Album Review

Door een sleutelgat gluren naar het liefdesleven van Maarten Devoldere op tweede Warhaus-album


15 oktober 2017

“Warhaus ben ik eigenlijk maar heel kort. (…) Als alle soloplaten zijn uitgekomen, beginnen we weer aan Balthazar”, vertelt Maarten Devoldere, de man achter dit project, in ons interview met hem in maart. Klein leugentje, zo blijkt. Wel een leugentje om bestwil: wij vinden het namelijk helemaal niet erg dat de Vlaming terug van nooit weggeweest is met zijn tweede album, zelfgetiteld ditmaal.

Net als op Warhaus’ debuut We Fucked A Flame Into Being staat ook hier weer de liefde tussen Devoldere en zijn vriendin annex achtergrondzangeres Sylvie Kreusch centraal. Hoewel, achtergrondzangeres…  Kreusch is dermate belangrijk op dit album dat die term absoluut een understatement is. Vooral op Dangerous steelt zij de show met haar zwoele Lolita-zang.

Naast haar muzikale invloed is Kreusch thematisch de grootste inspiratiebron op dit album. Soms mierzoet als in single Love’s A Stranger  (‘Love’s a stranger, / Until I see you again’), dan weer zwoel: op de erotische ode toepasselijk getiteld Kreusch, zingt Devoldere zijn blonde schone toe, en op No Such High klinkt het ‘There’s no such high that is high enough / That you and I can’t rise above.’  Het moge duidelijk zijn, dit koppel vormt het koningspaar van hun eigen universum.

Dit universum neemt de gestalte aan van het duistere nachtleven met alle verleidingen, eigenzinnigheden en schoonheden van dien. Laat dit nou net de omgeving zijn waarin Warhaus’ muziek het best gedijt. De altijd aanwezige sigaren-en-whiskysfeer in Devolderes muziek is precies wat dit album zo goed maakt. Bij het horen van de distorted trompet en de onheilspellende baslijnen van de multi-instrumentalist reis je als luisteraar automatisch af naar het Warhaus-universum en gluur je door een sleutelgat naar Devoldere en Kreusch, zittend op hun troon met niemand nodig behalve elkaar, en zou je stiekem dolgraag met één van de twee willen ruilen.

Het moge geen nieuws meer zijn dat Warhaus, ondanks zijn twee absolute topalbums nog steeds ‘slechts’ een zijproject is van de Balthazar-frontman, maar zolang Warhaus en co in hun solocarrières aan de lopende band zulke kwaliteit blijven leveren, missen wij Balthazar stiekem nog niet heel erg.

Live zien? 9 november speelt hij in Paradiso Noord, 10 november in VERA, 17 november in het Rotterdamse Annabel en 18 november in TivoliVredenburg.