REVIEW: Angel Olsen – Burn Your Fire For No Witness

14 maart 2014

angel olsen

En daar is alweer het tweede studio-album van Angel Olsen, We kennen haar nu al wat langer, wat begon met haar eerste EP ‘Cacti’ (2011), waarop ze pure en simplistische nummers ten gehore bracht. Opgevolgd door haar debuutalbum ‘Half Way Home’ uit 2012, waarop de nummers in een subtiele, poëtische manier gezongen zijn.

Voor de in Missouri geboren singer-songwriter en gitarist is het opnemen van haar tweede album een persoonlijk proces. Waar ze normaal vaak alleen werkt, heeft ze dit album voor het eerst samengewerkt met twee andere leden, waaronder producer John Congleton (o.a. The Walkmen, Modest Mouse, Cloud Nothings, Swans, David Byrne, Bill Callahan en St. Vincent). Dit gezamenlijke proces heeft: ‘Burn Your Fire For No Witness’ voortgebracht.

Het album start met het melancholische grungepop-nummer unfucktheworld. Dat besluit met een abrupt einde, wat je doet verlangen naar meer. Het volgende nummer Forgiven/Forgotten geeft die voldoening, een nummer waarbij de reverb op de gitaren iets hoger wordt gezet en Olsen zelfs rammelt en haar punky kant laat zien. Het nummer White Fire is van een ander formaat. Een ijzingwekkend emotioneel nummer, waar haar gevoel centraal staat. Dat, met de herhalende melodie, maakt dit nummer perfect.

Keer op keer
‘Burn Your Fire For No Witness’ is een album dat je niet één keer moet luisteren, maar keer op keer, zodat je alle subtiele melodieën meekrijgt. En je mee kunt gaan in het gevoel wat Olsen er zo prachtig in weet te leggen. Indrukwekkend, mooi en elegant tegelijkertijd.
Lourens Fokkinga