New Music

TOPS is op Dayglow Bimbo verdwaald in een rookwolk van effecten


18 mei 2017

Het nieuwe album van TOPS bungelt ons al een tijdje boven het hoofd. Toen er in 2015 twee duistere singles – Anything en The Hollow Sound Of The Morning Chime – verschenen leek het binnen handbereik. Helaas: een compleet TOPS-loos 2016 later leek dit mogelijke album nog maar een schim van een herinnering.  

Maar daar was Petals, anders dan elke vorm van TOPS die we tot dan toe hadden gehoord. De lagen van effecten en de lofi-sound die de band onder leiding van Jane Penny zich bij de eerste twee albums had aangemeten waren naar de achtergrond gedreven. Met de verlegen, lieflijke, zachte stem die we tot dan toe hoorde was bij Anything al korte metten mee gemaakt: Penny leek nu definitief haar vocale ballen gevonden te hebben. Met de funky riffjes nog altijd volop aanwezig was Petals een ultieme, griezelig catchy hit van een nummer. De toon voor het nieuwe album, Sugar at the Gate, bleek gezet.

Of toch niet? Afgelopen week verscheen de tweede single van dit album, Dayglow Bimbo, die ons al vanaf de eerste seconde terug de onwetendheid in kukelt. Een muur van geluid, gitaren wederom verdwenen in een rookwolk van effecten, zoals we van bands als DIIV gewend zijn. De krachtige, heldere stem van Penny getransformeerd in een dromerige, eentonige zang zoals we vooral bij het album Tender Opposites uit 2012 hadden gehoord. We herkennen Dayglow Bimbo nog steeds onmiskenbaar als een nummer van TOPS, maar het belooft een veelzijdig album te worden. Wij kunnen nauwelijks wachten.