Interview

No Man’s Land: “Wij bieden praktische handvatten voor een duurzame muzikale carrière” (TivoliVredenburg, 27 november)


25 november 2019

Komende woensdag vindt in TivoliVredenburg een nieuwe editie plaats van No Man’s Land, de muziekconferentie die door De Coöperatie wordt georganiseerd. Een dag vol panels, masterclasses, spreekuren en inspiratiesessies met allerlei mensen uit de industrie die hun licht schijnen op het hoofdthema van dit jaar: de duurzame carrière van muzikanten.

The Daily Indie is deze woensdag uiteraard van de partij en niet alleen om een thermometer te steken in de muziekindustrie. Ook leidt hoofdredacteur Ricardo Jupijn een panel over ‘het rondje naar de top’ met Noorderslag-programmeur Joey Ruchtie, producer en manager Simon Akkermans, plus de muzikanten Jeangu Macrooy en Judy Blank. Daarnaast gaan we met Tessa Rose Jackson, AKA Someone, in gesprek tijdens een inspiratie-sessie om te weten te komen hoe zij op haar eigen en originele manier haar muziek in de wereld brengt.

Om je alvast goed op te warmen voor No Man’s Land, spraken wij alvast met Tim van Reyswoud, marketeer bij De Coöperatie. Wij vroegen hem onder meer naar de insteek van de dag, het globale thema van No Man’s Land en wat je er allemaal op kunt steken.

No Man’s Land 2019: vertel, wat zijn de plannen voor deze editie?
“Voor het eerst is het gehele programma toegankelijk met één ticket. No Man’s Land is begonnen als expertmeeting waarbij mensen zich inschreven voor één specifieke sessie of hiervoor een kaartje kochten. Inmiddels is ons programma zo groot en spreken we zoveel verschillende doelgroepen aan, dat we hebben besloten om No Man’s Land volledig open te stellen, zodat onze bezoekers op de dag zelf kunnen besluiten wat ze willen checken. We hebben tussen 09.30 uur en 18.00 uur meer dan dertig programma-onderdelen bevestigd, een nieuw record.”

Kun je ons wat meer vertellen over het centrale thema van dit jaar?
“De muziekindustrie is het afgelopen decennium door de digitalisering en komst van social media enorm veranderd. Muziek wordt anders gemaakt, uitgebracht én geconsumeerd. Zowel artiesten als de markt moeten zich continu aanpassen door deze constante beweging en ontwikkeling die gaande is. De aandacht die dit vergt en de druk die dit met zich meebrengt, doet soms afbreuk aan de kwaliteit of visie. Wij pleiten voor tijd, ruimte en aandacht voor de maker en zijn creatieproces. Op No Man’s Land 2019 stellen wij actuele problemen ter discussie, met als doel om hier oplossingen voor te vinden, en bieden wij praktische handvatten waarmee de maker aan de slag kan in zijn zoektocht naar een duurzame carrière.”

Jullie organiseren dit niet voor niets: hoe merken jullie dat er behoefte is aan een organisatie als De Coöperatie en een event als No Man’s Land?
“Anno 2019 ben je als artiest op jezelf aangewezen. Muziek is toegankelijker dan ooit, de concurrentie is moordend en labels, boekers en managers zijn terughoudend met het tekenen van deals. Dus naast het maken van muziek, is het ook zaak jezelf wegwijs te maken in dit slagveld en je te wapenen met kennis en netwerk. Met onze jaarlijkse muziekconferentie No Man’s Land en zijn maandelijkse kleine broertje CLUB NML, creëren we de ruimte voor kennisdeling en ontmoeting.”

“Het is onze missie om waardevolle verbindingen tot stand te brengen en aanstormend talent een stap dichter naar hun doel te brengen”

“Wat onze events onderscheidt van vergelijkbare evenementen, is de mate van interactie tussen ‘professionals’ en het publiek. Het is geen overdracht van kennis, maar een gesprek tussen onze verschillende doelgroepen. Het is de perfecte setting waar jonge muzikanten – dan wel van de popacademies en conservatoria als autodidact – elkaar kunnen ontmoeten en op een laagdrempelige manier in contact komen met gevestigde artiesten, muziekprofessionals, fondsen en beleidsmakers.”

“Het is onze missie om waardevolle verbindingen tot stand te brengen en aanstormend talent een stap dichter naar hun doel te brengen. Met ons MASTER-programma laten we acts hun grenzen verleggen en werken ze met een coach aan een artistieke uitdaging. Zo bracht GIAN een fantastische EP uit, maar had het duo moeite om deze tracks en hun visie te vertalen naar een liveshow. Samen met coaches David Hoogerheide (Kovacs), Bas van Wageningen (DI-RECT), Tjeerd Bomhof (Dazzled Kid) en Nicky Hustinx (Weval) werkten ze onder meer aan de integratie van Ableton om gemakkelijk live-elementen toe te voegen zoals drums, gitaar en bas. Mis trouwens hun show niet tijdens No Man’s Land!”

Voor welke mensen is het nou slim om langs te komen de 27ste?
“Voor iedereen die actief is in de muziekindustrie of wil zijn, van student tot beleidsmedewerker en van gevestigde maker tot muziekprofessional. We hebben programmalijnen ontwikkeld voor ‘Beginners’, ‘Gevorderden’ én ‘Experts’. Het Spreekuur biedt de nieuwe generatie makers en beginnende muziekprofessionals de kans om hun demo, releaseplan of Instagram-account te pitchen aan meer dan twintig  professionals. Panels over onder andere subsidies en prestatiedruk reiken concrete handvatten aan gevorderde makers om hun carrière te boosten. En artiesten, muziekprofessionals en beleidsmakers zoeken binnen de Expertsessies samen naar nieuwe werkwijzen en succes voor de toekomst.”

Wat kun je allemaal opsteken op zo’n dag No Man’s Land?
“In de panelvorm van onze maandelijkse CLUB NML-avonden gaan we in op onderwerpen als subsidies, streaming en prestatiedruk. Je krijgt de kans om vragen te stellen aan het panel en concreet advies mee naar huis te nemen dat je direct kan toepassen. Een tiental Crash Courses biedt in ongeveer dertig minuten praktische tips en tricks over onderwerpen als de waarde van goede live- én persfoto’s, hoe je geboekt wordt door een festival en de verschillen tussen Buma/Stemra, NORMA en Sena. Inspiratie doe je op bij songwriting-workout van Marike Jager en de Q&A met Someone door jou (Ricardo Jupijn, red.) bijvoorbeeld.”

Er zijn een hoop sessies, panels en masterclasses: wat zijn globaal de thema’s die nu spelen in de muziekindustrie?
“Mentale gezondheid, het creëren van tijd, financiële ruimte en aandacht voor je artistieke proces en de kwaliteit van je product, gebaande structuren die van invloed zijn op dit proces en wellicht moeten veranderen, inclusie in de muziekindustrie en eerlijke vergoedingen voor makers: oftewel, hoe werk je toe naar een duurzame carrière?”

Foto: Lieke Vermeulen

“Het aanbod is enorm en de aandachtsspanne van de consument is kort. Als artiest heb je een goede portie ondernemerschap nodig om de eerste stappen te zetten”

Zijn er een aantal programma-onderdelen waar je zelf erg naar uitkijkt? 
“Ik ben ontzettend blij met het hiphopprogramma dat we dit jaar hebben toegevoegd aan No Man’s Land. De cypher, die we organiseren in samenwerking met CTM Publishing, zie ik het meest naar uit: 10 jonge rappers gaan de strijd met elkaar aan en droppen hun zestien bars op de beat van producer Soundflow (onder meer Broederliefde, red.). In 2016 zag ik Polynation voor het eerst op Eurosonic Noorderslag en volg hem sindsdien op de voet. Ik vind het te gek dat zij onder de vlag van Ableton een inspiratiesessie doen. Wij geven ook een vervolg op de podcast die ik eerder met Chris Moorman van de Popronde heb gedaan bij jullie op Operator Radio: in een open gesprek met artiesten en de sector bespreken we of ‘het rondje’ – lokale bandwedstrijden, Grote Prijs van Nederland, Popronde en Eurosonic Noorderslag – nog naar behoren werkt en onderzoeken we aanvullende en alternatieve wegen. Natuurlijk is het jaarlijkse Musicmaker Demopanel een toffe afsluiter én de showcases van A.ROSE, GIAN, Love Couple en PAX the humanoid mogen ook niet ontbreken in dit lijstje.”

Tot slot: hoe gaat het met de Nederlandse muziekindustrie volgens jou?
“Het is gemakkelijker dan ooit te voren om muziek te maken en uit te brengen. De drempel is een stuk lager waardoor er meer kunst gecreëerd en gedeeld wordt met het publiek. Dit is natuurlijk te gek, want het zorgt voor een toename van creatieve uitingen en processen, maar het zorgt er ook voor dat de waarde van muziek daalt. Het aanbod is enorm en de aandachtsspanne van de consument is kort. Als artiest heb je een goede portie ondernemerschap nodig om de eerste stappen van je carrière zelf te maken voordat je steun kan verwachten van externe partijen. En daarom is een evenement als No Man’s Land zo belangrijk: laat je gezicht zien, praat met andere artiesten en professionals uit de muziekindustrie, leer je doelgroep kennen, bepaal je koers, en bovenal: creëer ruimte en rust om een product te maken waar jij achter staat en wat authenticiteit uitstraalt.”