Feature

10X010 POPIN – LE MOTAT: “Ik wil dat mensen zeggen: ja, dat is nou echt MOTAT, weet je”


5 november 2020

Met ons hoofdkantoor in het kloppende hart van Rotterdam, weten wij als geen ander hoe hard deze stad muzikaal bruist. En hoe graag we het ook willen: covid verhindert het ons om deze acts live aan je voor te stellen, maar dat betekent niet dat we stil gaan zitten. Nee, dit najaar presenteren we met De Nieuwe Lichting een gloednieuw project: 10X010 POPIN!

Vandaag hebben we iemand die je al eerder op onze website voorbij hebt zien komen: LE MOTAT. De band die eind september zijn debuut-EP uitbracht, momenteel onderdeel is van Popronde en met zijn frisse Nederpop een niet-te-missen-onderdeel is van ‘de sound van Rotterdam’. We gaan om de tafel met Tato Wesselo, de man achter het universum van LE MOTAT. Van hitsige indiepop tot caravans in Zeeland en Bitcoins: het hoort er allemaal bij in deze fascinerende wereld.

Hoe kom jij je tijd een beetje door dit jaar?
“Ja, dat is gelijk een goede vraag. Wat heb ik eigenlijk gedaan?! Sinds maart is de tijd echt voorbijgevlogen, niet normaal. Ik ben nog een paar weken gaan hardlopen toen die lockdown begon, maar dat heb ik niet volgehouden. Maar nee, ik ben vooral met mijn EP bezig geweest en alle voorbereiding daarvoor. Bio, foto’s, promotie, videoclips. En verder zit ik best vaak in Zeeland.”

In Zeeland?
“Vlakbij Renesse heeft mijn familie een caravan op een erf, bij boer Jan. Dat is voor mij echt de plek waar ik kan ontspannen en zorgeloos kan werken. Ik neem dan mijn opname-spullen mee in de trein en dan ga ik daar schrijven, schetsjes opnemen, naar het strand toe, lekker veel wandelen. Ik vind het heerlijk om daar in mijn eentje te zitten.”

Op welke momenten ga je daar graag naartoe?
“Ik heb in Rotterdam regelmatig het gevoel dat mijn hoofd helemaal vol zit en dan moet ik even een paar weken ergens anders zitten om tot rust te komen. Dat werkt daar goed, want er is eigenlijk niemand. En ik heb alleen wifi als ik naast de muur van de boerderij ga staan met mijn laptop, dat is eigenlijk ook wel top.”

En over LE MOTAT: wat betekent dit project voor je?
“Ja, alles. Op dit moment heb ik het gevoel dat ik dit nog dertig, veertig jaar kan doen. Omdat het voelt als iets heel vertrouwds. Het is het enige project waar ik aan werk en voor mij is het belangrijk dat ik hier al mijn creativiteit op een of andere manier in kwijt kan. Ik wil een wereld creëren van mijn ideeën, of het nou muziek en tekst is of iets visueels. Eigenlijk tot het punt dat mensen op een gegeven moment zeggen: ‘ja, dat is nou echt MOTAT, weet je.’ Of het nou een liedje, spoken word of een kledinglijn is, in principe kan het alles zijn.”

Vandaag ziet jouw 10X010-sessie het levenslicht en je hebt bewust voor het nummer Denk Niets gekozen en bijvoorbeeld niet voor de laatste single NAT. Waarom ging je voor deze?
“Het lijkt mij tof om videomateriaal te hebben bij elk nummer van de EP. Bij het nummer Gooi jij je KOP’s IN ’t IJS wil ik nog een videoclip maken, dus daarom leek mij het te gek om Denk Niets voor deze livesessie te doen. Dan heb ik ze allemaal.”

Kun je ons iets meer vertellen over Denk Niets en waar dat nummer vandaan is gekomen?
“Dan moet ik even goed nadenken, want voor mij is de betekenis van het nummer een paar keer veranderd.”

Wanneer ontstond het?
“Het begon voor mij als een absurde tekst, zo begint het met ‘korting, kortang’’, karton’. Dat ging in eerste instantie puur om de klank en het ritme dat ik daarmee kon maken. Die ‘k’ is lekker explosief, dat komt er lekker agressief uit. Als een scheldwoord. Maar op een gegeven moment ontstond er een lied bij waarbij het ‘karton’ symbool stond voor iets dat weinig waard is. Later kwam er meer tekst bij en ging het over een gevecht, met je gedachten of een ander. Zo begon het komisch, met wat domme woorden die lekker bij elkaar passen, maar veranderde het toch in iets serieuzers. Juist dat het een beetje van beide heeft, dat vind ik goed werken en typisch LE MOTAT.”

Wat betekent deze 10X010sessie voor jou en alles wat erbij komt kijken?
“Voor mij levert het een grote bijdrage aan de professionaliteit en de identiteit van LE MOTAT. In eerste instantie vond ik het cool dat we een livesessie gingen maken, maar het is dus veel meer. Er worden toffe foto’s gemaakt, we krijgen een mooi artikel en allerlei promotie. Dat is voor mij als artiest het maximaal haalbare op het moment. Daarnaast kan ik het gebruiken voor het moment dat er weer shows geboekt gaan worden. Van boekers kregen we al eerder de vraag of we ook livemateriaal hadden. En dan hadden we alleen zo’n krakerig filmpje zonder goede mix en met statische beelden. Nu hebben we een goede video waarmee we kunnen laten zien wat we live in huis hebben.”

Hé, maar als laatste: wat moeten we nou écht weten over jou? Ik las op jouw website ergens iets over Bitcoins, hoe zit dat precies?
“Ja, ik heb wel een tweede plan, hoor.”

Serieus?
“Ik zit daar wel in, ja. Het is een grapje, maar ook weer niet. Ik verdiep mij daar al een paar jaar in en het is voor mij een extra mogelijkheid om niet in de goot te belanden (lacht).”

Hoe doe je dat dan?
“Doordeweeks lees ik een paar artikelen om op de hoogte te blijven van wat er gebeurt en ik vind het echt interessant. Die blockchain-technologie die erachter zit, maar ook dat er bijvoorbeeld een vooraf geprogrammeerd maximumaantal is van 21 miljoen Bitcoins. Het is een beetje zoals goud, daar is net zo goed een bepaalde hoeveelheid van. Al is Elon Musk nu dus bezig om goud te zoeken in de ruimte en zal die waarde snel dalen als hij het vindt. Maar ja, Bitcoins zijn erg speculatief omdat het een heel nieuw geldsysteem is, maar zoiets is uiteindelijk wel nodig denk ik. Ook als je naar deze crisis kijkt en hoeveel geld erbij wordt geprint iedere week, dat is niet normaal. Eigenlijk is het niets waard, het is alleen maar gebaseerd op een stukje papier en welke waarde eraan wordt gehecht. Daarnaast krijg je al geen spaarrente meer.”

Ik heb altijd het gevoel dat ik te laat ben met dit soort technologieën. Ben ik dat of kan ik nog meedoen?
“Nee hoor, ik denk dat je nog prima in kunt stappen.”

Wat is een goede tactiek?
“Nou, bereken eens wat je pre-corona ongeveer aan bier, horeca en reizen uitgaf en als je dat geld nou investeert. Dit is overigens geen officieel advies, hè.”

Mocht je nou nog een lekkere klapper maken, wat wil je er dan graag mee doen?
“Nou, het lijkt mij tof om ooit een tiny house te kopen met een studiootje in een schuurtje ernaast. Dat zou mooi zijn.”


Over De Nieuwe Lichting
De Nieuwe Lichting zet zich in om het belang van de Rotterdamse maker te behartigen. Naast de jaarlijkse popup-reeks organiseert De Nieuwe Lichting onder andere Eendracht Festival, Festival Downtown en een jaarlijkse serie jamsessies op het Eendrachtsplein. Daarnaast verzorgt De Nieuwe Lichting de muziekprogrammering van onder meer De Rotterdamse Dakendagen, POW! WOW! Rotterdam en Poetry Park.

Over LE MOTAT
Wil je LE MOTAT volgen? Check de band via Facebook en Instagram of neem contact met info@lemotat.nl.

Over de videomakers
De livesessies voor 10X010 POPIN zijn gemaakt door Slick Flick, de audio is gedaan door One Enterprise.

Vorige sessies
De eerste 10X010 POPIN-sessie werd gedaan door de synthpoppers van KUZKO, die kun je hier nog eens terugkijken. De tweede sessie met beat- en stemkunstenaar MAASK check je hier, de derde met Brintex Collective hier.