtzaagmolen, met een kleine geluid set en een technicus. Een akoestische gitaar om z’n nek, een microfoon voor zich en een flesje water binnen handbereik. Meer is het niet deze tour en waarom zou het ook?

Muziek op basis van levensvreugde
Elk nummer leidt De Haan vakkundig in met een verhaaltje, waarmee hij de zaal om z’n vingers windt. Zelfs met de zwaarste materie krijgt hij door zijn droogkomische manier van vertellen de lachers op zijn hand. Het past bij De Haan, die zijn songs vol stopt met spitsvondige teksten, op ‘opliftende’ composities. Vooruitgestuurde single Milkshakes Funnelcakes is hier een goed voorbeeld van. Al speelt hij deze door de ingewikkelde compositie niet solo, de tekst zit met vol met vreugdevolle juweeltjes als ‘sugar honey iced tea’. Tekenend voor AWKWARD i, zo legde hij ons in Amsterdam-Oost uit:

 

 

“Het is een misvatting om te denken dat je sublieme kunst kunt maken door je lijden te romantiseren. In het begin was ik miezerig, treurig en zonder levensvreugde en ik maakte mij daar enorm zorgen om: ik lag er ’s nachts wakker van. Ook al is de muziek droevig, ik wil wel muziek maken die vanuit plezier en vreugde ontstaat. Omdat je niet moet klagen over het leven. Ik vind het irritant als muziek dat doet. Laat ik het zeggen zoals ik het in een liedje verwoordde: ‘You pour, I’ll catch, but can you keep it steady? I’ll bear the burden with a hint of dignity.’ [No Waterfall, red.] Alsof je tegen het lot zegt: “Geef me maar wat ik te verstouwen ga krijgen in het leven, maar niet te veel in één keer, dan vang ik het wel met enige waardigheid op.”

Filmmuziek
Na het uitkomen van zijn laatste album Everything On Wheels en de bijbehorende tour, verdween De Haan in 2013 voor de muziekliefhebber even uit beeld. Het was vlak na het uitkomen van dit album dat De Haan een telefoontje kreeg. Je wordt vader, klonk het aan de andere kant van de lijn. “Er werd een dochter van mij geboren, waar ik op dat moment niet bewust de verwekker van was, laat ik het zo zeggen”. Toen hij dat ‘een plekje aan het geven was’, rolde hij via regisseur Michiel ten Horn in de filmmuziek.

 

“Eigen liedjes maak je in je eigen context. Bij filmmuziek moet je een ander kunstwerk lezen, aanvoelen, en dat complementeren”

 

Het was meteen raak. Zijn soundtracks voor De Ontmaagding van Eva van End en Aanmodderfakker werden beide genomineerd voor een Gouden Kalf. Het werd het begin van een nieuw hoofdstuk. Sinds 2013 werkte hij aan – hou je vast –  drie speelfilms, twee korte films, een televisieserie (Van God Los), en een kinderserie. En dan was er nog die andere tak van sport: theatervoorstellingen. “Ik moest wel even omschakelen. Eigen liedjes maak je in je eigen context. Bij filmmuziek moet je een ander kunstwerk lezen, aanvoelen, en dat complementeren. Je komt in iemand anders wereld binnen en daar moet je wat mee. In het theater heb je tekstschrijvers, acteurs en regisseurs waar je mee te maken hebt en dat moet maar net passen.”

Zo heeft AWKWARD i veel verschillende petten op, al is dat misschien wel schijn. In zijn eerste kennismaking met film (De Ontmaagding van Eva van End) werden er namelijk al vier bestaande nummers gebruikt, daarna werd De Haan als componist ingezet. Zoveel verschil tussen zijn filmmuziek en eigen songs is er dus niet, ook niet in beleving. Al hoeven we niet bang te zijn dat we De Haan volledig aan filmmuziek verliezen. “Filmmuziek horen in een zaal is een beetje alsof je het album voor het eerst van de studio mee naar huis neemt en op je cd-speler draait. Het is heel vergelijkbaar, als het goed is, heb ik dat met veel ziel en liefde gemaakt. De eerste paar keer voelt het als een geboorte van iets, met een album is dat net zo. Maar: er is geen grotere voldoening denkbaar dan het horen van een nieuw liedje dat gelukt is. Een tijdelijke orde in de chaos van het leven. Dat is zo’n bevredigende, troostrijke ervaring dat het de première van een film voor mij overstijgt. Maar het is net als de komkommer en de courgette familie van elkaar, het is maar net wat je lekkerder vindt. ”

KYD
Zoals gezegd verscheen het laatste wapenfeit inmiddels zes jaar geleden. Door zijn vele werkzaamheden werkte De Haan vijf jaar aan zijn nieuwe album. Door tussenkomst van het leven verdwenen een aantal songs in de prullenbak. Simpelweg omdat hij een ander verhaal te vertellen had, dan toen hij in 2013 aan het album begon. De wijze waarop De Haan dit verhaal wilde vertellen, vond hij in Vrij Nederland.

 

“Toen ik dat woord Kyd las, bleek dat het magneetje te zijn waar mijn wereld aan vast bleef kleven”

 

“Ik las in een interview over een off-the-grid-community in Amerika waarin een moeder haar kind geen naam wilde geven, maar dat kind zelf wilde laten kiezen. Toen het kind oud genoeg was, vroeg ze hem hoe hij wilde heten. Het kind zei: Kid (Engels voor kind natuurlijk), wat een gekke vraag. Iedereen noemt mij toch al zo? Zijn moeder maakte er toen ‘Kyd’ van. Toen ik dat woord Kyd las, bleek dat het magneetje te zijn waar mijn wereld aan vast bleef kleven. Het behoudt de juiste afstand tot wat er ‘echt’ gebeurd is. Ik wilde niet letterlijk mijn dagboek zingen, maar heb geprobeerd om de banale gebeurtenissen universeler te verpakken in een poëtische taal om afstand te creëren en met dat woord Kyd was die afstand geboren. ”


 

WEBSITE BURGERWEESHUIS | FACEBOOK-EVENT

Als een van de eersten luisteren naar nieuw materiaal van Awkward i? Dit kan zelfs helemaal gratis!