ALBUM REVIEW: EZTV – High in Place

1 oktober 2016

De hoek van dromerige folkpop die teruggrijpt op de jaren ’60 begint de laatste tijd wat overvol te raken. Hoewel artiesten proberen elk hun eigen accenten te leggen – ze zijn dromerig (Bon Iver), psychedelisch (Jacco Gardner) of gevoelig (Bear’s Den)  – klinken ze veelal melodieus. Ook de Amerikaanse band EZTV vormt daarop geen uitzondering. Het uit New York afkomstige trio klinkt op de nieuwe plaat High in Place sferisch en vertragend. Alsof de groep zijn geboortemetropool even laat voor wat hij is, om de rust op te zoeken.

Wat de rustige sfeer betreft komen tekst en muziek perfect samen: de eerste single High Flying Faith gaat over de geboortegrond. De jongens hebben sinds hun jeugd New York zien veranderen en worden steeds meer meegezogen in de snelheid van de stad. De uitgesponnen partijen van bassist Shane O’Connell versterken daarin de lijzige zang van frontman Ezra Tenenbaum.

O’Connell is het wapen van EZTV, vooral op momenten dat de klanken en het onmiskenbare optimisme van Tenenbaum wat gaan vervelen. Met stevige hooks houdt de bassist de luisteraar bij de les en trekt hij de luisteraar terug naar de tekst. Alsof hij wil zeggen: ook die is de moeite waard.

Wat High in Place bovenal luisterwaardig maakt, zijn de gastspelers. Jenny Lewis, bekend van Rilo Kiley, solowerk en meest recentelijk Nice as Fuck, op het openingsnummer en vooral Real Estate’s Martin Courtney voegen net wat spanning toe. Courtney geeft Reason to Run een welkom extra laagje met wat sleezy licks uit zijn twaalfsnarige gitaar. Het maakt High in Place tot een prima nazomerplaat waarop het drukke leven even voor wat meer optimisme wordt ingeruild.