ALBUM REVIEW: The Great Communicators – Lucky Horse

28 september 2016

The Great Communicators, het favoriete Nederlandse indiebandje van 3FM, heeft een drukke festivalzomer achter de rug en kon nog maar op één ding focussen: hun debuutalbum. Lucky Horse heeft op zich laten wachten, maar staat startklaar om je mee de herfst in te nemen.

Toch is dat iets wat The Great Communicators niet voor je in petto heeft: de eerste track van het album grijpt je gelijk bij je kraag terug de zomer in. Met de zon op je bol en het liefst een fris biertje in je hand. Het vrolijke gitaardeuntje en de drums in Sideways lenen zich voor een aanstekelijke feelgood-vibe en zetten de toon van een vrolijk en poppyalbum.

Minstens zo aanstekelijk is de tweestemmige zangcombinatie die uit powerduo Gaia Slotboom en zanger Arend Dijkstra bestaat. De refreinen zijn catchy en van herhalende lyrics is de Amsterdams-Haagse band niet vies. Maar er is geen ontkomen aan: het werkt. Muzikaal zijn de nummers zo sterk en kundig opgebouwd, dat je niet eens meer door hebt dat je naar pop 2.0 luistert.

Maar waar een track als Big Ideas zich vast klaarmaakt voor een hitje onder de commerciële hipster, laat The Great Communicators zich ook van zijn alternatieve kant zien in Loose Ends. Vergezeld met een rauw randje en hypnotiserende zang komt hier de wat zwaardere kant van het zestal om de hoek kijken. Dit komt in de rest van het album terug in Cliffhanger, dat ondanks de vele energieke nummers, het album onverwacht rustigjes afsluit. Al is één ding wel duidelijk: The Great Communicators ga je vanaf nu echt overal tegenkomen. Zet je schrap.