Interview

Interview Meadowlake: “Als muzikanten zijn we de laatste jaren beter geworden, dat komt er nu ook echt uit, op het album en live”


8 mei 2018

The Daily Indie Presents
Meadowlake
Vrijdag 11 mei

Wie een beetje op onze website heeft gesurfd de laatste tijd, heeft grote kans om Meadowlake een keertje tegen het lijf te zijn gelopen. Na de première van de singles Heavy, No Tomorrow en afgelopen week nog Dead Man On The Payroll, wilden we de kers op de taart zetten en interviewden we de Groningse shoegazers.

En wel voorafgaand aan de releaseshow van de band zijn debuutalbum, dat vrijdag 11 mei wordt gepresenteerd in Vera en door The Daily Indie wordt gepresenteerd. Met frontman Jarno Olijve duiken we dieper in de band en in het debuutalbum.

Voor mensen die nog niet alle Meadowlake-details weten: hoe heeft de band zich de laatste jaren ontwikkeld?
“We zijn in 2013 begonnen als band. Daarvoor had niemand van ons al in andere bands gespeeld. Het was dus echt een nieuw proces voor ons. We zijn samen liedjes gaan maken en daaruit ontstond uiteindelijk de eerste EP Elegy. Die EP hebben we bewust heel minimalistisch opgenomen in onze slaapkamers en in een huisje in Denemarken met minimale middelen. We wilden heel graag zelf ontdekken hoe je een liedje kon ontwikkelen en op kon nemen, zonder direct naar een studio te gaan. Dit heeft ons heel veel geleerd en opgeleverd, maar met ons debuutalbum wilden we het wat anders aanpakken. Het grote geluid dat we live wel konden brengen, wilden we er ook op het album uit laten komen. Als muzikanten zijn we de laatste jaren beter geworden en meer op elkaar ingespeeld geraakt. Dat komt er nu ook echt uit, op het album en live.”

Nog een paar dagen tot de show! Hoe gaat het met de voorbereidingen? Wat zijn jullie volgende week allemaal van plan in Vera?
“Het gaat heel goed. We zijn erg enthousiast over alle dingen die gaan gebeuren. De albums zijn binnen en klaar om verkocht te worden. We hebben een heel aantal interviews achter de rug. De afgelopen weken hebben we veel gerepeteerd en gewerkt aan onze liveset. We gaan het hele album voor het eerst in zijn geheel van begin tot eind spelen. Tijdens de releaseshow werken we, ook voor het eerst, met een aantal samples wat het geluid hier en daar nog voller maakt. Tevens gaan we tijdens de show gave dingen doen met licht en visuals, wat het extra bijzonder gaat maken.”

Jullie hebben Lesley Baker gevraagd als supportact, wat vinden jullie tof aan hem?
“Voor in ons voorprogramma waren we op zoek naar een singer-songwriter, omdat onze eigen muziek over het algemeen best dromerig en ingetogen is en we de spanningsboog gespannen willen houden naar onze show toe. We hebben een aantal jaren geleden met de band waar Lesley Baker toen in speelde, in de finale van de popprijs van Groningen gestaan. We voelden altijd al een klik met hem en nu hij solo speelt, vonden we hem door die connectie en zijn goede songs een perfecte match. Hij vertelt met zijn muziek mooie verhalen en heeft een echte presence op het podium.”

 

Over het album: kunnen jullie ons wat meer vertellen over het schrijfproces? Wanneer begonnen jullie daaraan en hoe verliep dat?
“We zijn met een schone lei begonnen wat betreft de liedjes die op het album moesten komen. Het jaar dat we gingen opnemen zag er eigenlijk als volgt uit: van januari tot en met maart hebben we veel ruwe muzikale schetsen gemaakt, dat uiteindelijk zo’n dertig ideeën opleverde. In april hebben we dit aantal teruggebracht naar zo’n tien songs waar we gericht mee verder gingen: alle individuele partijen uitwerken, zangmelodieën bedenken en teksten schrijven. Hiermee zijn we bezig geweest van mei tot en met augustus. Op bepaalde momenten in het schrijfproces hebben we ons bewust een aantal keer een week of twee teruggetrokken in afgelegen huizen in het buitenland. Hier konden we dan heel intensief, met elkaar en zonder veel afleiding met de songs bezig zijn.”

Wat voor beeld hadden jullie bij het album voordat jullie het op gingen nemen?
“We hadden er denk ik een heel romantisch beeld bij, haha. In ons hoofd hadden we een aantal inspiratiebronnen voor het album waar we ons eigen ding mee wilden doen, zoals het werk van Slowdive en The Antlers. We wilden graag dat het album één geheel zou worden. Daarbij probeerden we een andere manier van schrijven. Vóór het album schreef ik de liedjes bij wijze van spreken als akoestische songs op gitaar en daarna vulden we het met de band in. Nu wilden we proberen het op een andere manier te benaderen en zo uit een ander vaatje te tappen. We schreven bijvoorbeeld het nummer Prove Me Wrong op de piano en één nummer ontstond vanuit een drumpartij en een in eerste instantie afgeschreven synthmelodie voor Hot Punch.”

Op een gegeven moment is het tijd om de studio in te duiken, waarbij jullie samen hebben gewerkt met Minco Eggersman. Hoe kwamen jullie bij hem terecht?
“We wilden graag met iemand werken die de muziekindustrie en de stijl muziek die wij maken goed kent. We hadden Minco met at the close of everyday eens gezien op Noorderslag en waren al een tijd lang fan van hem. We zeiden altijd tegen elkaar dat als we met een producer wilden werken, dat hij het dan eigenlijk moest zijn. Op een gegeven moment besloten we de stoute schoenen aan te trekken en hem te bellen. Na het horen van onze EP en wat demo’s wilde hij heel graag met ons werken. Daar waren we dus heel erg blij mee!”

 

Wat heeft hij toegevoegd aan jullie sound/nummers?
“Hij heeft veel focus in onze liedjes en sound gebracht. Wij wilden bijvoorbeeld een liedje op de plaat waar geen refrein in zat, maar wat één lange opgaande lijn moest worden. Minco zei dan dat een liedje geen trein moest zijn die voorbij raasde waarvan je achteraf de kleur niet meer wist. Wij noemden dit fenomeen ‘purple train’,” lacht hij. “We hebben toen alsnog een refrein voor dit liedje geschreven. Tevens was Minco echt de bewaker van het eenduidige geluid op de plaat. Hij hield alles in de gaten. Ook heeft hij enkele backingvocals en koortjes op het album bedacht met onze toetseniste. We werkten echt met elkaar samen in de studio en daar zijn nog veel mooie kleine dingetjes ontstaan.”

Hoelang zijn jullie bezig geweest met het opnemen van de plaat en wanneer was dat?
“Vanaf september hebben we, verdeeld over dertien dagen, tot en met december de plaat opgenomen. Tussendoor hadden we dan nog tijd om hier en daar wat bij te schaven en er thuis nog aan te werken. In december hebben we de drums opgenomen en in januari is het album gemixt en is de mastering.”

Hoe zagen de dagen in de studio eruit? Kun je ons een beeld schetsen van de studio?
“We hebben opgenomen bij Dufry Music in Amsterdam en Mailmen in Utrecht. De tijd in de studio was heel relaxt. De eerste dag was natuurlijk spannend en even aftasten, maar daarna was er altijd een heel gemoedelijke sfeer alsof we als grote groep vrienden bij elkaar waren. We hebben veel gelachen, maar natuurlijk ook hard gewerkt. Af en toe waren er moeilijke momenten als bepaalde partijen er gewoon maar niet goed op leken te willen komen, maar dan gingen we wat langer door of hebben we het op een andere manier opgelost.

We vonden het heel fijn om met René (Dufry Music, red.) te werken, omdat hij muzikaal heel sterk is en dat hij altijd goede tips en ideeën heeft waarmee je verder kan. Hij is de engineer van het album en heeft net als Minco veel bijgedragen aan de sound. Bij Mailmen in Utrecht hebben we onder andere de drums en mix gedaan. We wilden graag ook iets bij Mailmen opnemen omdat veel bands die ons inspireren daar ook hebben opgenomen.”

Jullie willen ‘een nieuwe kant van de band laten horen’, hoe omschrijf je die kant zelf en hoe is die uit de verf gekomen?
“In de eerste jaren van de band pakten we veel dingen bewust heel minimalistisch aan, van het opnameproces tot aan het schrijven van de liedjes en de uitvoering ervan. In de oefenruimte waren we soms meer echt een rockband, als we onze eigen regels een beetje loslieten, dan bij shows. Nu wilden we bewust onze energiekere kant wat meer laten horen, met meer uptempo nummers en uitgebreidere arrangementen.”

 

Waar zijn jullie achteraf gezien het meest blij mee?
“Als je iedereen individueel vraagt denk ik dat iedereen wat anders zegt, maar ik denk dat we allemaal heel blij zijn met het album als geheel. Als we er dan toch iets uit moeten pikken, dan denk ik dat we erg blij zijn met hoe Heavy is geworden. Dit nummer is voor ons heel speciaal, omdat het gaat over te vroeg afscheid moeten nemen van iemand van wie je heel veel houdt. We horen ook van veel mensen dat ze erg geraakt zijn en onder de indruk zijn van dat liedje.”

Welk verhaal vertelt dit album, voor jullie als band?
“Het album gaat deels over afscheid nemen en loslaten en deels over vechten voor waar je van houdt. Een zin die een aantal keer terug komt is ‘No one else will fight for what you love’. Dit had de titel van het album kunnen zijn. We hebben met de band afgelopen jaren veel meegemaakt en telkens komt de liefde weer op ons pad. Dat is uiteindelijk het belangrijkste. Het album is voor ons ook een document van de afgelopen periode. We houden erg van muziek en we hopen dat dit de eerste stap is in een groter verhaal.”

Met een vers debuutalbum op zak gaan jullie ook naar het Verenigd Koninkrijk half mei, is internationaal toeren een speerpunt voor jullie?
“Ja, dat is zeker iets wat we graag meer willen doen. We hebben al eens een tourtje gedaan in Duitsland en nu gaan we voor het eerst naar de UK. We merken dat onze muziek het goed doet in het buitenland. We worden vaak gevraagd vanuit andere landen wanneer we eens die kant op komen. Als het aan ons ligt, gaan we de komende tijd een bezoekje brengen aan onder meer België, Italië en er liggen al wat plannen om in het najaar nog eens naar Duitsland of het Verenigd Koninkrijk te gaan.”

Wat zijn jullie verdere plannen voor de zomer en voor het najaar?
“Veel shows spelen in Nederland en eventueel over de grens. Ondertussen zijn we langzaamaan weer begonnen met het schrijven van nieuwe liedjes en daar zijn we erg enthousiast over, dus daar zullen we ook wel wat tijd in gaan steken de komende tijd. Maar nu eerst willen we met dit debuutalbum op zoveel mogelijk plekken spelen en aan veel mensen laten horen, want we zijn er erg trots op.”


 

Op vrijdag 11 mei presenteren wij dus de releaseshow van Meadowlake in Vera, waarbij de support van de avond verzorgd zal worden door Lesley Baker. Omdat het een The Daily Indie Presents-avond is, hebben we voor onze leden een setje vrijkaarten liggen! Ben je lid van The Daily Indie? Mail dan naar ricardo@thedailyindie.nl en we gaan het voor je regelen!

WEBSITE VERA | FACEBOOK-EVENT