Interview

P.A. Hülsenbeck brengt de herfst uit Saksisch Zwitserland met A Serpent of Velour


1 november 2018

Hubert Lampo schrijft: ‘Uit de bomen droop de herfst op de wereld neer’. En alsof DM Stith met Under Byen de herfstplaat van 2018 zou hebben geschreven, is dat Garden of Stone van P.A. Hülsenbeck. Tekst die je het liefst direct zou willen wegstrepen, toch maar laat staan. Voorafgaand aan het debuut verschijnt single en video A Serpent of Velour en The Daily Indie maakt kennis met hem.

Inmiddels heeft Philipp A. Hülsenbeck zijn appartement verlaten – ochtend in Berlijn. Philipp schrijft ons: “Ik zit in een café, aan een straat tegenover mijn appartement. Ik ben net wakker. Mijn appartement heeft geen internet en ik heb nu geen eten thuis, dus dit café is perfect nu. De mensen eten salade en eieren, er is zachte en subtiele saxofoonmuziek, het geluid van servies en zacht pratend publiek. Buiten is het koud, zonnig. ”

Kun je iets vertellen over A Serpent of Velour? Waar komt het nummer vandaan?
“Ik spendeerde nogal wat tijd met twee Zwitserse vrienden. Ik had ze net leren kennen, dat was in Leipzig, kort voordat ik naar Berlijn ging. Ik had een paar verwarrende relaties achter de rug. Ik had mijn vraagtekens bij bepaalde beslissingen die ik genomen had, het richtingloos aanrommelen, ik wist niet wat ik wilde. Deze nieuwe vriendschap voelde heel intuïtief, ik vergat zo ongeveer de omwegen die eraan vooraf waren gegaan. Daarna herinner ik mij: weken van fantastisch eten, veel muziek, dansen. Ik las boeken – vlak na het schrijven van A Serpent of Velour las ik The Cosmic Serpent van Jeremy Narby, en Flash Of The Spirit: African & Afro-American Art & Philosophy van Robert Farris Thompson.”

Waar is de video voor A Serpent of Velour geschoten?
“Dat was in Sächsische Schweiz – Saksisch Zwitserland. De helft aan de Duitse, de helft aan de Tsjechische kant van het park. De hele regio is fantastisch, ik was daar met Jim Kühnel die de art-direction van Garden of Stone doet, en Manuel Müller, die het filmwerk deed. Jim kent de regio redelijk goed; hij was onze gids, liet alle plaatsen zien, wist de beste routes. We hebben veel gehiked, geprobeerde op de juiste plaats op het juiste moment te zijn. Voor het beste licht. Na drie dagen in het bos voelde ik mij anders, bijna getransformeerd, vol energie. Ik hoop dat ik snel terug kan.”

 

Wat hoop je dat je debuutalbum Garden of Stone gaat doen? Wat zijn je verwachtingen?
“Ik ben daar vrij ontspannen in. Mijn grootste hoop was om de plaat af te maken en dat is gelukt. Het proces was bij vlagen nogal zwaar, veeleisend. Niet alleen voor mij, maar net zo goed voor de mensen die er deel van uitmaakten. Zo nu en dan had ik het idee om de plaat totaal opnieuw te doen. Ik ben nu vooral blij dat Garden of Stone over een aantal weken verschijnt. Het is tof om nu op het werk terug te kijken. En verder zie ik wel wat er gebeurt. Something unexpected always comes up.

Voorts brengt Phillipp vanuit een naamloos café dat eieren en salade serveert een Liebe Grüße over, alvast bedankt voor het luisteren naar de muziek. Het persbericht schrijft met gevoel voor poëzie: ‘From somewhere distant, each note carries the gentle scent of tall pines’. Buiten is het grijs, bewolkt. De bladeren vallen nat en bruin de bomen af, het is bijna tijd voor een wandeling.

Het album Garden Of Stone verschijnt op 30 november.