Together PANGEA klinkt volwassener op verdomd lekker album Bulls And Roosters

29 augustus 2017

Together PANGEA is terug van weggeweest met een langspeler! Singles als Money On It en Better Find Out hebben al hoge ogen gegooid. De garagerockers uit Los Angeles hebben met Bulls And Roosters een nieuw album uitgebracht met een opvallend americana-geluid inclusief een licht Brits tintje. Denk aan R.E.M., maar dan op een together PANGEA-manier.

Het is inmiddels twee jaar geleden sinds together PANGEA de ontzettend grungy EP The Phage uit heeft gebracht. Het werd zo langzamerhand wel tijd dat de band weer eens iets uitbracht. Met singles als Money On It en Kenmore Ave. leek de band op pad te zijn naar een volledig ander geluid dan wat hij eerst liet horen op Living Dummy en Badillac. Toch behoudt de band, ondanks de veel relaxtere sfeer, zijn energie en puntigheid.

Het album begint springerig met Sippy Cup. Een vrolijke garage-track vol melodisch gitaargeweld en een zwepende drumbeat. Daarna stapt de band over op glasharde blues/americana met The Cold waarin R.E.M. goed terug te horen is. De overgang tussen deze twee nummers is typerend voor dit album, waar constant de balans wordt gezocht tussen hardere upbeat nummers en wat relaxtere, melodische americana. Zo is dit ook te horen bij de overgang van Money On It naar Better Find Out, de eerste single van het album. De balans ligt precies op de sweet spot.

Together PANGEA zet een erg prettige en welkome langspeler neer met Bulls And Roosters. Het is een album waarbij je constant de neiging krijgt om op de repeatknop te rammen. Alleen al daarom is het album het luisteren waard. De band live zien? Op 20 november zijn de heren te vinden in de Tolhuistuin in Amsterdam en 22 november in de Eindhovense Effenaar.