ALBUM REVIEW: Kevin Morby – Singing Saw

19 april 2016

In 2013 liet Kevin Morby zijn bands Woods en The Babies even voor wat het was en besloot hij zijn muzikale pad solo te vervolgen. Hij bracht twee albums uit, en toerde onder andere langs festivals Le Guess Who?, Incubate en London Calling. Ook verhuisde hij van zijn appartementje in Brooklyn naar een huis in Californië; een beslissing die zijn derde album Singing Saw heeft getekend.

In de woonkamer van zijn nieuwe huis vond hij een gedumpte piano waar hij zichzelf op leerde spelen. Hij beloofde menig journalist dat dit instrument veel te horen zou zijn op zijn nieuwe plaat. Toch is Singing Saw een plaat geworden die als vanouds gesierd wordt door de Morbys kenmerkende gitaar en zijn lome drums, zij het met met meer elektronische invloeden dan voorheen. Op het nummer I Have Been To The Mountain klinkt Morby overigens weer veel krachtiger dan we van de songwriter gewend zijn; hierop laat hij zijn kenmerkende minimalisme even varen. Het blijkt een nieuw jasje dat hem zeker niet misstaat; dit is ook meteen het fenomenale hoogtepunt van Singing Saw.

De schoonheid van de wereld speelt altijd een speciale rol in het werk van Morby.  Op zijn eerste album bezong hij de Harlem River, op de tweede de maan en bij Singing Saw liet hij zich volledig inspireren door zijn nieuwe leefomgeving: Californië. Hij laat ons hierop weten dat echte schoonheid ook een donkere kant heeft, evenals de dorre maar toch prachtige natuur in deze staat. Het maakt van Singing Saw een bloedmooi album met een schurend laagje.

Beluister het album hieronder op Spotify!