ALBUM REVIEW: Cheena – Spend the Night With…

31 augustus 2016

In tegenstelling tot de afzonderlijke bandleden, maakt Cheena eigenlijk hele toegankelijke punkrock. Van onder andere Pharmakon en leden van Anasazi en Hank Wood & The Hammerheads zou je misschien onluisterbare herrie verwachten, maar niets is minder waar. Met hun gezamenlijke project laten ze op debuutplaat Spend The Night With… horen ook uitstekende liedjes met een kop en een staart te kunnen maken.

Het eerste nummer Cry For Help begint op een cowpunk-achtige manier met uptempo slide-gitaarpartijen en een refrein dat door de lekker zeurderige vocalen goed blijft hangen. Ook verderop komen dit soort Gun Club-esque nummers nog vaak terug, terwijl er ook prima punkrockknallers tussen staan in de vorm van Stupor, M.E. en Fever. Bij dit soort tracks neigt Cheena wat naar hun labelgenoten The Men, terwijl in sommige – wat tragere nummers – ook Black Lips niet ver weg is.

Ondanks een paar erg sterke nummers is lichte teleurstelling het overheersende gevoel als die tien nummers in een half uur voorbij zijn. Van individueel zulke experimentele muzikanten verwacht je wat meer scherpe randjes en verrassende nummers. Het blijkt dat Cheena juist de ‘normale’ uitlaatklep is die het vijftal blijkbaar nodig heeft. Af en toe is Cheena daardoor wat onbestemd bezig en gaan de nummers ondanks diverse goede ideeën en elementen niet echt een kant op. Spend The Night With… is kortom een degelijke plaat waar je niet snel een hekel aan krijgt, maar ook zeker niet eentje die in je jaarlijstje terecht zal komen.