Feature

Nog meer jaarlijstjes: dit zijn de beste beelden van 2017 volgens de fotografen van The Daily Indie


12 december 2017

Toegegeven: in al het lijstjesgeweld van afgelopen weken willen we nog wel eens vergeten dat de verslaggeving over al het muzikale moois waar wij ons dagelijks mee bezighouden zich niet beperkt tot enkel geschreven woord. Nee, iedere week trekken onze fotografen er opuit om de veelzijdigheid van indie anno 2017 op de gevoelige plaat vast te leggen. En om dat ambacht aan het eind van het jaar nog maar eens in het waterige winterzonnetje te zetten, presenteren wij: de beste muziekfotografie van 2017 van de fotografen van The Daily Indie!

(De coverfoto van dit artikel is een foto van Cabbage op London Calling Festival afgelopen 27 oktober, gemaakt door Tom van Huisstede. Het was één van de favorieten van onze verder op fotografie-vlak compleet onwetende redactiechef.)

 

Félice Hofhuizen
“Mijn beste livefoto van 2017 wordt hopelijk nog genomen dit jaar, je moet altijd wat te wensen hebben. Maar deze foto van J. Bernardt genomen in Patronaat Haarlem is wel bijzonder voor mij. Ik sprak Jinte eerder dit jaar uitgebreid voor een interview met The Daily Indie en om hem dan een paar maanden later zo op de foto te kunnen zetten in mijn thuisstad is wel tof.”

 

Lisa Maatjens
“Ik kan me het maken van deze foto nog heel goed herinneren. Er stond namelijk een rijtje van drie dik hysterisch gillende meisjes vooraan bij The Amazons, waar met geen mogelijkheid doorheen te breken was zonder blauwe ogen te slaan. Door daar net achter te blijven had ik goed zich op het podium. De lampen gingen flink tekeer dus ik stond lang te wachten, handmatig scherp gesteld op het punt waar ik dacht dat Matthew zou uitkomen. En op precies het goede, onbewaakte moment, drukte ik af. In één keer raak. Zijn groene ogen contrasteren waanzinnig met het oranje van het podiumlicht.”

 

Tess Janssen
“Dit is eigenlijk de eerste foto die naar boven komt in m’n hoofd als ik denk aan ‘2017’ en ‘foto’s’. Amber Run is een van mijn favoriete bands en ik mocht de dag met de bandleden mee toen ze in oktober in Amsterdam speelden. Dat alleen al ‘kleurt’ voor mij de foto. Daarnaast is dit een foto die echt volgens al mijn richtlijnen is gemaakt: van achter een of meerdere objecten, op gepaste afstand, stiekem meekijken enzo, op de momenten dat de mensen die ik fotografeer het niet door hebben, heel even meekijken in de wereld van een ander. Het blijft voor mij ook nog een foto waar ik naar blijf kijken. Niet omdat er zoveel gebeurt, want het gefotografeerde (moment) is heel stil, maar juist die stilte trekt heel erg. Als ik naar deze foto kijk zit ik weer midden in het moment dat ik deze maakte – met gepaste afstand even heel dichtbij.”

 

Jaap Kroon
“Deze uit Iran gevluchte dame die woonachtig is in Rotterdam won een award voor beste album van 2017. Dit jaar was ik zelf in Iran en toen ik daar vertelde dat ik Sevdaliza ging fotograferen, merkte ik hoe populair ze daar is. Bizar populair zelfs. Voor mij was haar uitverkochte concert in de Tolhuistuin te Amsterdam het meest verrassende concert van 2017. Aan alle kanten werd ik geraakt. Dat deze foto is gelukt is een klein wondertje. Ik hing over het publiek op de balustrade met een telelens, mijn live view aan, brilletje op mijn neus en drukte af op het juiste moment.”

 

Ab al-Tamimi
“Op 11 augustus stond het Skatecafé in het teken van Indie Academy van Canshaker Pi. De band wilde er een schuimfeest van maken, maar dat kon niet doorgaan vanwege vergunningen of iets dergelijks. Daarom besloten ze halverwege de set een doos vol scheerschuimflessen het publiek in te schuiven. De jonge Amsterdammers gingen erop los, ik dook de schuimparty in en werd door deze meneer ondergespoten. Nog niet scherpgesteld en puur op gevoel schoof ik mijn flitser uit en schoot deze foto. We hadden veel plezier, dat is te zien! Iedereen en alles was glibberig, rook lekker en mijn camera vertoont sindsdien kuren. Prachtavond.”

 

Tineke Klamer
Veel fotografen letten toch in eerste instantie op de artiest. Ik probeer zelf ook altijd zoveel mogelijk op het publiek te letten. Vooral bij de wat hardere bands is het fotograferen van publiek vaak nog interessanter dan het fotograferen van de band zelf. Ik moest voor verschillende media wat favoriete foto’s van 2017 aanleveren en bij mijn shortlist kwam ook steeds deze foto voorbij (als enige publieksfoto trouwens) en ik vind hem op een of andere manier het best bij The Daily Indie passen. Deze foto maakte ik op Pukkelpop van het publiek van Car Seat Headrest. Ik vind het mooi dat je zo uit je dak kunt gaan als je naar je favoriete band gaat kijken. En dat uit mijn dak gaan doe ik zelf ook nog steeds, ook al bezoek ik zoveel concerten per jaar. Dit komt ook omdat ik alleen bands fotografeer waar ik zelf ook fan van ben of iets mee heb.”

 

Xanne Wijkamp
“Het was een vreselijk warme dag en ik was al zo zenuwachtig. Ik fotografeer al jaren en ben daar eigenlijk nooit nerveus voor. Dit keer ging het om een band die ik stiekem erg bewonder: Wolf Alice. In eerste instantie wilde ik het niet doen omdat ik dacht dat mijn ‘starstruckheid’ ons in de weg zou zitten. Maar ik heb mezelf toen een schop onder de kont gegeven en ben naar het kantoor van Caroline Benelux gegaan. Uiteindelijk was het gewoon heel gezellig en schoot ik deze en nog een aantal op het dakterras van het kantoor. Dus wat hebben we hiervan geleerd?”

 

Maureen Vreeburg
“Dit is absoluut mijn favoriete foto die ik dit jaar geschoten heb. Hij is genomen op Welcome To The Village. RAT BOY zou misschien gecanceld worden, omdat de bands vlucht vertraging had. Gelukkig ging het door en RAT BOY zette een meesterlijke show neer. Het was op een van de kleinere podia van het festival, maar ik had echt onderschat hoe populair de band zou zijn. De hele ruimte stond vol en iedereen ging compleet los. De band was erg enthousiast. Ik had net mijn camera voor me neer gelegd om even te dansen, maar ik had hem bewust niet weggestopt, voor het geval er toffe dingen zouden gebeuren. Ik zag hoe zanger Jordan op het drumstel ging zitten dus ik pakte snel mijn camera erbij. Net op het moment dat ik klikte sprong de drummer over hem heen en ik had hem. Toen ik checkte of het gelukt was, was ik zó blij!”

 

Sharon Vreeburg
“Dit is zeker één van mijn favoriete foto’s die ik dit jaar gemaakt heb. Dit is namelijk Izzy Bee Phillips, front vrouw van Black Honey. Het is pas anderhalf jaar geleden dat ik deze fantastische band uit Brighton voor het eerst zag en het was liefde op het eerste gezicht. Izzy is wel de meest awesome zangeres die ik ooit live gezien heb. Ze heeft zo’n coole, unieke stijl. Voor Black Honey’s show in Het Paard, Den Haag kregen mijn zus Maureen en ik een berichtje van haar of we die avond ook backstage foto’s wilden komen maken. Dat vonden wij natuurlijk te gek! Deze foto is na de show gemaakt. Iemand had champagne meegenomen omdat Izzy na middernacht jarig was. Ze was naar een verhaal van iemand aan het luisteren toen ik deze foto maakte, want ik vond dat ze zo mooi op die bank zat met haar glas. Ik ben heel blij hoe deze foto is uitgepakt, omdat het juist een spontane foto was en niet geposeerd.”

 

David van Dartel
“Hoewel ik al jaren fotografeer, blijft het soms spannend om bands te fotograferen waar ik zelf veel naar luister. Dat ik een van mijn favoriete bands mocht fotograferen op mijn favoriete eiland, Vlieland, was voor mij het hoogtepunt van 2017. Tijdens het fotograferen waren ze druk aan het discussiëren over of er toch niet extra drums op dat ene nieuwe nummer moest voor de nieuwe EP. Ze konden het niet eens worden, maar volgens mij won uiteindelijk, zoals altijd, de oudste broer.”

 

Rudy Sablerolle
“Het, wat mij betreft, beste optreden van afgelopen jaar was één groot feest. Arcade Fire heeft in plaats van een handjevol hits een groot en kwalitatief erg hoogstaand repertoire opgebouwd en speelde dik een uur en drie kwartier vol. Het aanwezige publiek ging helemaal uit zijn dak. Butler en Chassagne waren de ongekroonde koning en koningin van Best Kept Secret.”

 

Reinout Bos
“Dit is niet mijn beste foto van het jaar, maar wel de leukste. Ik ben tevreden over deze foto om twee redenen. Het koste mij een kwartier van het optreden van EUT  om de draai van Tessa precies te kunnen pakken. Ik wist dat ze af en toe met een slag zou omdraaien naar Jim (de drummer), maar je weet dus nooit precies wanneer. Ten tweede was dit tijdens de Popronde in Haarlem, waar ik toen net was komen wonen, kon ik meteen alle plekken met en grote liefde voor muziek leren kennen in de stad.”


 

Michael Kattenbeld
“Deze foto is genomen tijdens Indiestadt in Paradiso, einde van de avond in de kleine zaal. Chase City gaf daar het laatste optreden van de avond en het publiek ging heerlijk los! Deze foto is daar getuige van en het sfeertje van de foto vatte voor mij perfect samen wat ook mijn eerste ‘festival’ was om te fotograferen; rokerig, fijne sfeer, veel mensen, vaak beroerd licht en van die mix proberen mooi plaatjes te schieten…”

 

Ad Baauw
“Mijn favoriete foto van dit jaar komt van mijn favoriete festival van het jaar, namelijk Metropolis in Rotterdam. Metropolis weet altijd een leuk en gevarieerd programma te bieden en elk jaar komen er wel een paar namen die later bekend of heel bekend worden. Leukste verrassing van 2017 was  voor mij Idles. De uit Bristol komende postpunkers maakten er een waar feestje van in de overvolle Worker’s Stage in het Zuiderpark. Mark Bowen de hyperactieve gitarist van Idles was amper te volgen op het podium en in het publiek.”

 

Dennis Wisse
“Deze foto van Hardcore Beatdown band Nasty, geschoten tijdens de ZLHC Party van afgelopen 29 november in De Hooizolder te Westkapelle, is mijn nieuwste aanwinst voor mijn ZLHC Party foto- en filmproject over de Zeeuwse hardcorescene. Hierin focus ik mij op de interactie tussen de bands en hun fans. Geen muziekgenre geniet zoveel interactie tussen band en publiek als hardcore. Deze foto met sterke compositie is daar in mijn ogen weer een intens voorbeeld van.”

 

Anne-Marie van Rijn “Voor mij wordt het dan toch met een minieme voorsprong Mario Batkovic, in 2016 gemist op Le Guess Who 2016, dit jaar op mijn lijstje voor Into The Great Wide Open. Mijn eerste ITGWO, een fantastisch weekend, mooie sfeer met fantastisch zonnig weer, ontroerend optreden, muziek die je raakt, Mario in trance met zijn instrument… Bijna alles klopte op de foto: de blik van Mario, de compositie, het licht. Jammer van de microfoon voor zijn hand!”

 

Denise Janssens
“Afgelopen jaar is voor mij verlopen met veel leuke fotografieklussen. Daartussen zat ook Popronde Nederland, waarvoor ik in 34 steden heb gefotografeerd. Tijdens Popronde Rotterdam heb ik deze foto gemaakt van The Hazzah. Zanger Edo springt altijd op een bepaald moment, mits hij de ruimte ervoor heeft, en dat is bij Popronde altijd even afwachten. Met de andere fotografen Sharon en Maureen ging ik een challenge aan en met dit shot heb ik toch echt de wedstrijd gewonnen. Niet alleen een vette foto, maar dus ook een leuk verhaal van een leuke tijd om aan terug te denken.”

 

Sara Amroussi-Gilissen
“Dit is een foto van Deans optreden bij Koko in Londen tijdens zijn eerste Europese tour. Ik had hem al eerder gefotografeerd maar nog nooit live gezien, en was erg onder de indruk van zijn energie en extreem enthousiaste fans bij dit optreden. Dit was een zeldzaam stiller moment waarin hij het publiek vroeg een sterrenhemel te maken met hun telefoons, wat uiteindelijk een heel mooi beeld opleverde.”

Alle beelden zijn eigendom van de fotograaf in kwestie en mogen niet gebruikt worden zonder uitdrukkelijke toestemming! Meer lijstjes checken? Hier vind je de albums van het jaar, de individuele lijstjes van de redactie, en de songs van het jaar.